Stallkompis med för många hästar!

Sv: Stallkompis med för många hästar!

En häst behöver inte kärlek för att må bra. Den behöver heller inte täcke eller ridning/träning. Den behöver väldigt grundläggande saker som vatten, mat, stimulans (vettig hagvistelse med artfränder). Veterinärvård när så behövs.

Det håller jag inte med om!
Gammelhästen jag har på foder var känd som riktigt elak innan jag tog honom. När han började få kärlek och lite motion blev han en helt annan häst. En riktigt mysig farbror är han nu som har en 11-årig medryttare :love:
Förr fick barn inte komma i närheten av honom...
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Det håller jag inte med om!
Gammelhästen jag har på foder var känd som riktigt elak innan jag tog honom. När han började få kärlek och lite motion blev han en helt annan häst. En riktigt mysig farbror är han nu som har en 11-årig medryttare :love:
Förr fick barn inte komma i närheten av honom...

Men hästar har heller primärt behov av att ha barn omkring sig.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Hade det varit jag så hade jag bytt stall pronto.
Det är som bäddat för problem. Hon tar in fler hästar än vad hon har råd/tid med.
Du kommer som du själv säger eftersom du inte vågar sätta ner foten att hjälpa henne en hel del med hästarna, förmodligen få bistå med foder då hon kommer sakna pengar och dessutom stå för det mesta stalljobbet. Har hon inte tid för hästarna så har hon väl knappast tid med att släppa ut, fodra m.m.

Jag har själv stått i ett mindre stall. Från start var vi 5 st på 6 boxar. En flyttade och stallägaren tog in en till häst. Då var vi 4 på 6 boxar. Sedan flyttar ytterligare en till och då var vi ju bara 3 på sex boxar och sen byggdes dessutom en till då stallägaren köpte ytterligare en häst.
Men passen fördelades inte efter antalet hästar och det kändes som jag bodde i stallet till slut. Minst 1 pass om dagen och ibland 2 på helgen då dom andra som oftast jobbade eller var iväg på träningar när hästarna skulle in. Jag som ändå bara var hemma kunde ju gott ställa upp. Jag tröttnade och flyttade. Helt plötsligt hade jag 4 pass i månaden.
Nej tack till att slita för andras räkning.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Jobbigt läge för dig. Tyvärr är det jättesvårt att komma till rätta med människor som gjort det till en vana att utnyttja andra. Det är ju inte precis så att dom skäms över sitt beteende utan verkar tvärtom vara väldigt nöjda med att lyckas slippa undan. Lämna henne och hennes hästar. Jag var i samma situation och gjorde just det, nu har jag ansvar för mina hästar och mina stallkompisar för sina ( sen hjälps vi givetvis åt om det behövs men det är ju en annan sak )
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Vilka särskrivningar.

Orka ? Du förstod nog bra ändå ?

TS : som ngn annan skrev : det finns gott om folk som opererar enligt filosofin "går det så går det " och mår ypperligt bra utan samvete utifrån det .

Säg ifrån och dra dig ur om det inte funkar för dig . Så enkelt är det faktiskt .
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!


Men alltså allvarligt. Min mamma lärde mej redan när jag var liten att har man inget vettigt att säga så ska man hålla truten stängd! Och det är precis vad jag råder dej att göra nu. Alla här förstår precis vad mackan menar och du tillför absolut ingenting som du håller på!

Jag brukar inte lägga mej i, men nu tycker jag att du är larvig!

Till TS: Antingen får du nog sätta ner foten, ta ett ordentligt snack med din stallkompis. Du ska inte bli utnyttjad! Glöm inte att skriva ner allt ni kommer överens om på papper, även de bästa vänner kan bli ovänner. Eller se dej om efter ett nytt stall. Men inte ska du ge upp drömmen om att få ta hand om nya hästen bara för att det krånglar i stallet. Därför är det bättre att ni löser det eller du hittar nytt stall innan du flyttar dit den.

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Hästar är olika och en del verkar fullt nöjda med att bara gå i hagen medan andra vill ha mer uppmärksamhet och aktiviteter annars hittar de på något själva. Men det beror mycket på hur hagen och hagkompisarna ser ut. Jag hade en valack som krävde en del men när han fick en ny hagkompis som var på samma nivå, ja då roade de sig själva i hagen. Så de två lekte en hel del och mådde prima medan de två andra hästarna i hagen tog det lite lugnare och mest chillade nos mot svans.

Hästar är individer och har inte alltid samma behov av förströelse så länge de grundläggande behoven är väl uppfyllda.

TS om hästarna inte får tillräckligt med mat ja då närmar det sig ett djurskyddsärende
 
Senast ändrad:
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Jag tycker bara att allt låter väldigt luddigt alltihopa. Det finns alltid två sidor av ett mynt och vi har bara fått ta del utav din historia. Hur som helst så verkar det inte direkt som att du har pratat med "Malin" om vad du känner och vad du tycker om saker och ting och jag tror verkligen att du borde sätta dig ner med henne och tala om hur du tänker för ingenting blir bättre av att du går runt och muttrar.

Du ser det hela som att du började rida lite smått på en utav hennes hästar, stämmer det? I början kanske du bara njöt av att vara i stallet och få umgås med hästar och du hjälpte mer än gärna till med samtliga av stallets hästar, stämmer det? Men nu har du helt plötsligt börjat tröttna på alltihopa eller fått för mycket ansvar på dina axlar? "Malin" trodde nog helt enkelt att du var i stallet och tog hand om hennes hästar för att du helt enkelt älskade det, för något annat har du väl inte påpekat för henne, stämmer det?

Det hela kan vara ett STORT missförstånd mellan er två på grund utav kommunikationsproblem. Prata med henne och berätta att du inte vill ha något som helst ansvar över hennes hästar längre och envisas du med att ha häst i samma stall som "Malin" får du nog räkna med att skriva ett ordentligt kontrakt för att saker och ting överhuvudtaget ska skötas ordentligt.

Och om det stämmer att hon inte har råd med hästarna och du märker att hästarna inte får mat, ANMÄL henne då.. :cautious:
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Håller med, verkar luddigt, jag förstår inte riktigt. Man är medryttare ett antal år och förr eller senare anser man att det räcker, nu vill jag ha en egen häst. Man sparar pengar som medryttare och spenderar pengar som hästägare, men till slut vill man ha en egen häst. Välj vilket du vill göra, egen häst eller medryttare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
969
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 380
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp