Stallritnings HjÄlp Önskas!!!!

Fillifjonkan

Trådstartare
Jag och min sambo ska bygga stall nästa vår och har nu börjat rita för fullt hur vi ska ha det. Vi har kört fast i vårat tänk och därför ber jag om hjälp att rita ett bra och funktionsdugligt stall med tillhörande lösdrift.

Precis bakom stallet (norr) ligger en mycket brant och högt backe och 20 m längre ner (syd, infarten till det blivande stallet) ligger en liten grusväg vilket gör oss lite begränsade. Åt väst och öst har vi däremot lite mer mark att röra oss på.

Jag har 2 hästar, en stor häst och en shettis som ska gå på lösdrift men för säkerhetens skull vill jag ha minst 3 boxar varav en kan vara mindre shettisbox, gärna 3 boxar varav en i fölbox storlek + en shettisbox. Kanske man kan ha två normalstora boxar som man enkelt kan ta väck mellanväggen?

Själv byggnaden ska helst hålla sig inom 13 * 17 meter. Mina krav är att stallet ska innehålla spolspilta och en inte alltför liten sadelkammare. Vet inte om vi kommer att få inackorderingar (inte så många hästmänniskor som bor här i glesbygden). Vill gärna ha någonstans att ha spånet på och lite hö.

Lösdriften ska helst sitta ihop med stallet via någon typ av loge och lösdriften ska räcka till minst 4 hästar utan att det ska vara för trångt. 2 ingångar/utgångar för hästarna från lösrift till hage och en ingång ska ligga i söderläge. Hösilaget kommer vi att förvara ute.

Skulle också gärna vilja ha tvättrum med tvättmaskin och tillhörande torkrum men är det onödig lyx? Förmodligen kommer det ju bara att bli mina två hästar och tvättmaskinen/torkrummer kanske bara kommer att användas ett par gånger om året. Har ju haft en hel del storstilade drömmar genom åren men nu är det verklighet och jag måste vara realistisk. :smirk:

Kom igen nu och bomba denna tråd med bra ritningar!!:banana:
 
Sv: Stallritnings HjÄlp Önskas!!!!

Jag har skoljobb att ägna mig åt just nu, men om du kan vänta till helgen eller eventuellt i morgon eftersom det är roligare att rita än att skriva teori... så kan jag sätta mig ner och greja lite...

säg mig bara... är det 20 meter från den branta backen till grusvägen eller är det 20 meter från ett eventuellt stall (enligt de mått du angav, 13 m) till grusvägen... Är det okej för dig så får du gärna PMa adress till gården där det ska ligga och förklara ungefär vart du tänkt dig, för då kan jag gå in och hämta ut ett flygfoto på lantmäteriet, det blir lättare att göra det bra om man har lite kött på benen...

MVH Irishdraft -blivande fysisk planerare (arkitekt-kusin)
 
Sv: Stallritnings HjÄlp Önskas!!!!

Hej
Jag har just nu tre hästar som går på lösdrift, två med täcken den tredje (1-åring) utan täcke och skulle verkligen vilja ha ett torkrum. Tvättmaskin har jag i boningshuset då den även används till mattor, stalljackor med mera. Jag får hänga mina täcken i sadelkammaren för att de ska torka vilket gör att där bli super trångt och fuktigt. Är det minusgrader eller fuktig väderlek finns det inte en chans att de torkar ute i stallet speciellt inte den här regniga hösten. Släpa in täckena i huset var och varannan regniga dag är inte att tänka på. Vore jag du skulle jag försöka klämma in ett litet torkrum.
 
Sv: Stallritnings HjÄlp Önskas!!!!

Ja det har du nog rätt i. Det tar ju vansinnigt lång tid att torka täcke i ett stall och jag vill absolut INTE torka i sadelkammaren. Nä, jag måste helt enkelt ha ett litet torkrum. Tack för ditt svar!:bow:
 
Sv: Stallritnings HjÄlp Önskas!!!!

här är min lösning på problemet.. har räknat med att dom bärande väggarna är 3 dm och dom smala väggarna 5 cm (vet inte hur det är i verkligheten :o )

lösdriften rymmer 4 stora hästar och boxarna är så stora att alla kan va fölboxar :D utgången vid spolspiltan är endast nödutgång (vid brand t ex).. om jag har fattat det rätt alltså så finns det mark på båda sidorna om stallet (åt väster och öster)?

ska säga oxå att jag inte kan nånting om byggnadsritning egentligen utan jag bara ritar för att det är skoj så måtten mm kanske inte riktigt stämmer på väggar mm ;)

namnls-6.jpg
 
Sv: Stallritnings HjÄlp Önskas!!!!

nu när jag tänker efter så kanske det är bäst att byta plats på sadelkammare + tvättstuga och foderkammaren så man kan spara in på lite vattenledningar :) för då kan det gå en ledning i mitten av stallet på högersidan (till vattenkoppar i lösdriften och tvättmaskin) och en på vänstersidan (till vattenkoppar i boxar och spolspiltan) :p
 
Sv: Stallritnings HjÄlp Önskas!!!!

Men oj så bra ritningen blev!!! Tusen tack :bow: . Där ser man att man själv kör fast i ett tänk och det är svårt att göra något totalt nytt. Jo det stämmer att det finns mark både väster och öster om stallet. Jag ska absolut spara din ritning. :banana:
 
Sv: Stallritnings HjÄlp Önskas!!!!

Fin ritning!

Vilket program har du använt?

Men skulle inte TS ha en shettisbox också?
 
Sv: Stallritnings HjÄlp Önskas!!!!

Fillifjonkan: tack så mycket :bow: lycka till med stallbygget :banana:

LinnK: tack :banana: jag använde paint och allt har jag kopierat från dom gammla drömstalltrådarna (som tyvärr inte finns kvar :( )
anledningen till att jag gjorde 3 stora boxar var att det är bättre att ha stora boxar ifall man nån gång skulle göra sig av med shettisen och skaffa stor häst istället så behöver man en stor box :) och shettisen tror jag bara mår bra av att stå i en stor fölbox :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 835
Senast: super
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 321
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 064
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp