Stamtavla på schäfer.

S

"Sara"

Hej.
Jag satte mig för skojs skull och tittade på stamtavlor på skk hunddata. Eftersom jag har en schäfer så tittade jag på dom schäfrar som lyckas bra på utställingar och sånt.

Jag blev ganska chockad att alla hade typ samma hundar i 5:e och 6:e ledet. Hittade dessa hundar flera ggr i samma stamtavla. Vad jag kan se så har man inte parat syskon eller kusiner men man har använt hundarna många gånger. Blir det inte inavel då?

Sv: Stamtavla på schäfer.

Stark linjeavel, är väl möjligtvis den "rätta" termen.
Jag gillar inte sådan avel och försöker i mesta möjliga mån köra på utavel.

Kollar man bak i stamtavlorna på BC, så är det skrämmande mycket släktskap :crazy:

Sv: Stamtavla på schäfer.

Linjeavel är väldigt vanligt inom den mesta aveln och vet man bara vad man gör och hur man ska ta tillvara det goda och eliminera det onda så är det varken fel eller farligt. Men det ska praktiseras med kunskap i bagaget och absolut inte godtyckligt!

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 791
Senast: Görel
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 585
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.