Stallplatser utan hage?

B

Bissingen

Hej på er,

Jag har ingen hästerfarenhet, men är påväg att skaffa ett hus där en av ekonomibyggnaderna innehåller stall med fyra hästboxar som är i behov av upprustning. Jag funderade på möjligheten att hyra ut stallplats, då jag inte planerar att skaffa häst själv, men undrar om det kan vara av intresse för någon att hyra stallplats om man inte har betesmarker upptill? Vad tror ni som är hästkunniga?:)

Sv: Stallplatser utan hage?

Absolut inte. Dels måste ju hästarna enligt lag kunna röra sig fritt i alla gångarter varje dag (går iofs att lösa genom paddock men antar att du inte har det?) samt att nog ingen vettig människa kan tänka sig att ha hästen utan hage.

Men om huset nu ligger på landet kanske de finns möjligheter att arrendera mark?

Det hoppas jag verkligen inte någon är intresserad av!

Men du kanske kan arrendera mark till hagar?
Eller ligger stallet bra till så att du kan hyra ut tävlingsboxar under meetings?

Vad bra att bli förvarnad! Jag tänkte att man kanske har hästarna mestadels inne på vintern och kanske rider ut dem med jämna mellanrum så att de får röra på sig eller nåt sånt. Men då tar jag detta till mig.

Det är nog möjligt att det har funnits mer mark till gården tidigare, men nu verkar det ju inte finnas någon riktig poäng med stallet längre... lite synd.

Tror inte att huset ligger i närheten av några häst-meetings... Men kan ju kolla upp det där med att arrendera mark.

Tycker jag inte du ska funderar på sålänge du inte har bete till djuren!
Betet är en väldigt viktig del i det hela och inte bara stallplatsen.

Hade aldrig stallat in mig på ett ställe där dom inte kan erbjuda mer än små "lerplättar"!!!!

Visst finns det stall där hästarna mest står inne (oftast hävdar man att dyrbarare hästar inte kan riskera att skada sig genom att gå lös), men det är verkligen, verkligen inte att rekommendera! Hästar är djur som är byggda för att ströva en stor del av dygnet och leta föda på marken. Därför behövs relativt mycket mark för att de ska kunna tillgodose sina naturliga behov.

Vi har en liten hästgård på totalt 1.5 ha och det är precis i minsta laget för att ha två hästar tycker jag personligen. Det finns många mindre gårdar med fler hästar men som sagt, det är inte att rekommendera!

Vad menas med att det inte finns "betesmarker"?
Finns det ingen mark alls att ens ha några mindre hagar på, eller är det möjligheten till större hagar där hästarna kan livnära sig sommartid som saknas?

Att ha hästar utan några hagar till dem är inte acceptabelt. Även OM det nu skulle finnas några människor som skulle vilja ha sina hästar under sådana förhållanden så är det inget jag tycker du ska uppmuntra genom att erbjuda sådana uppstallningsmöjligheter.

Hästar behöver kunna röra sig för att må bra. Tyvärr finns det ju folk som håller sina hästar instängda i box 23 av dygnets 24 timmar och den timmen de inte är i box så rids dem. Men det är absolut inget optimalt liv och många hästar som lever så är väldigt olyckliga. Tänk dig själv om du skulle hålla en hund instängd i en bur hela tiden och bara gå ut och gå med den i koppel någon timme om dagen, det skulle inte vara en glad hund.

Däremot kan man ju lösa det genom att arrendera mark, det gör vi. Vår "gård" är från början bara en stor villa där den enda egna marken är tomten, dvs gräsmattan, inte mycket att hysa hästar på. Det lilla uthuset har vi byggt om till ett stall med två boxar och vi har arrenderat mark motsvarande ca 2½ hektar som är uppdelat på en vinterhage och två sommarhagar. Vi har två hästar och det fungerar utmärkt. Så du behöver absolut inte äga marken själv, men som sagt, att hålla hästar utan några hagar alls är inte bra.

Vad menas med att det inte finns "betesmarker"?
Finns det ingen mark alls att ens ha några mindre hagar på, eller är det möjligheten till större hagar där hästarna kan livnära sig sommartid som saknas?

Det är ju inte helt ovanligt att gårdar avstyckas innan försäljning så det är gissningsvis det som har hänt här. Jag tycker det är rätt ofta man ser annonser på gårdar med fina stall, en del som till och med annonseras som hästgårdar, men som inte har någon mark alls. :confused:

Stort plus i kanten till TS som frågar vid osäkerhet på hur det är!! :banana:

Ett förslag kan vara att ta kontakt med Halmstad travet (ser att du bor där) då de ofta behöver tillfälliga boxar vid meetings, som mellanladning vid transport etc. Det kan ju ditt lilla stall passa ypperligt till! Och kan dessutom ge lite extra klirr i kassan kontra att hyra ut det fast per månad till någon.
Bara en tanke!

Bra tänkt att utnyttja det som redan finns på gården och stallplatser brukar vara eftertraktade, men kolla noga hur mycket upprustning ditt stall behöver! Lagar och regler som styr hur stall ska se ut är många och ibland krångliga, är stallet gammalt kanske det inte ens går att rusta upp till en laglig standard och då är det bättre att riva och bygga nytt (vilket jag förstår inte blir aktuellt för dig som inte ska ha egen häst). Hoppas ändå att du får till det, som sagt, stallplatser finns det inte för många!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 908
Senast: Lingon
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Dopy
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar