stannar inte

S

Silly

jag har ett 12årigt halvblodssto som vart med om endel i sitt liv. hon har hos en tidigare ägare blivit NH hanterad o nu hos mej gårjag väl efter den filosofin men har inga större kunskaper. hon kommer till mej i hagen, går med slakt grimmskaft, stannar när jag stannar, ryggar när jag backar, jag kan flytta henne utan att röra henne osv, lite grundläggande markarbete typ. däremot om jag flyttar bakdelen genom att lägga handen på hennes rumpa flyttar hon sej direkt, jag ger efter för att visa att hon gjort rätt men hon fortsätter ofta ett par steg runt. hur kan man träna för att hon ska stanna när trycket släpper o vad kan det bero på?

Sv: stannar inte

Klappa henne :) Först lära henne att du klappa (eller rubba) henne tills hon står stilla. Om hon går runt o runt följe henne (försöker står stilla med dina foter, låt henne går runt dig.) och rubba henne tills hon står still. När hon står still så sluta du att rubba. Står du stilla och tänkar på vädret en minute :angel: sen gör vad som helst soå att rör sig.och börja om igen. när det är klart och hon står stilla så fort du rubba nånstans på henne så går du till hennes bak rubba där en bit, sen fråga henne att flytta bakdelen så fort hon har taget ett steg så rubba henne i samma stället som du tryckt. Om det går inte rubba var som helst. Det kan ta lite tid kanske ett par timmar samman lagt.

Det kan beror på att den som lärt henne först var lite girig och aldrig lärt henne att ta det ett steg i tagit. Det är viktig att hon lära sig att ta bara ett steg, då när du vill har fler så hålla du tryket kvar.

Tills slut lära henne att allt är bra så fort matte sätter handen på mig. Jag ska står stilla.

Hoppas att det hjälper.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: skuggi
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 603
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar