Stalltäcke i utebox

Ellyne

Trådstartare
Vad rekommenderar ni för tjocklek på stalltäcke? Tänkte köpa ett termotäcke.
Min häst kommer i vinter att stå i utebox. Hon är oklippt och inte särskilt frusen. Har tät men kort vinterpäls. Har nu lättfodrat täcke ute och är naken inne (några plusgrader i stallet på natten).

Sv: Stalltäcke i utebox

Jag rekommenderar Ylle täcke :) och om du sen vill ha ett täcke till, kan du lägga på ett thermo täcke. Alltid ylle närmast kroppen.

Okej. Jag har funderat lite på ylle, det är ett väldigt bra material. Det låter väldigt varmt att ha ylle+termo... Gillar egentligen termo bäst pga det är lätthanterligt och lättvättat.

Jag hade termo på mina när de stod i utebox. Gram vet jag inte, eftersom de har en komfortzon på 20 grader kändes det inte relevant. Ull är jobbigt att tvätta och drar åt sig massa skräp, blä.

Jag står och väger mellan 150 g och 300 g (amigo). Lutar mot 150 eftersom hästen inte är klippt och inte så frusen av sig. Man kan ju ha ylle om hon är blöt.

Jag står och väger mellan 150 g och 300 g (amigo). Lutar mot 150 eftersom hästen inte är klippt och inte så frusen av sig. Man kan ju ha ylle om hon är blöt.

Nu vet jag inte var i Sverige du bor. Men 150g mitt i vintern är ju ingenting nästan. Jag hade tagit 300g Amigot. Eftersom det är utebox.

Jag kommer stå i ett stall en bit utanför stockholm.
Jag önskar jag hade råd att köpa båda... :crazy:

Då tror jag att 300g är bättre än 150g. När det är runt nollan eller under hela tiden har jag svårt att tro att 300g blir för mycket. Tror dock att 150g är för lite.

Hej!

Min tjej stog i utebox förra året. För att underlätta för stallägaren hade hon sitt utetäcke inne- 100 grams fyllning, så länge det inte blev under minus 20. Hon var oftast naken ute- dock. Ochred vi och ställde in henne svettig var det fleecetäcke på.

Gamla hästen likaså- har inte sett nån av dom frysa..

Gamla hästen var spårklippt, nya arab.

/ Lavinia

Brukar ha utetäcket på natten om de står i utebox. Ingen större temperaturskillnad (om någon alls). Är täcket blött byter jag och då till ett med liknande tjocklek.
Tycker 150 gram låter lite tunnt för att ha under vintern i utebox, om det inte är en tjockpälsad pålle.

Borde det inte räcka med ett fleece och en massa hösilage och halm till din häst? Hon är ju inte äns klippt, menar jag. Har du ett ylletäcke så kan hon ju använda det. Fast å andra sidan borde det väl inte skada att ha ett 300 grams täcke men frågan är om det verkligen behövs?

Jag funderar på att bara ha fleece till lilla gubben och sen öka mängden foder istället :).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 048
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 581
Senast: Johannna1
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 598
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset