Stallhyra, tänker jag rimligt?

Och här är också höpriset högre. Vi köper billigt, men räknar med 1000 kr per häst. Så hade någon stått här för 1300 inkl hö, så hade jag sponsrat dem...
Min äter nog hö för iaf 400-500 så här års, C-ponny. Sen är det ju strö, ström, slitage och arbete på det... Aaaaaaaningen sponsrat bara ;) Men ungefär så ser prisbilden ut här i krokarna.
 
Nu har ju TS lyssnat på magkänslan och valt att inte ta inack.

Men när det gäller vilket pris, så egentligen borde man sätta det pris man anser, t ex 1000 kr, och sen slå på 500 kr för "pyskiskt lidande och men" ;P

Skämt åsido, men även om man är bekanta, känner varandra etc. Så det brukar förr eller senare bli diskussioner om hur det ska fodras, vilka tider de ska gå ute, när de ska eller inte ska släppas på bete osv. Även om man tyckte "Det här är vad som gäller här".

Jag hjälpte en vän för några år sedan. De hittade den perfekta ponnyn på annons i slutet av sommaren, haken var att deras stall inte stod klart förrän till våren. Snäll - dum - som jag var tyckte jag att den kan stå hos mig över vintern, det gör inget.
Jag tog inget för skötseln (full skötsel), men det var ök att hon skulle ta lite in och utsläpp om jag ville åka bort eller så. Foder, strö osv skulle hon få betala inköpspris och utefter förbrukning. Jag skulle köpa in och hon betala var månad.

Låt oss säga att det var inte värt det nånstans. Dels så hon hittade spån några kronor billigare, så plötsligt hade jag en spånpall på gårdsplanen och så skulle jag skrapa av de från snö och is och jävelskap när jag skulle ströa den hästens box (jmf med att ta en torr bal inne i stallet från mina pallar). Det var dubbla mineralsäckar (med samma mineraler) för hon hittat de lite billigare än mig. Hon var i princip aldrig där (just det var okej så, men det gjorde ju att det där med att få hjälp föll stenhårt).

Droppen kom när min mamma, som var behjälplig med in och uttag när jag jobbade dygn och så, blev svårt, livshotande sjuk. Hon låg 4 månader på sjukhus och de första två visste ingen om hon skulle klara sig. Allt föll som ett korthus, jag satt fast på jobbet på 36 h pass. Tro inte att inack erbjöd sig att ta in/ut hästarna. Inte ens när min vän åkt flera mil för att ta in och ut en dagen, och min bror åkt flera mil för att ta in och ut andra dagen.

Jag var ju tvungen att hitta en lösning och det snabbt, vilket innebar att jag i januari fick ställa om till lösdrift och sparka ut dem där. Då hade jag tyvärr inte plats för inack. Jag meddelade det, och varför. Hade letat upp en lösdrift där det fanns plats åt inack för samma pris som hos mig och tipsade om. Gav också en månads varsel, så den månaden gick jag på knäna, folk fick åka många mil för att släppa in och ut, jag fick ta tjänstledigt utan lön etc. Och ovanpå allt oron för mamma.

Hon blev extremt sur. Sa upp vänskapen. Officiellt kastade jag ut hennes häst från dag till annan, helt utan anledning mer än ren och skär ondska... Lösdriften jag tipsat om passade inte för då skulle hästen få flytta i jan och sen flytta igen i maj. De byggde raskt upp en lösdrift hemma, lånade en sällskapshäst och hade den hemma. Dvs allt löste sig jättebra. Men officiellt så som sagt... Och vänskapen dog där, hon blev så sur. Jag kan inte sakna vänskapen om man inte i den situation som var har mer förståelse.

Men jag aktar mig jävligt noga för att ha inackorderingar... Jag kan ha paying guests (dvs helinack med full skötsel som betalar en summa per månad som täcker allt, ingen uträkning efter hur många kg de äter eller komma med eget foder, utan det kostar såhär mycket per månad i helinack, varsågod att betala den sista, en månads uppsägningstid från var sida). Men aldrig nånsin inack, än mindre vänner/bekanta..
 
Så resonerar vi också, man betalar ett pris som täcker allt utom mockning. Vi tar 3000 inkl moms och det är bara att gilla läget eller söka annan stallplats. Jag tar inte hänsyn till vad andra tar utan vi tar betalt så det täcker upp för de kostnader vi har plus arbetskostnader. Vi har fullt i stallet och folk på kö och skulle vi få tomt i någon box så får den hellre stå tom än att jag ska sponsra någon annans hästägande eller ta svart betalt.
 
Jag tycker 1000 kr i kalhyra ä svindyrt.. om det dessutom är en kompis känns de lite väl dyrt måste jag säga... inge kompispris där inte.

Jag skule aldrg betala mer än 600 kr per häst i ren kallhyra där inget annat än box, hage ingår som det är i detta fallet

Ni delar ju på allt = ni gör ju lika mkt.


Om jag hade egen gård och ville hyra in en kompis hade jag inte tagit nått extra alls, jag värdesetter hjälpen i pengar ist. de skulle va typ max 300 per häst i kallhyra bara för den extra elen inte en kr mer.

skulle de va en som jag inte känner som jag hyr in så inte en kr över 600 i kallhyra om denna skall dela på alla tjänster.

Nej tanken var inte att dela på allt som du skrev.
JAG skulle harva ridbana, tvätta stall, måla stall, stängsla upp och ner sommarhagar, ploga och sanda utanför stallet samt på ridbanan, beställa foder och strö, köpa nytt underlag och lägga ut det på ridbanan årligen mm mm. OCH inte bara att jag gör det jobbet, JAG betalar också för stängsel och el, färg mm.
För att vi delar på utsläppen är inte samma som att dela på jobbet. Detta är en tankevurpa många som bara stått inackorderade gör. "Jag gör ju hälften som släpper ut 3 dagar i veckan".
 
Tankevurpor kan alla göra men det är svårt att diskutera med en person som anser att halva hyran ska betalas tillbaka när personen själv väljer att flytta häst när det är mindre än en vecka kvar till månadsskifte. :meh:

Och jag kommer aldrig mer hyra ut till vänner, det är inte värt det.
Ena uppsidan i detta är att personen visade sitt rätta jag.
 
Nej tanken var inte att dela på allt som du skrev.
JAG skulle harva ridbana, tvätta stall, måla stall, stängsla upp och ner sommarhagar, ploga och sanda utanför stallet samt på ridbanan, beställa foder och strö, köpa nytt underlag och lägga ut det på ridbanan årligen mm mm. OCH inte bara att jag gör det jobbet, JAG betalar också för stängsel och el, färg mm.
För att vi delar på utsläppen är inte samma som att dela på jobbet. Detta är en tankevurpa många som bara stått inackorderade gör. "Jag gör ju hälften som släpper ut 3 dagar i veckan".
Nej tanken var inte att dela på allt som du skrev.
JAG skulle harva ridbana, tvätta stall, måla stall, stängsla upp och ner sommarhagar, ploga och sanda utanför stallet samt på ridbanan, beställa foder och strö, köpa nytt underlag och lägga ut det på ridbanan årligen mm mm. OCH inte bara att jag gör det jobbet, JAG betalar också för stängsel och el, färg mm.
För att vi delar på utsläppen är inte samma som att dela på jobbet. Detta är en tankevurpa många som bara stått inackorderade gör. "Jag gör ju hälften som släpper ut 3 dagar i veckan".



Men självklart skall ju stallägaren stå för material, blir lite jobbigt om en hyresgäst äger stolparna och flyttar, och stallet har ingen hage på mogonen för hyresgästen tagit med sig sina stolpar vid flytt:crazy::D

Däremot att hyregäster målar sina egna box är fullt nomalt, och stallägaren står för färg och penslar.

Precis som när man HYR en lägenhet är det bara att ringa om något går sönder så får man de fixat medans om man äger lägenheten får man fixa själv.

Vissa lägenheter kan man få hyra ruskigt billigt mot att man renoverar, ska ju gälla samma sak när man hyr ett stall.
Går hagen sönder skall hyrevärden stå för de självkart inge jag anser är ett dugg konstigt.:)
Medans äger jag en egen fård får jag laga själv eller hyr ett helt stall själv av en bonde

Många stallägare skall bara ha pengar men de lägger inte ut ett skit på stallet och stallet och hagar föraller år för år.
Tar man in inhyrda får man ju räkna ut undrhållskostnaden isf och lägga de på hyran.
Ett stall behöver målas årligen, stolp behöver bytas ut likaså tråd osv
En paddock måste ha nytt grus mellanåt
På vintern skall man ploga gårdsplanen så sina hyresgästen kan parkera, sanda/salta så de inte halkar och skadar sig.
Går en lampa sönder skall den bytas osv osv.

Orkar man inte med detta. låt bli att ta inhyrda isåfall är mitt råd.


Just detta som gör att jag nog aldrig skulle hyra in om jag hade egen gård.. vill inte behöva känna alla måsten och krav.
Sällskap kan jag få med hjälp av medryttare om jag nu känner att jag vill ha de.
Sommarbete skulle jag nog kunna hyra ut=)


Men många hyr ut boxar för de måste pga ekonomiska skäl... inte för att de vill.
Dessa stallägare är oftast mkt dåliga för de gör något de inte vill.

Så hamna aldrig där är mitt råd=)
 
Jag har precis flyttat till ett relativt nytt varmstall, (byggt 07) 8 godkända boxar, högt i tak, WC dusch, tvättmaskin, 13kvm täckesrum med fläkt, uppvärmd sadelkammare, fikarum, stort utrymme för ensilage, spån, foderrum, 300m till nytt ridhus (500kr/mån) utebana 22x60, bland hagar (rutor, Skogshage, sommarhagar).

Stallägarna väljer att hyra ut boxar, ingen skötsel, de som flyttar in får bilda team & sköta sig helt själva. Just nu är det bara jag som står i stallet då konceptet är nytt sedan årsskiftet, jag & min mamma hjälps åt med alla passen, vi har 3 hästar.

Vi betalar 2500kr/häst & då ingår Box & fri tillgång på ensilage.

Bor 7mil norr om Sthlm.
 
Men självklart skall ju stallägaren stå för material, blir lite jobbigt om en hyresgäst äger stolparna och flyttar, och stallet har ingen hage på mogonen för hyresgästen tagit med sig sina stolpar vid flytt:crazy::D

Däremot att hyregäster målar sina egna box är fullt nomalt, och stallägaren står för färg och penslar.

Precis som när man HYR en lägenhet är det bara att ringa om något går sönder så får man de fixat medans om man äger lägenheten får man fixa själv.

Vissa lägenheter kan man få hyra ruskigt billigt mot att man renoverar, ska ju gälla samma sak när man hyr ett stall.
Går hagen sönder skall hyrevärden stå för de självkart inge jag anser är ett dugg konstigt.:)
Medans äger jag en egen fård får jag laga själv eller hyr ett helt stall själv av en bonde

Många stallägare skall bara ha pengar men de lägger inte ut ett skit på stallet och stallet och hagar föraller år för år.
Tar man in inhyrda får man ju räkna ut undrhållskostnaden isf och lägga de på hyran.
Ett stall behöver målas årligen, stolp behöver bytas ut likaså tråd osv
En paddock måste ha nytt grus mellanåt
På vintern skall man ploga gårdsplanen så sina hyresgästen kan parkera, sanda/salta så de inte halkar och skadar sig.
Går en lampa sönder skall den bytas osv osv.

Orkar man inte med detta. låt bli att ta inhyrda isåfall är mitt råd.


Just detta som gör att jag nog aldrig skulle hyra in om jag hade egen gård.. vill inte behöva känna alla måsten och krav.
Sällskap kan jag få med hjälp av medryttare om jag nu känner att jag vill ha de.
Sommarbete skulle jag nog kunna hyra ut=)


Men många hyr ut boxar för de måste pga ekonomiska skäl... inte för att de vill.
Dessa stallägare är oftast mkt dåliga för de gör något de inte vill.

Så hamna aldrig där är mitt råd=)

Ja precis, jag vet allt detta jobb och vad det kostar i tid och pengar. Just därför jag blir så förvånad när många här tycker stallhyran ska vara i princip noll och de bara ska betala för det de förbrukar i hö och strö. Många som tyckte 1000 kr var helt uppåt väggarna. Och att jag i princip skulle vara glad att vi delade på jobbet att släppa ut dem på mornarna...

Jag förstår bara inte. VARFÖR ska jag sponsra någon annan?
Men som jag skrev tidigare i tråden, valde att tacka nej till dem.
 
Jag har precis flyttat till ett relativt nytt varmstall, (byggt 07) 8 godkända boxar, högt i tak, WC dusch, tvättmaskin, 13kvm täckesrum med fläkt, uppvärmd sadelkammare, fikarum, stort utrymme för ensilage, spån, foderrum, 300m till nytt ridhus (500kr/mån) utebana 22x60, bland hagar (rutor, Skogshage, sommarhagar).

Stallägarna väljer att hyra ut boxar, ingen skötsel, de som flyttar in får bilda team & sköta sig helt själva. Just nu är det bara jag som står i stallet då konceptet är nytt sedan årsskiftet, jag & min mamma hjälps åt med alla passen, vi har 3 hästar.

Vi betalar 2500kr/häst & då ingår Box & fri tillgång på ensilage.

Bor 7mil norr om Sthlm.

Ungefär lika långt från Stockholm som oss, och i ditt fall blir grundhyra ca 1500. Helt normalt enligt mig för att täcka kostnader.
MEN många här höll på att svimma när jag skrev 1000.
 
Ungefär lika långt från Stockholm som oss, och i ditt fall blir grundhyra ca 1500. Helt normalt enligt mig för att täcka kostnader.
MEN många här höll på att svimma när jag skrev 1000.

För att kunna upprätthålla en möjlighet till underhåll, så krävs nog en 1000-lapp eller lite mer i kallhyra. Att jag skriver lite mer beror ju som sagt på vad som ingår i kallhyran, ju mer som finns desto större och tyngre underhållsansvar vilket självklart kräver en lite större kallhyra.

En sak som jag ofta ser som motivation till en lägre stallhyra är, ja men det ligger långt från stor stad. Ok i riktigt stora städer är nog kallhyran på 2000 kr eller mer, men en sak som är gemensam eller i sämsta fall dyrare ju längre bort man kommer. Material, ofta finns det ju mer konkurrens ju närmare städer man kommer, så det går att hitta lite billigare lösningar i många fall. MEN som sagt då är ofta lokalhyran den tunga biten, medan lite längre från stor stad kan kallhyran bli lägre men knappast underhållskostnaden som hyresvärden ALLTID måste ta hänsyn till.

De som klagar på stallhyran att den är för hög, ja man får vad man betalar för brukar jag säga. Att driva ett stall korrekt med alla tillstånd, underhåll avsättning för ev ombyggnationer etc kostar helt enkelt. Vill man inte betala det, skaffa en billigare hobby och klandra inte omgivningen för att de inte vill sponsra din hobby.
 
Jag betalar 1350 i kallhyra. Då ingår inget mer än stallplats och höet.
Tycker det låter rimligt.

Då har vi definitivt olika priser på hö, hö för oss går på ca 1000 kr i månaden
Då betalar du alltså 350 kr för box, hagar, ev ridbana och allt jobb. Billigt.

Eller menade du att du ansvarar för hagar och hagmaterial, fylla vatten i hagen, måla om stallet, ploga utanför stallet osv? Om du gör allt allt allt jobb, kan 350 kr vara ok för att hyra boxen.
 
Då har vi definitivt olika priser på hö, hö för oss går på ca 1000 kr i månaden
Då betalar du alltså 350 kr för box, hagar, ev ridbana och allt jobb. Billigt.

Eller menade du att du ansvarar för hagar och hagmaterial, fylla vatten i hagen, måla om stallet, ploga utanför stallet osv? Om du gör allt allt allt jobb, kan 350 kr vara ok för att hyra boxen.
Nej.
Kallhyra 1000:-
= Box, hagar och ridbana.

350:-
= Hö

Vad vi delar på:
Morgonfodringar, kvällsfodringar, lunch.
 
Vår kallhyra ligger på 1400 kr, då ingår box, uppvärmda utrymmen som sadelkammare, omklädningsrum, fikarum, en garderob per box, 2 täckesplatser i torkrum samt en hylla i uppvärmt utrymme för extra täcken. Upplyst ridvolt, sommarhage och självklart hagar vintertid. En bit utanför stor stad, vilket får anses som billigt. Men vi ingår i ett kollektiv då, delar på intag och utsläpp som iofs inte är så betungande.
Vi köper in foder och strö gemensamt, på kvitto eftersom foder måste vara spårbara vid behov och trots att jag har en häst som inte äter jättemängder per månad så kostar grovfodret mellan 550-600 kr per månad.
 
Ungefär lika långt från Stockholm som oss, och i ditt fall blir grundhyra ca 1500. Helt normalt enligt mig för att täcka kostnader.
MEN många här höll på att svimma när jag skrev 1000.

Man ska ta betalt för sina tjänster! Annars är det bara till att göra jobbet själv! Jag har ingen service alls för mina 2500kr, där kallhyran är 1500kr!

Jag tar 30kr in 30kr ut iaf ngn inte har möjlighet att Fixa det själv! Men det är inge konstigt, det är vad det kostar här omkring.
 
Och nu kommer fler och vill ställa sina hästar här, ni släpper ju ändå in och ut era??????
Ja? folk tror på allvar att de ska stå här för vad hö och strö kostar.
"Vi har ju ändå stallet och ska ju ändå ta hand om våra"
De vill på allvar stå här gratis med fullservice?
*svimmar*
 
Problemet är att hästmänniskor generellt är fattiga och snåla. Inget ska kosta något.

* "Men ni har ju ändå hagarna" (och ni kommer att klaga på storleken och kräva lagning minuten innan något går sönder - det är inte gratis)
* "Ni ska ju ändå ta ut/ta in/byta täcke/fodra era egna" (ja, och om jag gör det på dina också, kommer min betalda arbetstid på jobbet att bli lidande och jag får mindre lön eller jobba mer för samma pengar DÄR, och så tillkommer ändå jobbet med era hästar).
* "Ni ska ju ändå ta hem foder till era hästar" (ja, men jag vill inte ligga ute med 12000 kr för att du inte har pengar nog att göra det, och sedan klagar du på fodret som du varit med och valt och vill inte betala. Jag får slita med att lasta in det för att just den dagen har du tyvärr bestämt bio och middag med vännerna - trist, och dessutom har du glömt att köra förbi bankomaten när det ska betalas)

Nej, det är lugnare att bara ha sitt eget att ta hand om. Många av stallen runtomkring som räknat hem sitt gårdsägande på några inackorderingar, håller på att gå omkull nu när många prioriterar annat istället för hästägande. De får helt enkelt inga inackorderingar.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 369
Senast: Pilot
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 015
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 388
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 458
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp