Stängd stambok?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Hur är det på shetland? Hos halvbloden kan man ju få gråa papper på en avkomma som inte har full stam, men hur är det med shetland?
Jag har köpt ett urläckert ministo...tyvärr utan papper. Hade hemskt gärna tagit ett föl på henne, men går det inte att regga avkomman nånstans så känns det ju fånigt, shettisar finns det ju massor av utan papper.
Är det helt kört att regga som shetland även om jag betäcker med en godkänd hingst?

Ja det är helt "kört" att regga som shetland.
Du kan regga som korsning hos Avelsföreningen för Svensk Ridponny.

Numer är den stängd, tyvärr för din del men personligen tycker jag att det är bra. Som förra skrev, den kan registreras som ridponny hos ASRP men avkomman kan aldrig registreras som shetland heller.

Du har ingen aning om vem som kan vara pappa och mamma till din? Jag har gjort mycket efterforskningar på en ponny vi hade och lyckades genom blodtypning med mera hitta den rätta stammen (som var "godkänd" dessutom) och kunde därför registrera om ponnyn.

Jag kan hålla med om att det kan vara bra med stängda stamböcker, men just nu känns det ju lite trist.

Jag har tyvärr inte den blekaste aning om vilka föräldrana kan vara. Väldigt synd, för det är ett fint litet sto med läcker färg (musblack) och det hade varit roligt att ta ett föl på henne. Jag får väl väga min önskan om en fölunge mot vetskapen att landet är fullt av "buskavlade" shettisar som fötts hos personer som tänker som jag... :o

Ja det är alltid tråkigt. Hoppas det blir slut med det nu när alla ska ha pass och så vidare. Tänk om man var TVUNGEN att chipmärka alla hästar tex. Då skulle det vara lätt att ta reda på vilken häst det var. När är hon född? Vet du vem som är uppfödare? Vet du något om hennes förflutna?

Har luskat lite med förra ägaren och det visade sig att stoet är född på Stall Minibo och jag har t.o.m fått reda på namnen på föräldrarna! :)
Nu ska jag ta kontakt med Minibo och höra om föräldrana är reggade, men jag misstänker att de inte är det, annars skulle väl mitt sto också vara det...

Ska skaffa hästpass till henne också fram över och det är ju inte så roligt att behöva regga henne som korsningsponny om hon är en renrasig minishetland... :(

Föräldrarna heter Minibo Spartacus och Sjöhagens Liten. Hittar ingen av dem i stamboken...typiskt... :(

Om jag äger både hingsten och stoet (som båda har full härstamning)och tar ett föl, måste hingsten ändå vara godkänd för avel? Inom andra raser behöver den ju inte vara det.

Jenny

JA, hingsten måste ALLTID vara godkänd för avel för att det ska bli en stamboksberättigad shetlandsponny.

Det är LAGLIGT att använda egenägd, ej avelsvärderad, hingst till egna ston, men det är inte särskilt många raser som accepterar detta så att det blir en stamboksberättigad avkomma. Är det någon mer än travaren? Islänningar kanske?

Liknande trådar

Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: dobbis
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 543
Senast: Narcissa
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: EoG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?