Stallplats

Santos

Trådstartare
Ibland surfar jag runt på Hästnet och kollar på annonser. Reflekterade då över hur bristfällig information en del annonser har, en del har knappt någon information alls och inga bilder.
Vilken information tycker ska finnas med i stallplatsannonser?
 
Jag kan också störa mig på bristfälliga annonser men just när de kommer till stall så är det mycket läget som spelar in och sedan åker man och tittar så då spelar inte bilder och fancy annonstext så stor roll.

Jag skulle vilja att pris och servicenivå fanns med i annonsen. Det räcker.
 
Placering (stad och område), vilken service som ingår/finns och vad för faciliteter som finns på gården (t.ex ridbana, ridhus osv) är det jag ser som det viktigaste att få reda på direkt i annonsen, resten kan jag ta reda på genom kontakt om det verkar intressant.
 
Var stallet ligger (har sett förvånansvärt många annonser där man glömt denna viktiga del)
Pris och vad som ingår i det.
Ifall det är kollektivt eller inte, och hur mycket arbete som förväntas av dig som hästägare.
Utevistelse, hagar, ridmöjligheter, gärna ridterräng också.

Bilder bryr jag mig inte om.
 
Bilder är inget måste för mig, utan mer läge, pris, vad som ingår och hur det är ordnat med hagar, skötsel (ingår det fodringar, har man några in- och utsläpp o.s.v). Sen om det finns boxar eller om det är lösdrift med möjlighet till skötselstall. Resten kan jag ta reda på vid ett telefonsamtal och om det är tillräckligt intressant så åker jag och kollar.
 
Ibland surfar jag runt på Hästnet och kollar på annonser. Reflekterade då över hur bristfällig information en del annonser har, en del har knappt någon information alls och inga bilder.
Vilken information tycker ska finnas med i stallplatsannonser?

Gud vad man sluppit slösa tid i sina dagar om allt stått med en gång alltså! 🙉

Om jag nu skulle stå inackorderad igen istället för att ha stall hemma hade annonser utan detta gått bort:

Pris (gärna totalpris så att man VET och slipper överraskningar på flera tusen för tillägg man vill ha)

Göromål (utan ljug om mindre, större förväntningar dyker ALLTID upp på ”intervjun”)

Service (den ärliga som faktiskt hålls utan gnäll, alternativt info om att man kan köpa till service som då skall hållas utan gnäll)

Storlek på box samt info om hagar.
Info om Ridhus, paddock, ridvägar.

Gärna info om grovfoder och strö finns på gården eller hur det införskaffas så att man vet om man får ha sitt egna om man vill (också utan gnäll)

/ Inte alls bitter på lata och okunniga stallägare som lovar guld och gröna skogar utan ekonomi till det, utan som i sin tur skall hålla sitt hästeri flytande med nöd och näppe i tron om att inackorderingar gärna sponsrar hej vilt.
 
Gud vad man sluppit slösa tid i sina dagar om allt stått med en gång alltså! 🙉

Om jag nu skulle stå inackorderad igen istället för att ha stall hemma hade annonser utan detta gått bort:

Pris (gärna totalpris så att man VET och slipper överraskningar på flera tusen för tillägg man vill ha)

Göromål (utan ljug om mindre, större förväntningar dyker ALLTID upp på ”intervjun”)

Service (den ärliga som faktiskt hålls utan gnäll, alternativt info om att man kan köpa till service som då skall hållas utan gnäll)

Storlek på box samt info om hagar.
Info om Ridhus, paddock, ridvägar.

Gärna info om grovfoder och strö finns på gården eller hur det införskaffas så att man vet om man får ha sitt egna om man vill (också utan gnäll)

/ Inte alls bitter på lata och okunniga stallägare som lovar guld och gröna skogar utan ekonomi till det, utan som i sin tur skall hålla sitt hästeri flytande med nöd och näppe i tron om att inackorderingar gärna sponsrar hej vilt.

Jag informerar om allt det där. Är inte intresserad av att lägga tid på folk som inte vill ha det vi har att erbjuda. Jag mailar ofta uppstallningsavtalet och stallrutinerna innan de kommer och tittar också.
 
Jag informerar om allt det där. Är inte intresserad av att lägga tid på folk som inte vill ha det vi har att erbjuda. Jag mailar ofta uppstallningsavtalet och stallrutinerna innan de kommer och tittar också.

👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻 är det enda jag kan säga!

Och jag vill också poängtera att jag inte är någon snobb som försöker slippa undan arbete.
Utan det är snarare så att stallägare har tagit nytta av min kunnighet och stora intresse och de dagar jag har känt för att ”bara vara inackorderad och få valuta för pengarna” så har det helt plötsligt tillkommit en hel massa göromål, tillägg osv.
 
Jag saknar ofta saker som hur länge hästarna är ute (vinter som sommar), hur avmaskningar sköts (träckprov?), foder (hur mycket som ingår, är det analyserat, kan man byta bort ev kraftfoder?), hur mycket förväntas man göra själv och saker runtomkring, typ som var stallet ligger, finns det kollektivtrafik dit (mer än 2 ggr/dag).

Jag hade uppskattat om allt viktigt stog med på en gång, så jag kunde låta bli att höra av mig i onödan.

Å andra sidan hade jag ute en annons för nåt år sen och trots att det stog tydligt höjdgräns och könsbegränsning på hästarna hörde folk av sig med hästar som inte passade in...
 
Jag saknar ofta saker som hur länge hästarna är ute (vinter som sommar), hur avmaskningar sköts (träckprov?), foder (hur mycket som ingår, är det analyserat, kan man byta bort ev kraftfoder?), hur mycket förväntas man göra själv och saker runtomkring, typ som var stallet ligger, finns det kollektivtrafik dit (mer än 2 ggr/dag).

Jag hade uppskattat om allt viktigt stog med på en gång, så jag kunde låta bli att höra av mig i onödan.

Å andra sidan hade jag ute en annons för nåt år sen och trots att det stog tydligt höjdgräns och könsbegränsning på hästarna hörde folk av sig med hästar som inte passade in...
Fast vad som är viktigt varierar ju. Jag har full förståelse för att man i en annons vill undvika att skriva saker som kan ge diverse åsikter från som inte alls är intresserade av stallplats, plus att det i många stall kan variera med tider och/eller vara flexibelt, utan att det för den delen är inackorderingens val vilken tid hens häst ska tas in, t.ex, men att man kan anpassa efter olika hästars behov.

Risken är väl också att många inte orkar läsa en för lång annons med alltför utförlig information, så det är nog inte enbart positivt att skriva med "allt".

Men, så kan jag också tillägga att jag aldrig letat stallplats via annons, utan när jag "letat" har det varit via kontakter eller tagit kontakt med ställen jag känner till i form av gård, plats och vem som har hand om det, så jag är van vid att ta kontakt utan att ha all information, vilket såklart kan färga min syn på saken.
 
Jag är nöjd med plats, pris och servicenivå samt vad för hagar som erbjuds. Resten kan jag fråga om.

Dock om det är typ "insläpp/utsläpp/kvällsfodringar/helger/liknande delas på" så vill jag veta hur många hästar det finns/hur många pass det blir. Det är en jävla skillnad dela alla ut- och insläpp på 5 hästar eller 25 hästar liksom.

Av bitter erfarenhet så om det är arbetsdagar vill jag även veta hur många och vad det innebär.
 
Vart det ligger, finns det kollektivtrafik och vad heter närmaste hållplats? Hur långt till stallet?
Kostade och vad som ingår till det priset.
Vilket strö får användas. (En i mitt stall kan bara ha sin häst på torv tex)
Vilket sorts grovfoder finns tillgängligt? (Jag vill tex inte köpa in själv utan köper gärna av gården)
Finns det pass och hur många i veckan?
Hur många hästar finns det i stallet?
Hund tillåtet?(Jag är tex extremt trött på hundar som gnäller så fort de stängs in eller ägaren går utom synhåll.)
Faciliteter så klart, paddock och ridhus?
Hagar
Ridvägar
Ser gärna avtal och regler innan jag kommer och tittar.

Sen frågar man alltid tusen saker allt eftersom, jag hatar regler som ändras i efterhand eller tillkommer. Vill ha allt klart för mig innan :)
 
Jag informerar om allt det där. Är inte intresserad av att lägga tid på folk som inte vill ha det vi har att erbjuda. Jag mailar ofta uppstallningsavtalet och stallrutinerna innan de kommer och tittar också.

Håller helt med! Av samma anledning har jag heller aldrig lagt spaltkilometer på att annonsera ledig boxplats, ffa inte med massa bilder, eftersom jag velat prata med spekulanter innan visning och därigenom sålla bort agnar från vetet. Kort tydlig text som summerar det primära i annonsen inkl pris, faciliteter, och rutiner.
 
Skulle jag börja leta så vill jag se.
Är det uppdelat eller blandat kön i hagen.
Hur stor är hagen.
Hur många hästar på gården.
Adressen och inte bara orten.
Finns det paddock, hindermatrial, ridhus, ridvägar.
Sånt som toa, varmt vatten, fikarum, utrymme för utrustning.
Vad ingår, förväntad det finnas pass som ska tas och vilka tider i så fall (jobbar kväll så har inget 8 till 5 jobb).
 
Som några är inne på så pris, plats, snabbfakta om stallet (stora hagar, sadelkammare, ridbana m.m) och vad som ingår.

Allt övrigt med rutiner och sånt anser jag inte är det viktiga just i själva annonsen. Det blir lätt att man tröttnar på flashiga annonser med lång text.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Frukost 8 Information och snabb rundvndring på anläggningen, klockan 9, som jag inte hann med att memorera så jag bad om översiktskarta...
Svar
2
· Visningar
672
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
281
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 252
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 581
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp