Stalltäcke el. utetäcke inne?

Sv: Stalltäcke el. utetäcke inne?

AMALIA: Jag tycker att din "svärfar" ska göra som du vill. Är det så att han vill ha en liten extra slant för det kanske det är värt det.
Jag skulle aldrig ha utetäcket på inne. Pga att det ofta blir för varmt (i isolerade stall) samt av samma anledning som du nämner, det blir skitigt och det är inte bra att tvätta dom för ofta ÄVEN om man impregnerar.

De hästar jag haft i kallstall/uteboxar har haft ett separat vintertäcke enbart till det.

Inne har jag oftast fleecetäcke på om hästen är klippt, är den oklippt är den utan täcke.

Det är din häst så du avgör hur den ska skötas.

(redigerat för stavfel)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stalltäcke el. utetäcke inne?

Unghästarna (1, 2 och 3 år - en av varje) har inga täcken på sig ö.h.t. - varken inne eller ute.....Och mår toppen!!!!

Avelsstona (19,15,14, 9 år), varav 3 rids för tillfället (ej betäckta - ej dräktiga) har inga täcken på sig inne, har ett andastäcke tjocklek mitt-emellan regn och vintertäcke på sig ut OM inte sola skiner....då får de gå ut UTAN täcke.....Och mår toppen!!!!

Avelshingsten (19 år) rids och betäcker....frysekylling av sällan skådat slag....Har innetäcke i ull, som tages av när han får sitt tjocka andastäcke, vintertjocklek när han är ute.....OM sola skiner får han dock gå ut utan täcke.....Och mår toppen!!!! Nu när det blir varmare - förhoppningsvis!!! mer snö kommer tyvärr....även här i Skåne land.... :( :( :( ... ) kommer han "bara" att ha sitt regntäcke på sig vid trist väderlek.....

Shettisvalacken (4 år) inget täcke inne eller ute....Mår toppen!!!!

För mig är det en självklarhet att BYTA täcken OM de har både inne- och utetäcken! Dels för att utetäckena blir fuktiga om det är nederbärd, skitiga om det är lerigt o.s.v.
Och sedan vill jag inte ha innetäcket UNDER utetäcket, för då blir det grisigt........

Men jag bor så jag har eget stall 25 m utanför huset....och möjlighet att byta täcken morgon och kväll.....

Och SJÄLVKLART - alla hästarna ryktas dagligen!

mvh
Carina

Liknande trådar

Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 551
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 209
Senast: Meggan
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 356
Senast: Rebeckafalk
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 992
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka