Stålsulor för- och nackdelar

devere

Trådstartare
Av alla sulor som min häst har haft har stålsulor fungerat absolut bäst.

Nu undrar jag vilka för- och nackdelar det är med denna typ av sula.

Har också försökt ta till mig vad Coari skrev i en tidigare tråd om hur kraften tas upp och vad som händer när man låser hovmekanismen. Vad händer med kraften när man använder stålsulor?

Frågan är ställd för att när min häst hade det första gången så var det superbra, men efter sex månader med denna hovslagare var hela vänster framhov vriden, hästen var varm på insidan av vänster kota (framben). Jag har "anklagat" hovisen för detta, blev en del konstigheter med tiden även på övriga hästar, dessa är oskodda. Och nu undrar jag då om denna vridning av hoven på något sätt kan ha orsakats av stålsulan?

Tacksam för svar

devere

skall tillägga att stålsula använts med vanlig ridhästsko med tåkappa. Vill nu ändra till aluminiumsko (för vikten). Hästen rids inte. Skodd endast fram.

Sv: Stålsulor för- och nackdelar

skulle gissa på att för hovens del, så är stålsulan lik övriga sulor, däremot kan man fundera över hur detta stimulerat hovtillväxten eftersom stålsulan ger mer motstånd än t.ex gummi
stimulans=tillväxt
brist på stimulans=minskad tillväxt

har ju ingen aning om varken hur hovarna ser ut, vilka förutsättningar de har eller enligt vilken teori de blivit verkade, men att hoven vrider sig kan bero på allt från felskoning till felbelastning till övriga problem med kroppen (snedhet osv)

Man ska alltid sträva efter att hästens naturliga hovmekanism bevaras, för att på så sätt få en hållbarare häst och mindre utgifter i korrigerings/material/vetvårds väg.

Hästens kropp växer ut i hovarna, tänk på det. "Foderlinjer" skvallrar om foderbyten hovslagarbyten och miljöombyten, hovens vinkel och tillväxt skvallrar om allmänt välmående och rörelsemönster, och har du hovar som t.ex flyter ut/växer snabbare i utkant kan du se att hoven inte stimuleras korrekt. Det man strävar efter är en jämnsidig stimulans från trakterna fram till tån, ojämn stimulans kan ju även den ha med rörelsemönster och hästens egna kroppsbelastning att göra. Har du en häst som avlastar en hov pga. smärta kommer denna hov så småningom ändra form och bli rakare, då den inte stimuleras att vidga sig vid nedtramp på samma sätt som övriga hovar osv.

Vet inte om det kan vara till någon hjälp, men klart något att fundera över. Man kan såklart bara verka/specialsko symptomet, men det rätar inte till det ursprungliga problemet, om inte detta är just fel verkning/skoning

Lycka till :)

Tack för Ditt svar,

jag är inte riktigt med på hur Du menar att stål ger mer motstånd än gummi.

I min värld ger gummi dels friktion mot sulan, (nu har jag silikon mellan sula och sula, men i alla fall) och dels förkortar gummi glidmomentet vid isättning av hoven.

Men som sagt förklara gärna hur Du menar:) för jag kan vara trög.

I min häst fall är verkning och skoning (när det görs korrekt) främst symptombehandlande, i sämsta fall sjukdomsframkallande.

jo, klart gummi ger mer friktion, men du vill ju inte ha glidmoment mellan själva hoven och specialsulan heller, den sitter ju fast oavsett material så att säga :)
Jag menade mer att i själva trampet, för att sulan ska verka önskvärt, så ska ju då hästens egna "trampdyna" få en viss kontakt med sulan för att stimuleras och fortsätta växa, och då vore kanske järn mer att jämföra med betong, medans gummi blir som en hård jordväg om "trampdynan" var oskyddad så att säga. Nu är jag absolut ingen expert på sulor, så ta inte mina ord för total sanning, men det är vad jag kan föreställa mig:)

varför har du sulor på hästen?

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 003
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka