Stallplats för konvalescens

belladonnas

Trådstartare
Till hösten kommer jag antagligen hyra ett litet stall med 4 boxar men eftersom jag bara har en häst skulle det vara trevligt med lite sällskap :p
Stallet ligger lite illa till (4mil från Linköping) och därför misstänker jag att det kan vara svårt att hitta inackorderingar.

Det här är självklart ingen annons.

Har därför halkat in lite på konvalescenshästar i mitt huvud
Om ni hade en häst som inte skulle "göra något" under en längre tid skulle ni då vara intresserade av att lämna bort den?

Då jag till största del skulle göra det för att ha fler hästar i stallet är det ingen vinstdrivande verksamhet jag tänkt på.

Det som skulle ingå är:
- in/utsläpp, fodringar osv.
- Hö + eventuellt kraftfoder (om något specialspecial foder ska användas får ägaren stå för det)
- Utevistelse i stor hage 8-19 med blandad terräng.
- Mindre hage om det behövs för just den hästen i fråga.
- Hö i hagen
- box i mindre, lugnt stall som är luftigt.
- Vistering, omläggning av bandage, sårvård, borstning osv.
- Verkning

Sen även att man skulle kunna köpa till
- hjälp med återbesök
- igångsättning osv.
 
Sv: Stallplats för konvalescens

Jag skulle antagligen inte vara intresserad, om det inte var så att den som driver stället är mycket kunnig på rehabiliteringsträning.
Vet ett företag i närheten som har konvalescent-travare, som kommer från en av de stora travtränarna. Då är det inte "förvaring" det handlar om utan rehab-träning inklusive skrittmaskin i vatten.
 
Sv: Stallplats för konvalescens

Hade aldrig lämnat bort mina hästar öht.

Men om jag vore en person som inte vill ta hand om en skadad häst, så hade jag krävt att personen som tog hand om den hade utbildning eller åtminstone mycket stor erfarenhet av att ta hand om skadade hästar. Annars är det ju en enorm risk att lämna sin skadade häst hos en okänd människa, där man inte har någon kontroll öht över hur hästen sköts och sätts igång. Referenser hade varit ett måste.

Du skriver inget om din kunskap eller utbildning, och utan det går det inte att värdera vad tjänsten ä värd.
 
Sv: Stallplats för konvalescens

De tar in konvalescenter i stallet jag hyr in mina på. Verkar vara mest travare som kommer. Har du sjyssta meriter så varför inte? Det finns ju gott om travare där med som du kanske kan sälja in dig hos.
 
Sv: Stallplats för konvalescens

KL
intressant med olika syner på det hela.
Då det är en idé är det alltid intressant med olika synvinklar på det hela.

Erfarenhet från min sida är inte inriktad på rehabilitering direkt.
- Hästskötarexamen
- arbetat med hästar i flertal år , stuteri, stallchef, inridare osv.
- Många goda referenser
- Hästhållning under gymnasiet med extra kurser inom foder, hästens biologi och dressyr.

Så en god Hästhållning med en viss utbildning men inget "special".
 
Sv: Stallplats för konvalescens

Konvalecenstall utan utbildning i rehab, fysiologi, veterinärmedicin? Då är det bara ett vanligt fullservicestall med möjlighet att köpa till extra tjänster tycker jag. Satsa på inackorderingsstall istället :)
 
Sv: Stallplats för konvalescens

KL

Fast tyvärr verkar det inte vara något som helst krav på utbildning när man startar upp ett s k rehabcenter. Det är bara att leasa maskiner och köra igång. Vet själv ett ställe i Stor-Stockholm där det alltid har varit slit-och-släng-manér över hästeriet och sen startar man upp ett rehabcenter och helt plötsligt är man superseriös. Konstigt nog går deras egna hästar fortfarande sönder på löpande band...:meh:
 
Sv: Stallplats för konvalescens

kl
Jag hade inte varit intresserad såvida stället typ inte var värsta renommerade och diplomerade stället ang. rehab/konvalecens osv.

Har stått inackorderad på ett o-officiellt rehab ställe en gång, och fy fan vad man såg mycket av vad som pågick där. sköttes skitdåligt i massor med avseenden och folk hade lämnat sina hästar dit med förtroende och litade på att de fick den skötsel och den kvalitet på foder de hade rätt till osv. Icke!
 
Sv: Stallplats för konvalescens

Man blir ju inte läkare bara för att man köper en vårdcentral....

Men det blev en liten fluga det är med rehabcenter. Många kände sig kallade och skaffade sig löpband och vattenband mm. Nu ser man maskinerna på begagnatmarknaden så boomen är väl snart över. Snart kommer en ny fluga. Och efter en sån här boom så brukar det sållas. Några lyckas hanka sig kvar men de flesta försvinner.
Och jag skulle aldrig våga lämna min häst till rehabcenter utan att personalen har dokumenterad hög utbildning och bra ansvarsförsäkringar. Det finns säkert många samvetslösa "klåpare" som ska tjäna pengar på mig. :meh:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 809
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 876
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp