Stallhyra, tänker jag rimligt?

Vi har eget stall hemma, men några vänner hyr ett stall nära oss för sina tre hästar.
Nu har vi pratat om att de ska flytta sina tre hem till oss för att vi alla ska få lite mer hjälp, nu har vi båda familjerna ut- och insläpp 7 dagar i veckan.

Då blir det fem hästar här hemma och allså kan man säga att då har man en dags ut- och insläpp per häst. Och vi har varandra som avlastning vid ev resor osv.

Tanken är då att vi delar på alla in och utsläpp.

Jag underhåller stallet, sköter gödslet, underhåller hagar och köper hagmaterial, plogar, harvar, plogar och sköter ridbanan.
Så de ska betala en grundhyra som innefattar boxen, el, vinterhagar, sommarbete och den service ovan samt tillgång till belyst ridbana. Utöver det ska de betala för foder, men det blir inköpspris, så inget problem där.

Så vad ska jag ta i grundhyra?
Jag funderar på 1000 kr per häst och månad.

Jag tycker 1000 kr i kalhyra ä svindyrt.. om det dessutom är en kompis känns de lite väl dyrt måste jag säga... inge kompispris där inte.

Jag skule aldrg betala mer än 600 kr per häst i ren kallhyra där inget annat än box, hage ingår som det är i detta fallet

Ni delar ju på allt = ni gör ju lika mkt.


Om jag hade egen gård och ville hyra in en kompis hade jag inte tagit nått extra alls, jag värdesetter hjälpen i pengar ist. de skulle va typ max 300 per häst i kallhyra bara för den extra elen inte en kr mer.

skulle de va en som jag inte känner som jag hyr in så inte en kr över 600 i kallhyra om denna skall dela på alla tjänster.
 
Sen undrar jag över om ridbana alltid måste ingå i hyran för stallet om man har det.

Ridbanekort tycker jag verkar vettigt som många har så att man skiljer på inkomst för underhållet på den och stallet.
klart en ridbana skall ingå om stallet har de.. haha du lär ju inte få många hyresgästenr som stallägare om man säger.. Stallet har superfin ridbana/ridhus men den ingår inte i stallhyran.Utan utöver 2500 i stallhyran får du lägga till 2000 till för att få rida i paddocken/ridhuset!

Nä sånt skall ingå.
 
Jag förstår inte varför du ska redovisa några kostnader? Vill de stå i stallet, kostar det så här mycket varje månad. Anser någon att det är för mycket, får de väl stå någonannanstans.

Jag håller helt med dig, men som trådar här på forumet visar titt som tätt är inte alla som hyr medvetna om vad det faktiskt kostar stallägaren att ha dem hos sig.
Eftersom det är vänner som TS tänker hyra ut till kan det vara en fördel att kunna visa ungefär vad det faktiskt kostar att ha dem hos sig och förhoppningsvis slippa missförstånd/ifrågasättande av priset för vänskapens skull.
Jag hade själv (om jag vore i TS situation) visat de större kostnaderna men inte så detaljerat som TS lista. Hyrde jag ut till en bekant/okänd hade jag inte gjort det, då är det som du skriver att om det är för mycket får de stå någonannanstans. Men om en vän väljer att stå någonannanstans för att priset är för högt hade det för mig varit stor skillnad på "för högt för mig men rimligt" och "orimligt högt/för dyrt". Utgår ifrån mina vänner, i det andra fallet hade vänskapen antagligen påverkats negativt.

Men som jag skrev så är ju det viktigaste att TS och vännerna är nöjda.
 
Min erfarenhet är att det funkar mkt sällan att ha vänner som sina hyresgäster ska man ha de så ska ett kotrakt på 4 A4 sidor skirvas där det tamefan står i minsta detalj vad som gäller och inte gäller. Stallregler och vad som ingår och inte ingår. Alla rutiner osv.
 
Nej det inga vänner. Jag vet vilka det är eftersom de hyr ett stall nära oss. Och redan nu lånar de vår ridbana. Så bekanta kanske är rätt ord. Eller grannar. Eller nåt.
Hade vi varit vänner hade jag inte tagit typ nåt.
 
Kollekvivstall i närheten tar ca 2800-3000
Räkna bort 1000 för hö och så kraftfoder och strö så är vi uppe i 1500.
Ger en grundhyra på ca 1500 för dem, men med färre pass.
Nej, jag står nog fast vid mina 1000 kr.
Är ju trots allt jobbigt med massa folk i stallet, jag är van att vara själv i mitt lilla stall. Nu ska jag knöa ihop mig och mina saker så de får plats. Och det har jag ju läst här om vilka problem det kan bli med hyresgäster...
 
Nej det inga vänner. Jag vet vilka det är eftersom de hyr ett stall nära oss. Och redan nu lånar de vår ridbana. Så bekanta kanske är rätt ord. Eller grannar. Eller nåt.
Hade vi varit vänner hade jag inte tagit typ nåt.

Eftersom du skrev vänner i trådstarten antog jag att det handlade om en viktig vänskap = hellre extra arbete med att visa kostnader och ta mindre betalt (kompispris) för att behålla vänskapsrelationen.
Mina inlägg är ju irrelevanta om så inte är fallet.
 
Min magkänsla sa att jag skulle blåsa av detta så fortsätter att ha stallet bara för oss själva. För och nackdelar med båda alternativen. Men lyssnar på magkänslan nu. Vill i te ha in några som är struliga, sköter hellre allt själv.
 
Tycker det låter billigt, 1500 är en normal kallhyra i sthlm där jag bor.
Kostnaderna kommer inte vara desamma, de kommer öka då slitaget ökar med fler hästar.
dessutom får du "kunder" som kommer kräva och vilja ha saker.
 
Min magkänsla sa att jag skulle blåsa av detta så fortsätter att ha stallet bara för oss själva. För och nackdelar med båda alternativen. Men lyssnar på magkänslan nu. Vill i te ha in några som är struliga, sköter hellre allt själv.

Man ska alltid lita på sin magkänsla, den brukar stämma!
Jag har själv eget stall granne med ett ridhus och fn har jag tre tomma boxar, många har frågat om stallplats genom åren, men när vi köpte stället bestämde jag mig för att aldrig ha inackorderingar. Flera har skrivit att 1000 kronor i kallhyra anses dyrt. Oavsett var man bor, så tar man mindre och sköter allt underhåll och en del tjänster ingår, samt att ridbana ingår, så sponsrar man andras hästhållning. Det är upp till var och en att göra det, men att sedan dessutom ev. behöva "stå ut" med att andra är på ens gård och allt annat trassel inackorderingar kan innebära gör att jag absolut inte vill ha dem. För din del så är det nog bra att ni kan fortsätta vara vänner och ses när båda vill istället.
 
Nej hade egentligen inte tänkt redovisa några kostnader. Men flera här verkade tycka jag skulle det.

Vi klarar oss utmärkt utan dem, vill de stå här, och därmed halvera sitt jobb i antalet pass räknat, så vill jag ha 1000 kr per häst.
Antingen tycker de att det är bra, och flyttar hit. Eller så står de kvar där de står nu.

Jag har ingen aning om vad de betalar i hyra nu (de hyr ett helt litet stall) men vet vilka de hyr av, och det är desamma som vi hyr mark av, och de är inte billiga. Men helst skulle jag ju vilja ge ett erbjudande som gör att det både blir färre pass för dem, men även lite billigare.

För jag ser fördelen för mig att jag har en avlösare om något händer eller om jag reser bort. Och egentligen så har ju vi jobbet med stängsel och hagar och ridbanan även om det bara är vi själva här. Så jag vinner också i antalet pass, men också på att det helt plötsligt är någon som tar hälften av våra kostnader. Och det var ju precis ursprungsfrågan, vad är egentligen våra kostnader?

Jag tror inte folk förstår vad det faktiskt kostar, att de sedan betalar ett mycket lågt pris för kallhyran med tillhörande delvis service, ja det var en generös stallägare. Har nu en bekant som köpt gård och tagit hem sina hästar, hon trodde att hon skulle komma billigare undan genom den manövern fast nu visade det sig att det blev tvärtom. Hon får betala mer för sina hästar samt har bra mycket mer arbete, värt att begrunda när du sätter dit pris till dina vänner.
 
Det är lätt att se fördelarna, man passar varandras hästar vid semester osv men för mig är hemmet och stallet mitt andningshål när jag inte ska behöva umgås med någon om jag inte vill. Tänk dig om det blir något strul, du känner dem inte så väl, så det är nog klokt att fundera ett varv till. Rätt var det är stövlar dom in i huset och ska pissa hehe.
 
Jag tror inte folk förstår vad det faktiskt kostar, att de sedan betalar ett mycket lågt pris för kallhyran med tillhörande delvis service, ja det var en generös stallägare. Har nu en bekant som köpt gård och tagit hem sina hästar, hon trodde att hon skulle komma billigare undan genom den manövern fast nu visade det sig att det blev tvärtom. Hon får betala mer för sina hästar samt har bra mycket mer arbete, värt att begrunda när du sätter dit pris till dina vänner.

Fast det där är väldigt olika. Jag har mina hästar hemma till en tredjedels pris mot om jag skulle ha dem inackorderade.
 
Det är nästan omöjligt att jämföra kallhyror eftersom det skiljer sig beroende på i vilken del av landet man bor och hur centralt stallen ligger. Där jag bor ca 4,5 mil från Göteborg ligger stallhyrorna på runt 2500 kr inkl foder och strö för en storhäst (finns avvikelser uppåt och nedåt beroende på faciliteter). I alla stall ingår mer eller mindre åtaganden som in- och uttag, fodringar, mockning av rasthagar, stängsling och/eller annat.
 
Jag tror inte folk förstår vad det faktiskt kostar, att de sedan betalar ett mycket lågt pris för kallhyran med tillhörande delvis service, ja det var en generös stallägare. Har nu en bekant som köpt gård och tagit hem sina hästar, hon trodde att hon skulle komma billigare undan genom den manövern fast nu visade det sig att det blev tvärtom. Hon får betala mer för sina hästar samt har bra mycket mer arbete, värt att begrunda när du sätter dit pris till dina vänner.
Jag vet vad det kostar men vet också att folk inte vet att ta betalt för sig och väljer att utnyttja det.

Runt Örebro där jag håller till ligger stallhyrorna lågt och nån tusenlapp i kallhyra betalar man inte här, kanske på nån enstaka större anläggning, men generellt är det betydligt lägre än så.
 
Kallhyran hos oss ligger på 1200 per månad, ingår sommar och vinterhagar, uppvärmd sadelkammare, omklädningsrum med garderob samt fikarum. Vi har även tillgång till upplyst ridvolt, tvättmaskin. Vårt stall är kollektivt, varje box har ca 5-6 fodringar per månad som tar ca 30 minuter. Ligger ca 20-25 km från stor stad, stallet gör gemensamt inköp av analyserat foder samt strö. Detta betalas efter åtgång av varje hyresgäst.

Hade jag haft eget stall så hade nog kallhyran legat på minst 1000 kr även för en kompis, jag har fullt upp med att betala egna kostnader och ska väl inte behöva finansiera andra hästars slitage på stall och hagar. Ibland kan det bli billigare att inte ta in andra hästar och ägare, och ibland så kan det bidra positivt.
 
Jag betalar 1300 för lösdrift och ska då mocka lösdriften en dag i veckan. Analyserat grovfoder ingår, äldre stallbyggnader men funktionellt. Ridhus i grannstallet. Runt milen från Örebro.
 
Magkänslan är stark om man låter den tala. Jag brukar med stor säkerhet kunna säga vilka nya hyresgäster som kommer att stanna mer än några månader. Inte mitt eget stall dock.
 
Jag betalar 1300 för lösdrift och ska då mocka lösdriften en dag i veckan. Analyserat grovfoder ingår, äldre stallbyggnader men funktionellt. Ridhus i grannstallet. Runt milen från Örebro.

Och här är också höpriset högre. Vi köper billigt, men räknar med 1000 kr per häst. Så hade någon stått här för 1300 inkl hö, så hade jag sponsrat dem...
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 369
Senast: Pilot
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 015
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 388
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 458
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp