Stallklimat

F

fia1991

Hej Forum !:bump:

Hur har ni det i era stallar?
Vilken temperatur har ni i stallet? Såhär på vintern blir det ju rätt kallt, i alla fall den här vintern ;) Har ni någon värmefläkt eller klarar de sig bra med vinterpälsen??

Sv: Stallklimat

Jag har mina hästar i ett kallstall så det är ungefär lite kallt ute som inne. Hästarna värmer ju dock upp stallet lite när de stått inne nån timme. Mina hästar är helklippta så de står med stalltäcke på.

Har också kallstall och min ena häst är helklippt så han brukar få ha ett fleecetäcke på inne. Den andra har full pälsmundering så han är utan täcke.

Jag har kall stall, hästarna är oklippta och klarar sig hur bra som helst med bara päls :laugh: Stallet värms upp lite av hästarna.

Hästarna har det inte varit nåt problem med och så länge de stått inne så har de värmt upp stallet. Det har varit värre på dagtid när hästarna gick i hagen under de kallaste dagarna. Då har vi fått köra värmefläkt för att inte vattnet skulle frysa.

Kallstall, samma temp inne som ute i princip, kan vara en - ett par grader varmare inne ibland, och ibland är det betydligt kallare inne än ute. Men generellt samma temp inne som ute.

De klarar sig utmärkt med vinterpälsen om de gör det i hagen. De som är mer frusna och har täcke i hagen har täcke inne, gäller både klippta och oklippta. Så, inga som helst problem, hästarna fryser inte - däremot matte och vattnet ;)

KL

Engelska boxar enbart med möjlighet att stänga nertill, så mao rätt kyligt på vintern. Hästarna har samma täcken ute som inne.

Vi stänger dörrarna vid minusgrader.
Det brukar hålla sig på nollan och strax därunder beroende på hur kallt det är ute och hur mkt hästar som är inne Det är alltid lite kallare i "min" del av stallet då det är väldigt oisolerat :p

Varmefläkt har använts en gång, pga att vatttenkopparna hade fryst och den ena hästen då valde att gnaga sönder ledningen och därmed släppa ut allt vatten på golvet.
I vanliga fall har vi värme på i kopparna, men de hade missat att dra på den.

Hästarna bör ju klara sig. De går väl ute om dagarna?! ;)

Kallstall, samma temp inne som ute i princip, kan vara en - ett par grader varmare inne ibland, och ibland är det betydligt kallare inne än ute. Men generellt samma temp inne som ute.

De klarar sig utmärkt med vinterpälsen om de gör det i hagen. De som är mer frusna och har täcke i hagen har täcke inne, gäller både klippta och oklippta. Så, inga som helst problem, hästarna fryser inte - däremot matte och vattnet ;)

Ja, vattnet är alltid ett problem för mig också...suck. Men som tur är kan jag bära vatten från källaren i huset. Brukar bära ut varmt vatten så de har vatten så länge som möjligt under natten. På dagen ute i hagen, bär jag varmt vatten till dom varje gång de får mat.

Kallstall, inga täcken och har oklippta hästar. Bäddarna är rejält tjocka. När det var -20 och kallare (toppade vintern med -37) så var det mycket spring med vattnet men det gick. Inga värmefläktar utan bara en ventilationsfläkt. Värmeslinga i vattenledningen men den frös i kranen hela tiden när det var som kallast. Den här vintern har båda hästarna vilat fullt ut, vilket är ovanligt för mig. Normalt jobbas dom året runt...

Samma här, fast jag bär alltid vatten från huset, finns inte vatten alls i stallet.

Man kan ju dock köpa uppvärmda vattenbaljor. Det ska jag göra.. nån gång ;) Thermobar t ex finns ju i fiffiga hörnmodeller för box nu =)

Den dag jag har vatten ner TILL stallet ska jag köpa det. Men i nuläget får jag ju bära ner vatten och hälla i thermobarerna i alla fall, dvs höga kostnad men ingen minskad arbetsinsats. Däremot frostfritt vatten för hästarna HELA natten även vid smällkallt. (Vid mer moderata temperaturer räcker det ju med att fylla nytt ljummet i hinkarna vid intag, och toppa med varmt vid nattning. Håller hela natten eller nästan hela bara det inte är väldigt kallt)

Isolera hinkarna ger ju ytterligare förlängd tid innan det fryser med.

Har isolerat stall men hade ingen värmefläkt i början av vintern. Vi hade ca -3 grader i stallet när det var som kallast ute (-27). Köpte en värmefläkt i slutet av vintern bara för min egna bekvämlighet så att det skulle vara lite varmare när man skulle mocka och för att vattnet i kranen inte skulle frysa. Nu körs ingen värmefläkt utan enbart ventilationen för att suga ut den fuktiga luften som blir när de står inne

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 478
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar