stamboksföring Fjordhäst

roxanne

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon kan berätta hur det går till att få sitt sto stamboksfört? Stoet i fråga har diplom och har haft en avkomma som jag inte vet var den är. Kan man kontakta registreringen för att få veta om avkomman? Jag vet ju bara mamman och ev vilket år den ska vara född..
Tack!
//Camilla :cool:

Sv: stamboksföring Fjordhäst

Har du inga mer ledtrådar, ex var du köpte ditt sto ifrån och om det var där hon fick sitt föl? Det skulle nog göra det lite lättare att ringa in ditt stos avkomma! Troligen är det någon hingst i närheten som är den potentiella pappan. Då kan man kika på hingstarnas språngrullor vilka ston han betäckt just de aktuella åren, är sedan avkomman registrerad så skall det finnas goda chanser att hitta den.
Jag har stamboksfört äldre ston utan att ha med avkomman, hade då med kopia på hästpasset på fölet, till premieringen.
Stoet köpte jag efter att ett år innan köpt hennes hingstföl så han fanns i och för sig hemma på gården när Lisa visades, men eftersom vi brukar visa mer än en häst på premiering så kändes det lite onödigt att ta med honom, han gick på hingstbete och mådde gott vid den aktuella tidpunkten!/Lycka till med detektivarbetet!

De som jag köpte henne av hade bara haft henne ett halvår, och de sa att hon fått ett föl hos ägaren innan dem. Har ju förrförra ägarens namn på några papper, men det står olika adresser och när jag söker på namnet på eniro kommer helt annat upp...

Så stoet behöver ha fått en avkomma innan man kan stamboksföra? Gör man det på premiering, hur går det till?

Stamboksföring görs på premiering, och stoet skall då ha lämnat levande avkomma.
Att visa på prem. är ungefär som att visa på vilken utställning som helst. Man visar skritt, trav samt hästen uppställd från sidan på en rak linje framför domarna. Fjordhäst skall även göra bruksprov dvs, visas ridna eller körda. Det brukar räcka med att man kan visa att de är styrbara och fattar rätt galopp, samt lyder förhållningar.
Skulle gärna vilja veta lite om stam på ditt sto så kan jag KANSKE dig litegrann på traven.

Hon heter Sara 24-98-1066, född 1998-05-17 hos Allan Andersson, Mellerud. e: Furubäcks Seger 159 u: Fjollan 24-94-1093 ue: Ernarson 176 uu: Lilla My 2809.

På ägarbeviset står det Stamboks/registreringstillhörighet: Grundstambok I, vad innebär det? Det står ju samma på mitt andra sto som aldrig är visad..?

Tacksam för all hjälp! :)

Hej camilla!!!
Av en ren slump sökte jag på nätet och hitta nu dig.
Är nämligen så att jag är saras tidigare ägare!
Och jag tror du ringt vid ett tillfälle å jag skulle kontakta dig olyckligtvis försvann ditt nr. Och jag har försökt å få reda på hur jag ska nå dig.
Nu fick jag iden att googla hennes namn födelseår föräldrar å så kom jag hit.
Har du kvar henne? hur mår hon? jag har undrat så hur hon fått det. Blev så fundersam å orolig när jag fick reda på att dom jag sålde henne till gjort sig av med henne, dessutom utan att höra av sig till mig som dom lovat.
Vill väldigt gärna prata med dig.
skapa nu denna sida för att kunna svara.
men lägger väl inte ut nret såhär men jag bryr mig inte ifall chansen finns att du kan se det och ringa mig, 0763277500

Mvh caroline rundström

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka