Stalltäcke el. utetäcke inne?

amalia

Trådstartare
Ja lite "luddig" rubrik kanske... Läget är såhär att jag har min häst ståendes hos svärföräldrarna sedan två veckor... För mig är det självklart att byta från utetäcket till ett stalltäcke när hon går in i boxen på kvällen, men de låter sina hästar ha utetäckena på dygnet runt... Min häst står på behandling hos dom och pga detta är jag inte ute hos henne mer än tre-fyra dagar per vecka (Har ca 4,5 mil enkel resa) och det innebär ju att resten av dagarna så sköter de om min häst.

Nu till problemet. Min svärfar tycker att det är "onödigt" att byta täcke för natten...Och vi har haft en diskussion om detta men jag kände att jag inte hade speciellt bra argument till varför man ska byta...

Hur gör ni?? Hjälp mig med argument så jag kan ta upp diskussionen på nytt ;)

Sv: Stalltäcke el. utetäcke inne?

Det beror på hur varmt det är i stallet.
Jag låter mina ha utetäcket på inne också, men jag har kallstall.
Är det varmt inne blir utetäcket för varmt.

hej,i vårat stall så tar vi av yttertäcket o låter hästarna ha stalltäcket kvar,det är mellan 3-7 plus i stallet nu,på morgonen lägger våran "utsläppare" på dom yttertäcket...någon häst står med yttertäcket på hela tiden och hon verkar må kanon...

vi har också utetäckena på dygnet runt... men även vårat är ett kallstall...
värre va det på det förra stallet där det blev sjukt varmt på nätterna (ja o man jämför med utetempen iaf) och man visste ju aldrig hur man skulle bära sig åt när man bara hade möjlighet å va ute 1gång/dag :crazy:
innan jag köpte egen häst har jag alltid varit på stall där det byts täcken eller täckas av.. blev en liten chock när det gick upp för mig att det inte alltid va så... tyckte det lät helt galet först... men men man vänjer sig ju vid allt :)
en fördel med byten kan nog vara att pälsen luftas lite mer kan jag tänka mig iaf

Mina står med utetäckerna på därför att det inte ingår täckesbyte på morgonen där jag står, jag har ingen möjlighet att åka dit för att byta täcken på dem på morgonen själv så därför får det bli som det blir, dock är vårt stall inte uppvärmt, och jag har inte märkt att mina hästar har tagit någon skada av detta.

Så länge det är över ca 3-5 minusgrader (beror även på vind och nederbörd) så har min häst samma täcke ute som inne.

Ibland ett vanligt termotäcke som det läggs ett ofodrat regntäcke på vid utsläpp, och ibland utetäcket inne på natten.
När det blir kallare ute blir det dock lite för stor temperaturskillnad, så då läggs ett tjockare täcke på stalltäcket vid utsläpp.

Oj vad många det var som lät hästarna stå med samma täcke inne som de har ute...
Men jag tycker tycker att det ser så ofräscht ut om hästen råkat lägga sig på lite bajs och det kommit på täcket som hon sedan har ute plus att det ju inte är bra att för den sakens skull tvätta utetäcket för ofta (ja då får man ju räkna med att impregnera det).
Sedan inbillar jag mig att det kan vara bra att skifta täcke för att olika täcken "spänner/trycker" på olika ställen på hästen...

Men det kanske är jag som är fjollig??? Men jag kan ju i värsta fall erbjuda svärmor (för det är hon som får ta det) en slant för täckesbytet...

Om hästen ska ha samma täcke är det viktigt att du har ett bra täcke som andas. Jag skulle inte låta min häst stå med ett billigt galontäcke dygnet om, däremot finns det många utetäcken som t.o.m. andas bättre än billigare innetäcken.

Om du ska ha några argument för att byta till innetäcke vid insläpp:
- Skitiga täcken skapar hudirritationer. Det är, som du skrev, enklare att tvätta innetäcken (du kan i.o.f. ha ett tunt täcke under utetäcket och tvätta det istället)
- När du byter täcke ser du om hästen är hel och ren. Förhoppningsvis visiterar de ändå hästen och varför inte göra den delen redan vid insläppet?
- Om det är +10C inne i stallet och -25C ute så tycker inte jag att man kan ha samma täcke. En täckad häst kan inte reglera det på samma sätt som en otäckad häst.

Själv betalar jag för täckesservice för första gången i mitt liv och det är en välsignelse - förutom när personalen släpper ut hästen med fel täcke :eek: :D

/KB

Jag har ett fleecetäcke inne och sen på morgonen lägger man bara på ett regntäcke som skal. Då slipper man ju byta helt.

Ett argument jag har hört är att utetäckena är för "täta" helt enkelt, huden och pälsen behöver få andas. Men jag vet inte...

I min systers stall måste de ha utetäckena på natten för ingen har lust att byta på så många hästar på morgonen. men hon har flera utetäcken och byter varje kväll till ett nytt torrt som hästen har följande dag. en gång var det en person i det stallet som sket i att göra så och hade samma täcke i flera veckor vilket resulterade i att hennes häst fick nån slags svamp och började tappa hår. skämmigt värre för henne! (och tråkigt för kusen)
Täcket blir ofta lite fuktigt efter att ha suttit på i flera dagar trots att det är minus ute och det blir aningens för tätt. Huden måste få andas lite också.
själv skulle jag inte tycka att det var så roligt att tex ha på mig samma par brallor en hel vecka eller mer utan att ta av dem nån
gång..... :eek:

Din syster tog väl ändå av hästen täcket någon gång under dessa veckorna ??????? Naturligtvis måste täckena av och hästen ryktas varje dag annars är det väl inte konstigt om hästen får svamp och annat underligt låter i mina öron som om det inte är täckets fel.

Alla våra hästar har utetäckena inne på natten. Tänk på en sak när ni säger att hästen blir för varm inne i sitt utetäcke. I hagen rör sig hästen, fryser den så drar den en repa för att få upp värmen, vilket den inte gör i boxen. Har märkt på mina hästar att när de har lite på sig på natten så är det oroligt i stallet (hör dem in i sovrummet bor vägg i vägg) får de däremot ett extra täcke på sig så sover de gott och det är tyst och lugnt hela natten. Jag kan bara gå till mig själv varmt och gott skall det vara i sängen då sover man bäst har alltid extra filt själv när det är kallt, hatar att vakna mitt i natten av att jag fryser. Visst man skall inte förmänskliga hästarna men varför skulle de fungera annorlunda varför tror ni de när de är ute gärna går och lägger sig i solen i lä och sover som stockar, jo just för att det är varmt och skönt. Nu använder jag iof sig bara bra andas täcken så skulle någon bli för varm så andas täcket ut det.

Jag vill poängtera att det var ej min systers häst som fick svampen.
Självklart är hennes häst utan täcke ibland, men eftersom den är helklippt på vintern så är det långa perioder då han måste ha täcke.
som jag också sa, så byter hon varje kväll till ett annat täcke än det han har haft på dagen som är absolut torrt.

mina hästar är nog lite tvärtemot av sig, nu när all snö smälter så går de ut i hagen och lägger sig i de snöpartier som finns kvar istället för där det är torrt och fint. som renar gör..

Såvida dina svärföräldrar inte har ett väldigt varmt stall eller inte din häst har ett ovanligt tjockt utetäcke eller ett täcke som inte andas så behöver du nog inte oroa dig. Att man vill se hästen fin inne i termopyjamas utan lerfläckar är ju ens eget ögongodis, och inget hästen bryr sig om, lika lite som den bryr sig om en bajsfläck.

Själv förstår jag mkt väl om man lägger på en naken häst täcke innan den går ut, eller byter från tunnt till tjockt, men detta att byta från ett termotäcke till ett lika tjockt utetäcke, som jag vet en del gör, tycker jag bara känns som slöseri med tid, särskilt om man har mga hästar.

Så, oroa dig inte. Totto kommer inte att märka någon skillnad. Hoppas den blir frisk snart

neeej, dom måste ju få på sina pyjamaser när dom kommer in för natten, inte sova i stela, leriga, äckliga utetäcken... Blöta är dom ju ofta också..... Klart pållarna ska ha andra täcken inne! :angel:

mina har samma täcken inne som ute

Till alla:

Kul att höra hur ni andra gör... Jag får väl fundra på om jag ska betala svärmor en liten slant för täckesbyte eller om jag struntar i det helt...

Med dagens moderna "andastäcken" så resonerar jag som din svärfar (var det väl?).
Täckesbyten är onödiga!
Jag har samma täcke ute och inne, byter endast om täcket blir blött.

Hade jag hästen hemma kunde jag ju hålla på och byta så mkt jag ville (men i mitt fall skulle jag ändå inte göra det).
Men nu har jag ju hästen inackorderad, och då anser jag att personalen har mkt mer viktiga saker att göra än att svida om typ 25 hästar först vid utsläpp, sedan vid insläpp.
Och i förra stallet så gjorde jag och stallägaren morgonstall innan jobbet, och då kändes gå upp tidigare för att hinna krångla med täcken också onödigt.

En "mittemellanvariant" har stallägaren där jag nu står med sina hästar som står i "stora stallet" där det blir varmt på nattetid.
Hon har stalltäcken på inne, och till utsläpp så lägger de på ett tunt regntäcke uppepå.
Att lägga på ett täcke och ta av det vid insläpp är ju inte alls lika mkt pill som att byta.

Hej!
Jag har samma täcke på mina fyra hästar inne och ute vi har ett kallsatll med två ponnier,en dräktig travare och ett fullblod det funkar utmärkt, de har inte ens täck skav. :banana:
De har täcken som andas,
jag tycker inte men ska ha samma om det är varmare inne. :devil:
Att du får bajs fläckar var det sämsta argument jag hört det är en HÄST du har eller? :confused:
MVH Linnea

I stallet jag står ingår inte täckesbyte. Tyvärr.
Det funkar ok men det skulle vara bra om dom kunde ha lite tunnare täcke inne på natten och att man sen kan anpassa utetäcket till väderleken när man ser vad det verkar bli för väder istället för att behöva gissa.

Har hästen täcke hindrar man den naturliga förmågan att reglera värmen och då är det ju bra om vi människor reglerar den åt dom i möjligaste mån.

linnea84@gmail.com skrev:
Hej!
Jag har samma täcke på mina fyra hästar inne och ute vi har ett kallsatll med två ponnier,en dräktig travare och ett fullblod det funkar utmärkt, de har inte ens täck skav. :banana:
De har täcken som andas,
jag tycker inte men ska ha samma om det är varmare inne. :devil:
Att du får bajs fläckar var det sämsta argument jag hört det är en HÄST du har eller? :confused:
MVH Linnea

Jag tycker inte att det ser så kul ut med bajs över hela utetäcket! Att hon har det på innetäcket spelar mindre roll eftersom det är lättare att tvätta för det behöver man ju inte impregnera... Men det kanske bara är jag som är nogrann och inte tycker om åsynen av hästar som går i hagen med nedbajsade täcken (har inga som helst problem med leriga täcken...), får väl skylla på att jag är jungfru ;)

Liknande trådar

Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 551
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 209
Senast: Meggan
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 356
Senast: Rebeckafalk
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 992
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka