vildvinden

Trådstartare
Jag vet inte om det är riktigt rätt ställe det här, men...

Vad ska vara rimlig hyra för ett stall med lösdrift som ännu ej är färdig? Fina hagar på flera ha med både öppet och skog och en ljus och stor ligghall, men det som inte är färdig är boxar, sadelkammare och inte sjuk hage. Staket är än så länge lite provisorisk. Upp till stallet finns brant backe som sista biten är ganska dålig. Det ska fixas inför nästa vinter.
Så det finns lite smått att ordna med :)

Gården ligger tre mil utanför Stockholm och man delar på allt jobb med hästar och stall.

Sedan undrar jag hur man tänker när en stor ardenner vill ha plats då de är ju tunna och ger större åverkan på marken än normalstora varmblod ;) Brukar de få betala en större hyra?
 
Sv: Stallhyra

Nu tror jag ju att det är mer antalet hästar än en ardenner som förstör marken.
Vill du inte ha in en stor häst i stallet så behöver du ju inte det.

Hyran är omöjlig att svara på. Det handlar lite om efterfrågan. Vad tar andra stall i närheten?
Ska foder ingå eller inte? Tar du några pass alls eller får dom inhyrda sköta allt själv? Kan man köpa sig fri från passen? Finns det ridbana?

Ju mer bekvämligheter ju dyrare kan man ta.

Själv skulle jag kunna betala en högre summa för att slippa ta pass, att foder ingår, att det finns en ridbana eller åtminstone en i närheten man får använda/hyra. Inte en fantasihög summa men lite mer för att komma undan all tråkig stallgöra.
I ett stall jag stod i kunde man även köpa till mockning och ihopplock av hästens mat för en viss summa per dag (50 kr). Perfekt när man ska åka iväg på tex semester!

Grundhyran för inhyrda tycker jag ska vara samma för alla, oavsett ras.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallhyra

Tack!
Problem är att det är en bekant som gärna vill flytta till mig, men vi har sett hur hans hage ser ut :crazy: han går idag i enskild gräshage i störrre stall. Den är liten, men betydligt krigare än de andra hästarnas. Men du har nog rätt att det borde vara samma hyra för alla. Men gäller det även om det skulle vara shetland pony som sliter mycket mindre? Om det står ardennes och shetland i samma stall det blir orättvist om de betalar lika mycket?

Det som blir att göra är att mocka i ligghall och omkring den och fylla på hö. Det tänker jag att alla hjälps åt med. Till exempel en gång i veckan var om det blir sju hästar som jag tänkt. Sedan att mocka lite mer i hagen en gång per vecka, och det får vara på rullande schema, så ungefär varannan månad per häst. Vatten är automatisk. Det är inte så jättemycket jobb, eller? Om man jämför med stall där hästarna är i box halva dygnet och ska in och ut.
 
Sv: Stallhyra

Hö och mineraler ska ingå och det kommer kosta ungefär 600 för en häst som äter normal mängd.
 
Sv: Stallhyra

600 inkl hö?!

Alldeles för lite. Minst(!) 1500. Du ska ju inte finansiera andras hästar.
 
Sv: Stallhyra

Oops, nu var jag lite otydlig. :) Jag menar att maten kommer kosta mig 600 per häst. Så vad jag vill ha tips på är egentligen kallhyra, fast senare har jag tänkt att hyreshästetna betalar en summa där foder inkluderats.
 
Sv: Stallhyra

Hej!

Jag står i stall norr om Sthm, ca 3 mil ut. I nuvarande stallet är kallhyran 1000 kr, i förra stallet var den 1900 (men är nu när de byggt ridhus 2700).

Jag tror som övriga att antalet hästar förstör mer än storleken. Vi hade 4 stora hästar i hage tidigare utan problem men när antalet ökade till 10 blev det lervälling. Stor skillnad gör det också om hagen får vila varje år (tex vid sommarbete).

Förra stallet jag stog betalade vi typ självkostnadspris på foder vi tog. Silaget kostade 4 kr/kg, min åt då 7 kg/dag (= 28kr/dag och ca 840/månad). På det fick hon 3 kg halm á 3 kr/kg och strö för 85 kr balen. Jag har också varit med om att en viss del foder ingått och resten har man betalat för (då till det facila priset 3.75/kg). Tar du in hästar som äter mycket kan det vara mycket värt att ta betalt /kg de äter. Vad hästar normalt äter skiljer sig ganska mycket.

Lösdriften på förra stallet kostade 1900/månad, då inkl fri tillgång på hö och vatten, samt halmen i ligghallen. Alla hjälptes åt att mocka i hagen. Lösdriften jag stog på kostade 900/månad, men då ingick ingenting mer än plats i hagen och vatten(men ej påfyllning av det- bara själva kostnaden för vattnet). Min totala månadskostnad brukade komma upp i ungefär 2000.

/Lavinia
 
Sv: Stallhyra

Tycker alla ska betala lika oavsett häst i KALLHYRA. En liten ponny äter mindre än en storhäst så det ska ju då givetvis skiljas i pris i foder.
jag ger 1600 ink hö och strö, alla insläpp och utsläpp, till en D-ponny och betalar samma som för storhästarna men alla äter ungefär samma mängd hö. Stallet är totalrenoverat 2008, varmstall. Belyst ridbana finns tillgänglig och ridhuset ligger 30 min ridväg bort. Ska man hjälpas åt (kollektivstall) ska det bli billigare enligt mig.
Men då bor jag i en jätte liten ort 20 mil till närmsta storstad (Gävle).
Och nästan alla hyror med hö (och ev spån) kostar ca 1500 här... 800 i kallhyra. Vet ett stall med samma pris som vårat, men där sköts allt kollektivt. Anledningen till deras pris är för de står bredvid ridskolan så det tar 1 min till ridhuset ;)

Jag ger nog inte mer än 500 i kallhyra på LÖSDRIFT utan stall (än) och ridbana. 800 när "allt är klart". Men då kan jag inte jämföra hur det är i Sthlm ;) ta ungefär det pris som närliggande stall tar (om de har samma förutsättningar). Min vän betalar 800 i kallhyra och får sköta ALLA insläpp och turas om med utsläpp rätt ofta, ingen ridbana, kallstall. Lite saftigt tycker jag för hon har ändå 15 min med bil till närmsta ridhus och står i en mindre ort än vad jag gör. DOCK är det då efterfrågan för jag känner bara till detta stall i den orten som hyr ut och som ligger centralt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallhyra

Vi har ett litet stall 6 mil söder om Sthlm med goda kommunikationer. Är i dagsläget 3 isisar i stallet. Stora fina hagar, egen box, låst sadelkammare, goda förvaringsmöjligheter.
Ridbana ca 2km ridväg bort, fantastiska oändliga ridvägar.

Kostnad: 1500 per månad, inkl analyserat hö samt maskprov till våren.
Spån och ev kraftfoder köper man själv och ombesörjer fodring av detta själv, då vi endast ger hö i hagen.

Om man tar 10 pass i månaden betalar man endast 1000 sek. Fodringar har vi schema på, inkl kolla isen på ån vintertid.

Så funkar det för oss:laugh:
 
Sv: Stallhyra

Tack alla för svaren!
Ja, det får definitiv bli samma hyra för alla. Men jag känner mig osäker med hyran ändå. Kan jag ta full hyra om jag hyr ut innan det är riktigt klar? Vad måste ingå? Och vad brukar man stå för som stallägare? Om vi säger att jag skulle ta 1000 i kallhyra, vad är rimlig att ingå? 1600 inklusive maten då..
 
Sv: Stallhyra

Kallhyran ska täcka alla dina utgifter i form av el/vatten/gödselhantering/staket/STRÖ osv
Sen tillkommer ditt ARBETE eller om inackorderingarna sköter vissa sysslor själva, såsom mockning (ja, ligghallar måste ju mockas, det kanske sköts maskinellt av dig, men då är det DIN tid som du tar betalt för)

Jag tycker att det låter lite med 600/månad för grovfoder såvida det inte handlar om relativt små ponnyer och väldigt billigt foder. Räknar man på 30 dagar så är det typ 20 kr/dag och kostar fodret då 2 kr/kg så är det max 10 kg dag (och bägge de siffrorna är i underkant iaf om du köper in foder och bor som det står i din presentation - Stockholm).

Jag betalar 1700 kronor/månad för en lösdriftplats för min C-ponny. Det är en bra bit från Sth (ca 12 mil) och då ingår visitering osv förutom det ovan nämnda, jag är inte där ofta alls jag har alltså fullt förtroende för att den stallägaren tar hand om henne som om jag haft henne hemma, men det är inte så mycket jobb mer än visitering ta in/ut till hovslagare förutom vattning och mockning vilket sker maskinellt samt att få ut grovfoder till hästarna. De tar eget foder och brukar också ha egen halm till ligghallarna.

Så vad ska du stå för får du bestämma själv, vad tänker du om dina inackorderingar ?

Min C-ponny är en unghäst som inte jobbas just nu, så för mig är detta optimalt, hade jag haft en pålle jag jobbade hade jag varit glad för samma service men skillnaden hade varit att jag var där dagligen och troligtvit fixat sånt som att ta in/ut till hovis/vet/ET osv själv
 
Sv: Stallhyra

Gården ligger tre mil utanför Stockholm och man delar på allt jobb med hästar och stall.

Vad menar du med detta ?
Att man som inackordering hjälper till att sätta stolp, mocka hagar, fylla vatten, köra ut hö osv ?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 699
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 921
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 526
Senast: Pilot
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 474
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp