Stallkompis med för många hästar!

windsor

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma...

Jag och en kompis (vi kan kalla henne Malin) delar på ett litet stall med plats för fyra hästar, i början hade vi bara två (en var). Men jag fick tyvärr ta bort min häst i våras och då köpte hon ett avelssto, så jag äger ingen häst. Jag erbjöd mig istället för att ta hand om avelsstoet och rida etc, jag var även snäll att betala för uppstallning mot att få ha den som min egen tills jag hittade en ny.

För en månad sen bestämde jag att jag skulle låna en annan häst tills jag hittar en egen för hästens ägare hade inte riktigt tid för den och den förtjänade lite omvårdnad ett tag (det är en gammal häst). Den hästen skulle jag få låna om en månad och sen hela hösten/vintern.

Men då förra veckan berättar Malin att hon funderar på att ta en tredje häst som annars skulle få gå på slakt... Då kommer hon ha tre hästar och hon har knappt tid med sig "ordinarie" häst. Jag blir bara stressad jag tänker på saken för jag vet att det blir jag som kommer få ta hand om hennes hästar när hon varken har tid eller råd. Det är inte ens värt att jag tar gammhästen för jag kommer ha fullt upp att ta hand om hennes hästar...

Jag funderar starkt på att säga att jag inte kommer låna gammhästen och då får hon klara sig själv i vinter med tre hästar för jag orkar verkligen inte ta hand om FYRA hästar själv...

Jag förstår att hon vill ta den för att den inte ska slaktas, men det finns en anledning till att den ska det samt att det är ett stort tanigt varmblod som äter... ja som en häst. Inte för att låta grym men vad ska hon ha den till?

Vad hade ni gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Jag har ett litet dilemma...

Jag och en kompis (vi kan kalla henne Malin) delar på ett litet stall med plats för fyra hästar, i början hade vi bara två (en var). Men jag fick tyvärr ta bort min häst i våras och då köpte hon ett avelssto, så jag äger ingen häst. Jag erbjöd mig istället för att ta hand om avelsstoet och rida etc, jag var även snäll att betala för uppstallning mot att få ha den som min egen tills jag hittade en ny.

För en månad sen bestämde jag att jag skulle låna en annan häst tills jag hittar en egen för hästens ägare hade inte riktigt tid för den och den förtjänade lite omvårdnad ett tag (det är en gammal häst). Den hästen skulle jag få låna om en månad och sen hela hösten/vintern.

Men då förra veckan berättar Malin att hon funderar på att ta en tredje häst som annars skulle få gå på slakt... Då kommer hon ha tre hästar och hon har knappt tid med sig "ordinarie" häst. Jag blir bara stressad jag tänker på saken för jag vet att det blir jag som kommer få ta hand om hennes hästar när hon varken har tid eller råd. Det är inte ens värt att jag tar gammhästen för jag kommer ha fullt upp att ta hand om hennes hästar...

Jag funderar starkt på att säga att jag inte kommer låna gammhästen och då får hon klara sig själv i vinter med tre hästar för jag orkar verkligen inte ta hand om FYRA hästar själv...

Jag förstår att hon vill ta den för att den inte ska slaktas, men det finns en anledning till att den ska det samt att det är ett stort tanigt varmblod som äter... ja som en häst. Inte för att låta grym men vad ska hon ha den till?

Vad hade ni gjort?

Japp så säger du till henne, och lägg till att det är inget skämt.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Jag förstår nog inte riktigt. Vad har den gamla hästen med din kompis hästar att göra? Alltså varför skulle du behöva ta hand om din kompis hästar för att du har en annan häst ifråga?

Oavsett så tycker jag att du ska ta hand om den gamla hästen om du själv vill, men stå på dig och strunta i din kompis hästar. De är hennes ansvar och inte ditt.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Självklart ska du ta hästen DU vill ha.

Sedan gör ni upp ett schema där hon tar 3/4 av alla pass, eftersom det är hennes hästar som tar 3/4 i anspråk. Låt henne bära sina egna beslut.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Varför tror du att din kompis kommer att lämpa över jobbet med hästarna på dig?

Under förutsättning att hon har hand om dem så att de får mat och blir omskötta, är det väl upp till henne om de ska ridas eller inte.

Vad gäller vbl-travare. Många slaktas av den enkla anledningen att de inte duger till travtävling längre. Mer fel än så behöver det inte vara på dem.
Mängden foder hästen äter, är väl inte ditt problem.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Jag förstår dig fullt ut, har en vän med samma problem - hon får ta hand om båda hästar de flesta dagar. Lättast är väl om ni kan sätta er ner och diskutera igenom upplägget inför hösten/vintern, kanske skriva ett kontrakt? Ge inte upp drömmen om din egen och lycka till :)
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Jag hade skaffat "min" häst och slutat ta hand om Malins. Klart hon tycker det är lätt och bekvämt att skaffa fler hästar om du hjälper henne att ta hand om dem. Hennes hästar, hennes ansvar... om du inte hjälper henne så kanske hon inser att det inte fungerar att ha så många hästar, eller så får hon skaffa en annan skötare/medryttare/halvfodervärd/fodervärd.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Om du känner att hon kommer att utnyttja dig och att du inte kan säga ifrån i det läget ska du naturligtvis dra dig ur, men då kanske du även ska fundera på vad för slags vänskap ni har också. :(

Annars är det väl bara att klargöra att allt stallansvar fördelas per box man nyttjar, precis som i de allra flesta kollektiv- och inackorderingsstall, alltså behöver du aldrig göra mer än en fjärdedel av jobbet.
Visst, varje pass du gör kommer att ta lite längre tid, men det blir ju å andra sidan inte så många gånger i veckan istället. :)

Delar ni på inköp av foder och strö kommer du ju heller aldrig att betala mer än vad 1 häst förbrukar, oavsett hur många hon har.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Jag erbjöd mig istället för att ta hand om avelsstoet och rida etc, jag var även snäll att betala för uppstallning mot att få ha den som min egen tills jag hittade en ny.

Har du gjort upp med henne om att sluta ta hand om denna häst nu då? Om hon vet att du ska sluta ta hand om hennes datum xx-xx-xx förstår jag inte varför du tror att hon förväntar sig att du ska ta hand om en annan hon köper?
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Jag hade tagit "hem" den gamla och sedan inte gjort så stor affär av att hon har 3, hon märker själv om hon inte hinner.

Om det blir knöligt med in/ut och fordringar så hade jag tagit hand om min egna alla pass så kan hon ta sina själv alla pass.

Om det blir du som tillslut står med 4 hästar hänger bara på dej och hur konsekvent du är med att inte börja ta hand om någon av hennes hästar.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Varför tror du att din kompis kommer att lämpa över jobbet med hästarna på dig?

Under förutsättning att hon har hand om dem så att de får mat och blir omskötta, är det väl upp till henne om de ska ridas eller inte.

Vad gäller vbl-travare. Många slaktas av den enkla anledningen att de inte duger till travtävling längre. Mer fel än så behöver det inte vara på dem.
Mängden foder hästen äter, är väl inte ditt problem.

Bara för att man räddar en häst från slakt betyder inte att den kommer få det bättre.

Det är väl de som jag oroar mig för - att hon inte kommer ta hand om den så att den kommer få stå och skrota i hagen året runt utan täcke, utan tillräckligt med mat och vatten, men framförallt - utan kärlek. Hur mycket den äter är väl relevant? Innan jag lånade hennes häst så fick inte hennes häst någon mat en dag för att det var dagen innan löning så hon hade inga pengar... Visst det vara bara en dag men jag blev förbannad då för att hon inte frågat om hon kunde låna hö av mig. Hur ska det då gå med fler hästar?

Sedan så skrev jag i inlägget att det inte var utan anledning att hästen skulle gå på slakt, jag vet redan att många travhästar slaktas för att ingen vill ha dom. Men att man tar in en häst för att rädda den från slakt och sen inte gör något med den, räddar man den verkligen då?

Men jag ska prata med henne ikväll och säga vad jag tycker, i värsta fall får jag byta stall. Vi har inget kontrakt på papper.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

En häst behöver inte kärlek för att må bra. Den behöver heller inte täcke eller ridning/träning. Den behöver väldigt grundläggande saker som vatten, mat, stimulans (vettig hagvistelse med artfränder). Veterinärvård när så behövs.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

En häst behöver inte kärlek för att må bra. Den behöver heller inte täcke eller ridning/träning. Den behöver väldigt grundläggande saker som vatten, mat, stimulans (vettig hagvistelse med artfränder). Veterinärvård när så behövs.

Tummen upp på den!
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Fast TS har ju redan nämnt att hästarna en dag inte fick mat eftersom hennes vän inte hade råd.. Alltså handlar det om grundläggande behov som inte kan tillfredsställas, inte att de inte bli klappade på i hagen.
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Jag tycker ni ska göra upp hur ni ska ha det i stallet.

Att arbetet räknas per box är inget konstigt alls, så har ni gemensamma fodringar, in/utsläpp osv tycker jag att det är skäligt att hon då tar 3/4 av allt gemensamt arbete. Det är hennes val av antalet hästar.

Alternativet är att ni sköter er själva helt och hållet.
Vilket kan bli ganska jobbigt..men är helt klart värt att överväga om fördelningen på arbetet inte är rättvist!
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Men om problemet handlar om mer än bara arbete (så som jag uppfattade det) utan att hästarna t.ex. en dag inte fick mat skulle jag fundera på annat stall..
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Om hästarna hennes inte får mat för hon inte har råd skulle jag helt rakt fråga henne om hon verkligen ska ta på sig en häst med tanke på att hon inte har råd att ge de hon redan har mat alla gånger.

Jag skulle även säga att eftersom vi hyr stallet tillsammans så har vi 2 boxar var och att du vill ha dina 2 boxar tillbaks, sedan om du väljer att ha hö i ena är upp till dig!


Skulle även dela rakt av på alla tjänster så som in och utsläpp och så skulle jag fixa lunchboxar så ni slipper åka ut och ge hö i vinter mitt i dagen vilket kan va omöjligt om man jobbar 7-16


Och skulle klargöra för henne att jag INTE kommer ta hand om hästarna om hon inte har tid framöver.
Att hjälpa till IBLAND om hon ska bort är nått annat än att hon tar förgivet att man ska hjälpa henne flera gånger i veckan regelbundet!
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Men behöver du ens fråga ?

På vilket sätt är detta en stallkompis ? Förlåt men du är ju snarare en häst skötare slav ?

Slaveriet/skötare rollen kommer du tillrätta med att prata med personen först och främst .
 
Sv: Stallkompis med för många hästar!

Det har jag nog missat..men har alla hästar inte fått mat på en hel dag eller att man vet att någon häst inte fått mat är man tyvärr lika skyldig själv. Jag förstår problemet, men i slutändan är det hästägarens ansvar genom att man själv måste se till att sin häst får mat samt att man inte heller blundar ifall man vet att någon häst inte har/kommer få mat på en hel dag..

Har stallkompisen medvetet svultit sin häst i 24 timmar så är det ju så att TS i det fallet är lika skyldig som antingen inte pratat med personen i fråga eller vidtagit andra åtgärder.

Men är det så att det inte går att funka..ja då kanske man ska överväga att byta stall men i vart fall låter det lite som om TS inte riktigt satt ner foten eller att de helt riktigt kommit överens om vad som ska gälla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
969
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 380
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp