Stamboksförkortningar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FjantaZ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 907
F

FjantaZ

Jag undrar lite om två olika stamboksförkortningar så jag vet var jag ska leta vidare efter stammen:

Hästen har stamboksförkortningen DSA
Hästens pappa har stamboksförkortningen DH
Hästens mamma har stamboksförkortningen DSA
och morfar är Oldenburgare

Någon som vet vilket avelsförbund jag kan vända mig till??

Sv: Stamboksförkortningar...

Ingen som är duktig på sånt här??

*putt* *putt*

Hästen finns inte med på deras HesteData... pappan och morfadern finns men varken hästen eller mamman??

Mailat danskt varmblod och såg nyss svaret att de inte heller vet??

Kan tyvärr inte hjälpa dig helt,

DS står för Dansk Stambog
DH står för Dansk Hovedstambog
DSAH är förkortningen på "Dansk Selskab for Arabisk Hesteavl"
Om morfar är DOL (Oldenburgare) så kan ju inte mamman vara anglo, humm.
Hoppas du lyckas knäcka nöten.
PMa stammen om du vill ha hjälp.

Märkligt.

Mitt stos mamma finns inte heller på HesteData, hon var född -74, men båda hennes föräldrar och helsyster finns med. Jag hade lite problem med Dansk Varmblod först som hävdade att min hästs mamma inte existerade.

Man kanske ska testa att skriva en gång till och tjata lite...

En häst med enbart DSA-nummer är endast registrerad, inte stamboksförd. Har försökt att luska ut vad DSA står för. Jag hittar ingen konkret förklaring i den gamla stamboken jag har, men på bokens framsida står; "Dansk Sportsheste Avlsforbund".
Givetvis hade Solveig uppgifter om hästen som frågades efter. Vill ni kolla så gå in på delmar, Runa e. Rockad eller Frida e. Jocer u. Luna. Delmar håller på att buggar en aning så Luna syns inte i listan. (luna170)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
0
· Visningar
136
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: Kajsalisa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka