Sv: Stalltäcke el. utetäcke inne?
Unghästarna (1, 2 och 3 år - en av varje) har inga täcken på sig ö.h.t. - varken inne eller ute.....Och mår toppen!!!!
Avelsstona (19,15,14, 9 år), varav 3 rids för tillfället (ej betäckta - ej dräktiga) har inga täcken på sig inne, har ett andastäcke tjocklek mitt-emellan regn och vintertäcke på sig ut OM inte sola skiner....då får de gå ut UTAN täcke.....Och mår toppen!!!!
Avelshingsten (19 år) rids och betäcker....frysekylling av sällan skådat slag....Har innetäcke i ull, som tages av när han får sitt tjocka andastäcke, vintertjocklek när han är ute.....OM sola skiner får han dock gå ut utan täcke.....Och mår toppen!!!! Nu när det blir varmare - förhoppningsvis!!! mer snö kommer tyvärr....även här i Skåne land....
... ) kommer han "bara" att ha sitt regntäcke på sig vid trist väderlek.....
Shettisvalacken (4 år) inget täcke inne eller ute....Mår toppen!!!!
För mig är det en självklarhet att BYTA täcken OM de har både inne- och utetäcken! Dels för att utetäckena blir fuktiga om det är nederbärd, skitiga om det är lerigt o.s.v.
Och sedan vill jag inte ha innetäcket UNDER utetäcket, för då blir det grisigt........
Men jag bor så jag har eget stall 25 m utanför huset....och möjlighet att byta täcken morgon och kväll.....
Och SJÄLVKLART - alla hästarna ryktas dagligen!
mvh
Carina