Stålröta -hur långt?

karamelldrottningen

Trådstartare
Hur långt kan en stålröta sträcka sig egentligen? Kan den komma upp längst benet men då kallas det inte stålröta va utan nått annat? Alltså börjat som strålröta och sen lett till att förutom hoven även längre upp blivit angripet. Om man inte skulle åtgärda det betydligt tidigare menar jag. Finns det något sådant fall?

Sv: Stålröta -hur långt?

Kanske du blandar ihop det med mugg? Det sitter ju i karleden men om det stäcker sig upp på benet kallas det istället för rasp. Och av de såren kan det bli lymfangit. Tror nog strålrötan håller sig i hoven, har iaf inte hört nåt annat :)

Nej inte mugg lr rasp tänker jag på utan om stålrötan kan sprida sig upp inne i benet. Är det så att stålröta endast kan förekomma vid hoven och om inte vad heter det då istället?

Nej inte mugg lr rasp tänker jag på utan om stålrötan kan sprida sig upp inne i benet. Är det så att stålröta endast kan förekomma vid hoven och om inte vad heter det då istället?

Om du har tillräckligt illa röta så måste det kunna leta sig in bakterier i hoven och ge infektion men att just strålrötan ska vandra upp i benet kan jag inte tänka mig.

Röta i strålen kallas strålröta, röta är vävnadsdöd pga bakterieangrepp. Om rötan fortgår tills att strålen är borta (om inte förr) kommer bakterieangreppet drabba intilliggand struktur, som väl blir kötthoven. Då kallas det säkert något annat, kötthovsinfektion kanske? Sedan drabbas väl hovbenet och det kallas säkert benröta när rötan drabbar benstrukturer.

Om hästen har kötthoven och hovbenet skadat av rötan så tror jag det är ganska kört, och jag tror inte den står på benen tillräckligt länge för att det ska sprida sig upp i själva benen.

Sedan tror jag iofs hästen får blodförgiftning om kötthoven drabbas och förblir obehandlad.

Peter Lundin som är veterinär kanske kan komma hit och spekulera lite vilt?

Rent praktiskt skulle jag tro att hästen blir kraftigt halt innan rötan sprider sig från strålen och in i hoven.

Tänker du på benröta där själva skelettet bryts ner?
kanske men även där själva strålen är drabbad och spridit sig uppåt.

Om du har tillräckligt illa röta så måste det kunna leta sig in bakterier i hoven och ge infektion men att just strålrötan ska vandra upp i benet kan jag inte tänka mig.
Varför inte?

Röta i strålen kallas strålröta, röta är vävnadsdöd pga bakterieangrepp. Om rötan fortgår tills att strålen är borta (om inte förr) kommer bakterieangreppet drabba intilliggand struktur, som väl blir kötthoven. Då kallas det säkert något annat, kötthovsinfektion kanske? Sedan drabbas väl hovbenet och det kallas säkert benröta när rötan drabbar benstrukturer.

Om hästen har kötthoven och hovbenet skadat av rötan så tror jag det är ganska kört, och jag tror inte den står på benen tillräckligt länge för att det ska sprida sig upp i själva benen.

Sedan tror jag iofs hästen får blodförgiftning om kötthoven drabbas och förblir obehandlad.

Peter Lundin som är veterinär kanske kan komma hit och spekulera lite vilt?

Rent praktiskt skulle jag tro att hästen blir kraftigt halt innan rötan sprider sig från strålen och in i hoven.
ja det tror jag med faktiskt. Att det är rätt så kört om det gått så långt. Hästen lär vara halt innan rötan hunnit sprida sig över hoven. Och troligen även blodförgiftning. Men kanske får hästen bara lymfangit till en början?

Ok tänkte om du hade nån annan förklaring/idé. Hästen hinner med andra ord dö innan det hunnit gå så långt om man inte gör nått åt det innan alltså.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 660
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 115
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka