Stallkatt, bu eller bä?

S

suss44

Jag har på sistone fått väldigt mkt råttor och möss i mitt stall.
Skulle därfär gärna vilja skaffa en katt!
Kan nån katt kunnig person svara på detta då..Kan en katt klara av att sova i ett icke uppvärmtstall jämt? Jag menar om den har kattlåda med filtar å annat mys. Är det mkt jobb med en katt eller räcker det att ge den mat å vatten 2ggr om dagen å lite kel ibland?
Jag låter säkert hemsk nu men det vore så mysigt med en katta:love:

Sv: Stallkatt, bu eller bä?

Ett uppvärmt rum är nog bra att ha iaf. Ett rum med en ren och torr bädd, mat och vatten. Finns det någon litet rum tex. en sadelkammare eller så är det ju bara att köpa ett mobilt element och sätta in där så har man ett uppvärmt rum.

Torrfoder kan stå framme hela tiden. Om du tänker skaffa en kattune rekommenderar jag att du skaffar två om det är så att de bara ska vara i stallet och inte inne hos dig. Är de två kan de söka trygghet hos varandra. Skaffar du kattungar är det också viktigt att du hanterar dem mycket så att de inte blir människoskygga, smått förvildade katter.

Om du lika gärna kan tänka dig en vuxen katt kan du kolla med katthemmen i närheten om de har någon lämplig katt. Vissa katter de har är vana vid att leva ute och vill fortsätta sitt liv så och då kan ett liv som stallkatt passa dem bra.

KKS har ju en del kolonikatter som de söker hem till som stallkatter. Det är katter som anses inte kunna acklimatisera sig till ett liv som innekatter.

dom klarar sig fint om dom tex har tillgång till höloft eller någon korg med varm filt. men man får ju tänka på att vattnet fryser och sånt.

jag försöker ha mina stallkatter inne på natten, och isär på vintern. men ibland vill dom inte in. det viktigaste är att dom har möjlighet att komma in och värma sig. kanske få sova i en uppvärmd sadelkammare på natten om ni har det iskallt i stallet..

Dina problem med råttor o möss skulle klart bli lösta om du skaffade en stall-katt. Jag rekommenderar dock två (som Sol), dom håller varandra sällskap, och absolut så ska du sterilisera dom!! Det är en jättebra "investering" för stallet (dels stannar katterna, dels får man inte problem med o-önskade ungar, mm)! Du måste också göra katt-luckor i dörrarna så att dom kan gå ut o in som dom vill. Vi har en "riktig" katt-lucka (en sån i plast som vippar in o ut) in till sadel-kammaren eftersom lite värme står på där på vintern o katterna sover i en gammal fåtölj med fårskinn i, riktigt mysigt. In till dom andra ouppvärmda utrymmerna, foderkammaren och höloftet, är det uppsågat i ena hörnet på dörrarna, precis så att en katt kan komma in (o jaga möss...). Lycka till!! OBS! Ett råd till- välj ingen långhårig katt, såna passar inte i stall då allt "bös" fastnar i pälsen o tovar sej:(

Vi har kallstall och katterna klarar sig utmärkt. Den äldsta är nog runt 11 år nu. De har ingen stans att värma sig, men de sover på höskullen, och så brukar jag lägga fram en filt i stallet hos hästarna som de ligger på ibland. De har fri tillgång på torrfoder och vatten dricker de ur hästspannarna, det ser för roligt ut när de gör det:rofl:
Rekommenderar också att man kastrerar dem. är det honkatter så flyttar det annars gärna in en massa andra katter och man får ungar. Hankatterna har ju en tendens att flytta på sig.

Har du verkligen inga uppvärmda platser i stallet finns det en form av välisolerad kattkoja att köpa om man inte orkar bygga själv. Värme på vintern är en nödvändighet, inte för att katterna inte överlever utan, men det går mycket energi åt att hålla värmen i kylan...

En katt som inte är så social (tex en vuxen katt som ett katthem bedömt som lämplig som stallkatt) kräver inte massa uppmärksamhet, utan ska "bara" få god omvårdnad för vad den är. Det finns katter som aldrig skulle trivas med att bo utan människor, och det finns de som det är det perfekta livet för.

Jag har två katter, varav den ena har bestämt sig för att bli stallkatt. Hon har flyttat ut ur huset (för ca 1.5 år sen) visst - hon kommer in och äter, men hon sover inte inne om vi inte tvingar henne. Hon har tillgång till stallet och jag tror att hon bor på loftet, det luktar så om henne iallafall. Stallet är ett kallstall, men hon tycks ändå trivas bäst där.

och inga möss eller sånt finns det där :-)

Bara den har en torr och vindtät plats med halm eller filtar mm som den kan krypa in i så klarar den sig alldeles utmärkt. Har du den enbart ute så behöver den ingen låda, den gör sina behov ute. Tänk på att vattnet måste stå frostfritt på vintern, jag tror att dom flesta stallkatter mår mycket bättre än alla innekatter så jag tycker absolut du ska ge en katt chansen till ett härligt liv! :)

Min 2-åriga kastrerade hankatt är av stallkatts-kaliber. Han kommer mest in för att kolla av matskålarna och sova någon enstaka natt med mig, i övrigt anser han att inne-vistelse är för mesar. Däremot är han oerhört sällskaplig av sig och utnyttjar alla i stallet för gos, antingen de vill eller inte. Han har ute fri tillgång på varma utrymmen med matskålar, fåtöljer, soffa och klösbräden (kattluckor med magnet) och kan nöjt ligga kvar ute och sova fastän vi är hemma och inne. Dålig soffprydnad men jättebra "allergikatt" (eftersom han inte är så mycket inne) och med stort jakt-intresse.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 711
Senast: mackan
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 112
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Hej!! För ca tre veckor sedan så skaffade jag två katter att ha som stallkatter. De är ett år gamla och har varit innekatter fram...
Svar
5
· Visningar
2 209
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama