Stallkostnader??

G

gusolemma

Hej
Jag funderar på att skaffa häst igen, sist jag hade egen häst var i början av nittiotalet och jag var inte så gammal att jag kommer ihåg vad allt egentligen kostade med stallhyra, foder, försäkring, skor, vet, träningsavgift mm, mm.
Nu rider jag på ridskola flera gånger i veckan men har ingen aning om vad jag måste vara beredd på att lägga i månaden på hästens utgifter. Hur långt kommer man med 4000-5000 kr? Om jag vill ha hästen uppstallad utanför Göteborg med morgonutsläpp och fodring, vad kan det kosta? Vad kostar det att sko en häst och hur ofta? Försäkringen vad blir den om året om jag köper en häst som kostar mellan 40000-50000 kr? Hur ser utgifterna ut på sommaren då hästarna går på bete?
Jag skulle bli superglad för lite info från er som är aktiva hästägare och har koll på alla kostnader.
Emma

Sv: Stallkostnader??

Hej
Kostnaderna för att ha häst beror på var du bor och vilka bekvämligheter du vill ha till din häst (fodringar, utsläpp, ridhus etc)

Eftersom du bor i Göteborg vilket är en stor stad att jämföra med Stockholm kan jag tänka mig att priserna är desamma ungefär. Dvs ca 4000/månad för box i stall inkl. stråfoder, kraftfoder, strö, utsläpp, insläpp och fodringar, tillgång till ridbana och ridhus ev. skrittmaskin.

Vid val av enklare installning utan tex tillgång till ridhus/ridbana blir det naturligtvis billigare kanske ned till 1500/månad om du har tur. Det brukar i regel kosta en del med service, som fodring, utsläpp och täckesbyten.

Till det kommer ju skoning vilket brukar ligga på 700-1000 kr/gång (var 6-8 vecka) och veterinärvård som inte täcks av försäkringen - vaccineringar mm. Avmaskningar och förbrukningsmaterial - benlindor, täcken, borstar, grimmor osv (det kallar jag förbrukningsmaterial eftersom det alltid är något som går sönder)

Det är svårt att veta om 4-5000kr/månad räcker. Du får helt enkelt ringa runt till inackorderingsstall och lyssna vad de tar per månad och vilken service som ingår. Eftersom jag har eget stall vet jag att foder är dyrt. Räkna med att endast stråfodret till din häst kostar ca 15 000 per år om den äter 8 kg per dag i 9 månader. Bara det är alltså 1250 kr/månad (fördelat på 12 mån).

Lycka till!

Det var ett väldigt dyrt stråfoder du fått tag i! Det går att få tag i alldeles utmärkt analyserat hö/hösilage för runt 2kr/kg..

Jag har min häst uppstallad 2 mil söder om Uppsala med morgonfodring, utsläpp och lunch varje dag i veckan. Har ridbana, närhet till två ridhus och fint stall med de bekvämligheter jag behöver (varmvatten, spolspilta, varm sadelkammare, toalett mm). Mycket fina hagar och fantastisk stämning.

Jag betelar 2300 kr/månad inklusive allt foder. Totalt räknar jag att min häst går på runt 4000-5000 i månaden, med träningar, tävlingar, bensin mm. Har jag dåligt med pengar en månad kan jag drock dra ner det till kanske 3000 kr, nu snålar jag inte direkt.

Ullis

Flipzon89 skrev:
Hej
Eftersom jag har eget stall vet jag att foder är dyrt. Räkna med att endast stråfodret till din häst kostar ca 15 000 per år om den äter 8 kg per dag i 9 månader. Bara det är alltså 1250 kr/månad (fördelat på 12 mån).

1250 kr / månad räknat på 8 kg per dag är nästan 5 kr kg, tycker jag låter väldigt dyrt.

hej! jag står strax utanför gbg med mina hästar, jag sköter visserligen allt själv, mina hästar kostar mig ca 3500:- imånaden med bensin, foder ,hö,spån försäkringar, stallhyra e nåra träningar. då har jag uppvärmd sadelkammare, paddock, hagar, fina ridvägar....

Hej hej,

Jag betalar ( straxt utanför sthlm):

För box, foder, in- och utsläpp mån-fre, 4 bal spån,paddock, ridhus + service med hovis, fodringar,vet. och täcken. Helgerna turas vi inackorderade om med in- o utsläpp. 2800kr

Försäkring betalar jag 350kr / mån, (30000kr + max. vet)

Hovis 850:- var 8:e vecka ( om det inte är brodd o sulor dvs)

Vacc varierar men det är väl ca 500kr en gång per år.

Avmaskning ca 150 kr 2 ggr per år

Botulismspruta 350 kr en gång per år.

Sen tillkommer det för träningar, utrustning o hästvård, ev tävlingar och kanske extra spån o morotsäckar :bump:

Det kostar, men det är det värt!! :love:

En stallplats i Göteborg med en del service såsom in och utsläpp, fodringar, hösilage går på c:a 3000.-.Då finns paddock och manege. Norra Göteborg är billigare än södra...

Jag har boxplats en bit utanför gbg och totalkostnaden per månad är: 1900kr och varannan månad när hästen ska skos så kostar det 2450kr. Då står jag i ett stall där dom sköter alla fodrningar och ut-insläpp även under helger. Vi har paddock, skrittavstånd till manege och underbara ridvägar
Hö: ca: 500kr/månad analyserat!
Korn: ca: 150kr/månad
Havre: 100kr/månad
Skor:550kr/varannan månad
Stallhyra 750kr/månad
Försäkring:150kr/månad

sen tillkommer ju självklart vaccinationer (200kr/spruta) och avmaskning (200kr/tub)

jag är ganska nöjd med mina kostnader som är, träna har jag inte så mycket möjlighet till att göra då jag inte har körkort men det kommer! :idea:

så här betalar jag för min häst

500 i kallhyra, då ingår ut och insläpp varje vardag inkl belyst ridbana.
jag betalar 1,20/kg för hö 8kg/dag ca 280kr/mån
spån 4 balar/mån = 220kr/mån
korn, kli, betfor mineraler mm ca 150kr i snitt.
Vaccinationer, veterinär plus avmaskn mm = ca 300kr i snitt
försäkring 400kr/mån (tror jag det är)

utrustning kanske blir 200kr i snitt
övrigt tex saltsten extra vitaminer morötter mm ca 100 kr/mån
hovsl var 8.e vecka 800kr blir 400/mån ca 2550kr/månad

bensin till stallet 1000kr/mån

jag har säkert glömt något nu men ungefär 3550kr/mån

Jag har min häst uppstallad 3 mil söder om sthlm och betalar 2500:- i stallhyra.
Det som ingår är:

Fritt med halm
10 kg hö/hösilage (vill man ha mer går det bra att köpa extra)
4 kg kornkross eller havre
1 kg betfor
mineraler
Alla fodringar och in/utsläpp ingår förutom lunch och insläpp helger, det delar vi inackorderingar på.
Ridhus finns ej, däremot paddock.
Under betestiden betalar vi 1000:- i kallhyra för boxen och 800:- för själva betet. Boxen har vi givetvis tillgång till hur mycket vi vill, och vill vi ha hästen inne nattetid pga tex skada så får vi köpa foder av stallägaren. Samma om vi vill stödfodra under betet.

Sen lägger jag ca 400:- i månaden på extrafoder (lusern) och b-vitamin.
Försäkringen kostar 540:-/månad Agria utökad, livförsäkrad för 20000:-.
Hovis kostar 900:- var 6-7:e vecka.

Slår jag ihop allt blir det ca 4000:-/månad + bensin till o från stallet ca 1200:-.Alltså 5200:-
Sen tillkommer ju kostnader för veteinär och utrustning.

Håller med de andra, det beror på hur du vill stå!?

Jag stå i ett litet privat stall med en kompis,
vi är endast 4 hästar i stallet. Vi har en stor hage
och ska få 3 till i sommar. Vi har varken tillgång till
ridhus eller ridbana, endast skogarna runtom. vi har inte
heller vatten i stallet...

Jag betalar nu 1980kr/mån med allt inräknat, så som
skoning, hö, stallhyra osv.

Kolla in på www.ridsport.ifokus.se
Bli gärna medlem.

Jag har min häst uppstallad i ett litet kollektivstall en bit utanför stan. Betalar i månaden:

Stallhyra: 500kr (inkl halm och betfor)
Försäkring: 780kr
Hö: 600kr (2kr/kg)
Kraftfoder + tillskott: ca 250kr
Hovslag: 300kr (600kr/helskoning)
Träningar: ca 400kr

Sen tillkommer ju veterinär, vaccinationer (ca 500kr/spruta), equiterapeut (600kr/behandling), avmaskning (ca100kr/spruta), tävling, bensin, transport, utrustning, tandläkare (ca 250kr/gång) mm.

I sommar betalar jag ju inte för något hö men då går dom kostnaderna till tävlingar och mer träningar istället.

Räknar med att jag betalar ca 3 500kr/månaden om man slår ut allt.

Jag betalar ungefär runt 2400:- i stallhyra då ingår allt och jag har min ponny uppstallad i tungelsta som ligger söder om sth ner mot nynäshamn. Det som ej ingår är förstås veterinär, hovslagare, försäkring och träning.

Där jag står betalar jag sammanlagt 900 kronor för box, 10 kg hö/dygn, 0.5 kg havre/dag, spån och utsläpp varje morgon; helg som vardag.
Har fin ridbana på en nedlagd skolas grusplan och massor med underbara ridvägar och en helt underbar stallägarinna! Vi hjälps åt med det mesta och allt fungerar perfekt. Plus att jag får låna hennes hästtransport. Kan man ha det bättre?? :P

Liknande trådar

Anläggning En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 967
Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 845
Senast: Sammet
·
X
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är en 14 årig tjej som ÄNTLIGEN ska få skaffa häst! :D Jag satte mig ned och pratade med mamma en dag *har tjatat ganska mkt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 399
Senast: glad_tjej
·
L
Träning Hej allihopa! Undrar vad ni tycker är skillnaden. Här där jag bor i ingenstans i Värmland är skillnaden såhär: - MEDRYTTARE. Den får...
Svar
11
· Visningar
1 447
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama