Stamboksuppgifter (hbl-ston)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wintersnowdrift
  • Startdatum Startdatum
W

wintersnowdrift

Vet inte om detta räknas som efterlysning (?), men jag vet att det finns människor på detta forum som sitter inne med hbl-stamböcker så jag lägger ut en tråd iaf :).

Jag söker stamboksnummer o. stamboksuppgifter på stona:
Fabienne f.92 e. Bernstein 761
och Winnie f.91 e. Electro 778.

Tack på förhand!

//Kristin

Om Winnie är u. Werbina ue. Urbina så är stambksnumret 22445.
Fabienne u. Fairytale ue. Chagall, numret är 23103

Mvh Åsa

Och då kan väl jag passa på att svara medans din fråga finns kvar :)

Fabienne 23103 mbr, stj, 159 cm. Född 1992 hos Per Runesson, Gränsbo, Ängelholm. Ägare 1996 Gunnel Sturesson, Ättehögen, PL 3186, 430 16 Rolfstorp. Riksuts. 1995 II pris. Pr AB/96
e:Bernstein 761 u:Fairytale 16736 helsyster med Bolero 897, vars stam du kan hitta på www.allbreedpedigree.com
1996 H br 04-96-1575 e:Induc 090104590
eftersom senaste huvudbandet kom 1996 finns det inga ytterligare uppgifter om hennes avkommor :(

Winnie 22445 skm, bls, vt ul, 4 vita fötter, 165 cm. Född 1991 hos och ägd av (1996) Bengt Andersson, Kristineberg, PL 4107, 439 92 Varberg. Rikutst. 1994 II pris. Kval bed Kl. 1 D. Prest dipl. 1995. Pr AB/95.
e:Electro 778 u:Werbina 17734 e:Urbino 430 u:Walente 14216 e:Hertigen 505 u:Pialett 7827 e:Piaff 399 u:Wavelet II 6260 e:Gladiator 342 u:Wavelet I 5228 e:Kokard 135 u:Wavelets xx 3349 e:Taxinge I xx u:Wavelets Birthday xx 1197 RÄ III e:Mothers Birthday xx Resten av stammen finns på sidan jag hänvisade till ovan.
1995 H skm 04-95-1905 e:Robin Z 723
1995- ej betäckt

Åh, 1000 tack båda två! Sådana här tillfällen är Bukefalos förträffligt, jag hade aldrig kunnat få ett så snabbt svar utan er. Återigen :bow:.

//Kristin

jisses jag blir impad över dessa kunskaper ni har. Jag är rätt dålig på detta med stammar och stofamiljer m.m

Jag undrar om du kan hjälpa mig med mitt sto som heter Carmenzita e:Eloge 738 u:Cassandra 22*** (kan inte siffrorna i huvudet)
Vilken stofamilj tillhör hon? Vilken mer info kan du se?
Hoppas på hjälp då jag inte vet så mkt och dessutom vill lära mig.

Du skulle bli förvånad över hur många Cassandra med nummer som börjar på 22 det finns på i senaste stamboken :)

Jag hittar Cassandra 22509 som fått två stoföl e:Eloge, födda 1995 och 1996. Är det rätt?
Hon är mörkbrun, stj, str, snp, vit vänster fram och vita bakfötter, 161 cm, född 1989 hos sin ägare Ann-Katrin Jonsson, Herrljunga. e:Hubertus 618 u:Cleopatra 14766 e:Toddy 459 u:Duetches 11158 e:Diamant 463 u:Amine 8178 e:Mozart 385 u:Kokette 6294 e:Polarstern 319 u:Balette e:Largo 144 u:Adele 4622 e:Gamäng u:Runa 2864 e:Ukas u:Negri 2243 e:Lom xx u:Nordsee e:Hammurabbi xx - Viadukt.

Hon tillhör tyvärr ingen stofamilj alls. Det är långtifrån alla hästar som gör det.

Fråga gärna mera!

ja det är rätt sto,min Carmenzita är född 96, men herre min je så långt bak du ser!
Vad är egentligen betydelsen med att tillhöra ngn stofamilj? Fördelar? Varför indelas vissa förunnade i stofamilj? Är det ston som haft stor betydelse för aveln eller hur är det *OKUNNIG*?
Trodde att Cassandra var fux :o. Knepigt kanske att min belv fux (+ helsystern) då Eloge också är mbr, det är väl dominant?

Jag har många gamla stamböcker :D
Och tur att jag hittade rätt nu när jag kollade så långt bak ;)

Det finns egentligen ingen "mening" med att tillhöra en stofamilj, men det finns ju vissa stammar som lämnat väldigt många bra tävlingshästar. Jag tycker mycket om (40) som är Sixtens Pohl stam. Ur den kom gamle Ajax, och dagens främste representat är väl Corrado WL. (46) från Folke Pihledal har lämnat väldigt många hopphästar. Det är intressant att se att stolinjen har betydelse, och inte bara hingstarna. Jag kan egentligen inte förklara nyttan med att dela in hästar i stofamiljer, förutom att det är väldigt intressant om man är road av stammar :D

Vill du kan jag kolla upp vad alla stona i stammen hade för färg ;)

ha ha! ja färgen är ju det mest intressanta i stammen... :rofl:
nä men skämt åsido, om du känner till ngt om framförallt hingstarna vore det roligt att veta, ja mödernet också för den delen, men vad jag har förstått så är det främst hoppstam i min häst, det kanske du kan kolla?
Du får gärna PM:a om du tycker att det är lämpligt och jag tackar dig på förhand, jättesnällt att svara på mina okunniga frågor! :bow:

Alla tillhör visst en "stofamilj", men långtifrån alla är numrerade. De som är numrerade är vad jag vet de familjer som anses ha lämnat goda tävlingsavkommor.

Mvh Åsa

Jag tror att hon som frågade också förstår att alla hästar rent fysiskt tillhör en stofamilj, men det var inte hennes fråga!

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
Distans Nu är det inte jag som håller i detta projekt utan användaren a_schuber. Dock får jag lov att lägga in inägget igen då jag lyckades...
Svar
8
· Visningar
1 883
Senast: a_schuber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka