stång+kapson

A

aqua

hur håller ni tyglarna när ni rider med stång/kapson??
det verkar finnas en del olika sätt..:confused: :confused:
 
Sv: stång+kapson

Men det finns ganska många olika sätt att hålla tyglarna när man rider på kandar!
 
Sv: stång+kapson

Jag håller stången som en vanlig tygel och kapsontygeln utanför stångtygeln och under lillfingret.
Detta gör att man kan hålla stången stilla och ta i kapsonen utan att ändra grepp bara genom att vinkla handen.
Detta gäller tvåhandsfattning.

Sedan kan man ju rida med en hand och då håller jag i vänster hand längst ner under lillfingret vänster kapson sedan vänster stång, höger stång och höger kapson med ett finger mellan varje.

Man kan också hålla höger kapson i i höger hand (som en vanlig tygel) och så vänster kapson, vänster stång, höger stång i vänster hand i nämd ordning med vänster stång under lillfingret och ett finger emellan varje tygel.

Finns säkert fler varianter men de är de jag använt.
 
Sv: stång+kapson

Jag fuskar..

Kapsontygeln in nedanför lillfingret och ut under tummen. Stångtygeln in mellan lillfingret och ringfingret. Dock ut mellan pek och långrfinger...
 

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp