Stallhyra, tänker jag rimligt?

Zamira

Trådstartare
Vi har eget stall hemma, men några vänner hyr ett stall nära oss för sina tre hästar.
Nu har vi pratat om att de ska flytta sina tre hem till oss för att vi alla ska få lite mer hjälp, nu har vi båda familjerna ut- och insläpp 7 dagar i veckan.

Då blir det fem hästar här hemma och allså kan man säga att då har man en dags ut- och insläpp per häst. Och vi har varandra som avlastning vid ev resor osv.

Tanken är då att vi delar på alla in och utsläpp.

Jag underhåller stallet, sköter gödslet, underhåller hagar och köper hagmaterial, plogar, harvar, plogar och sköter ridbanan.
Så de ska betala en grundhyra som innefattar boxen, el, vinterhagar, sommarbete och den service ovan samt tillgång till belyst ridbana. Utöver det ska de betala för foder, men det blir inköpspris, så inget problem där.

Så vad ska jag ta i grundhyra?
Jag funderar på 1000 kr per häst och månad.
 
Jag betalar hälften och då ingår alla in och utsläpp så för mig låter det dyrt.
Men enklast är att kolla vad stall i närheten tar så så får du prisbilden där du bor.
 
Vi har eget stall hemma, men några vänner hyr ett stall nära oss för sina tre hästar.
Nu har vi pratat om att de ska flytta sina tre hem till oss för att vi alla ska få lite mer hjälp, nu har vi båda familjerna ut- och insläpp 7 dagar i veckan.

Då blir det fem hästar här hemma och allså kan man säga att då har man en dags ut- och insläpp per häst. Och vi har varandra som avlastning vid ev resor osv.

Tanken är då att vi delar på alla in och utsläpp.

Jag underhåller stallet, sköter gödslet, underhåller hagar och köper hagmaterial, plogar, harvar, plogar och sköter ridbanan.
Så de ska betala en grundhyra som innefattar boxen, el, vinterhagar, sommarbete och den service ovan samt tillgång till belyst ridbana. Utöver det ska de betala för foder, men det blir inköpspris, så inget problem där.

Så vad ska jag ta i grundhyra?
Jag funderar på 1000 kr per häst och månad.

Steg ett är ju att du måste se till vad du har för utgifter. Före det blir det svårt att ställa frågan "vad är en lämplig hyra"?
Klarar du dig på 1000kr i kallhyra ink allt du erbjuder och utgifterna för det så ta det.

Varför ska du hålla fodret till bara inköpspris? Ska du hämta osv tänk på att det kan kosta extra så ni kanske bör dela på såna utgifter. Jag skulle fundera noga på hur man ska dela upp det om ni tex köper in gemensamt - dela rakt av eller per förbrukning?

Allt som allt.. Räkna och se till att du inte går minus.. Lätt hänt annars att bli både pengafattig och bli osams m vännerna när du senare behöver be om mer betalt
 
Senast ändrad:
Sen undrar jag över om ridbana alltid måste ingå i hyran för stallet om man har det.

Ridbanekort tycker jag verkar vettigt som många har så att man skiljer på inkomst för underhållet på den och stallet.
 
Jag hade nog tyckt det var lite dyrt. Jag antar att ni delar på kostnad för spån/halm. Men jag är ju liksom "snäll" och hade inte velat ta ut hyra utöver faktisk kostnad så att säga. Då hade jag nog hellre sett att man hjälps åt mer, bygga hagar osv.
 
Tycker för övrigt att det brukar vara en rimlig kallhyra i de flesta stallen/utan service.
De som har lägre hyra har oftast riktigt dålig standard och grovt eftersatta renoveringsbehov..Allt känns väldigt slarvigt och halvdant.

Bara sånt som sommarbete och ridbana är ytterst ovanligt i mina trakter att det finns och ingår i hyran
 
@Zamira Tycker att 1000:- låter rimligt för mig i alla fall. Ni kommer ju få mer avlastning eftersom ni bara har två hästar och det tycker jag är värt att tänka på (däremot inte sagt att de ska betala mindre, men en dags intag kanske är arbetsmässigt som att ploga, om ni förstår hur jag tänker)
@Dandylinn Jag antog att de hjälps åt med att hämta foder om det inte bli hemkört av säljaren.
 
@Dandylinn Jag antog att de hjälps åt med att hämta foder om det inte bli hemkört av säljaren.

Dock en nog så viktig punkt att tydligt klargöra hur man vill ha det. Det framgår inte om de hämtar och köper tillsammans, hur man isf delar upp kostnaden?
Gemensamt inköp kan vara jättesmidigt..eller bli totalt katastrof (jag själv och flera andra har erf från just det då kompis börjar förbruka dubbelt så mycket fast man betalar samma).

Hade det varit jag hade jag köpt in och sedan sålt det till hyresgästerna, ev ett litet påslag för att där också få lite utöver/få ersättning för hämtning och hantering.
Det går att hålla eget grovfoder och strö också men då ska man ha minst dubbelt i förvaringsutrymme.

Som jag ser det är det ju inte bara inköpspris eller att man ska ligga på plus minis noll i allt för att vara snäll så himla klokt alltid..En rimlighet ligger i att man ska få lite utöver så att man har råd att köpa saker som förbrukas, renovera, laga och underhålla stallet i någorlunda standard utan att man gör det helt gratis och tillslut känner sig ruinerad, ingen blir nöjd då.
 
Vi köper in och ser till att allt kommer hem. Hö tar vi delvis själva och resten blir levererat. Strö och kraftfoder kommer med lastbil någon gång per år.

Nej jag har inte tänkt göra någon jättevinst, det ska täcka kostnaderna.
Jobb med anläggningen är vårt jobb och jobb med in o utsläpp delar vi på.
Så tänker mest på vad allt egentligen kostar med el, färg till stallet, eltråd och stolp, sandningssand, diesel till maskinen vid plogning samt skötsel av ridbana. Arrende för hagarna har vi att betala.
Får sätta mig och bläddra bakåt i pärmarna över kostnader helt enkelt.
Och det är grundhyran som ska täcka allt underhåll, vi vill hela tiden hålla eller helst höja standarden.
 
Tycker inte alls att 1000 kr är mycket som många andra säger. Jag betalade 1300kr i kallhyra och fick köpa in/transportera strö, mat etc själv. Vi var typ en "klubb" som hyrde stallet och fick dela på allting som behövdes göras för att hålla stallet i skick. Och så delade vi på in/utsläpp så vi hade ungefär 2 stycken per vecka. Då var det 14 hästar i det stallet. Och ridbanan var knappast funktionsduglig (alldeles för lös sand, var nästan farligt att rida där om man ville ha en ridbana fick man rida en lång bit längst en stor väg) och man fick rida en bra bit för att komma in på skogsvägar. Och detta var ändå inte särskilt centralt. ;)
 
Vi har eget stall hemma, men några vänner hyr ett stall nära oss för sina tre hästar.
Nu har vi pratat om att de ska flytta sina tre hem till oss för att vi alla ska få lite mer hjälp, nu har vi båda familjerna ut- och insläpp 7 dagar i veckan.

Då blir det fem hästar här hemma och allså kan man säga att då har man en dags ut- och insläpp per häst. Och vi har varandra som avlastning vid ev resor osv.
.

Tänk bara på det krävs § 16 tillstånd när det blir över ett visst antal hästar på gården.

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om kravet på DFS 2004:5
tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen (1988:534) för
hållande m.m. av häst, hund, katt och övriga
sällskapsdjur;

Häst

3 § Följande verksamheter med häst ska anses vara av större omfattning:

1. hållande av 10 eller fler hästar äldre än 24 månader,
2. uppfödning av 4 eller fler hästar per år,
3. upplåtande av 4 eller fler hästar per år,
4. försäljning av 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning,
5. försäljning av 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning, samt
6. förvaring eller utfodring av 4 eller fler hästar.

Det är inga konstigheter, anläggningen ska inspekteras och det var inga kostnader förr i alla fall, möjligtvis exp.avg.?

För din del kan jag tänka mig att punkt 6 är aktuell?

Mer info

Rolle
Islandsfullblod på fria ytor
 
Tycker för övrigt att det brukar vara en rimlig kallhyra i de flesta stallen/utan service.
De som har lägre hyra har oftast riktigt dålig standard och grovt eftersatta renoveringsbehov..Allt känns väldigt slarvigt och halvdant.

Bara sånt som sommarbete och ridbana är ytterst ovanligt i mina trakter att det finns och ingår i hyran

Det verkar skilja sig en hel del beroende på vart i landet man bor.

Jag står i ett fräscht, nybyggt stall med många bekvämligheter, uppvärmd sadelkammare, uppvärmda vattenkoppar, spolspilta, upplyst ridbana med riktigt bra underlag osv.

Allt ingår utom mockning men sen hjälper jag till med utsläpp och fodringar. Inte för att jag måste men är jag ändå ute vid de tidpunkterna skulle jag skämmas om jag inte hjälpte till.
Brukar även sladda ridbanan om jag har bilen och köra lite skräp. Bara vanligt hyfs i min värld :)
 
Det verkar skilja sig en hel del beroende på vart i landet man bor.

Jag står i ett fräscht, nybyggt stall med många bekvämligheter, uppvärmd sadelkammare, uppvärmda vattenkoppar, spolspilta, upplyst ridbana med riktigt bra underlag osv.

Allt ingår utom mockning men sen hjälper jag till med utsläpp och fodringar. Inte för att jag måste men är jag ändå ute vid de tidpunkterna skulle jag skämmas om jag inte hjälpte till.
Brukar även sladda ridbanan om jag har bilen och köra lite skräp. Bara vanligt hyfs i min värld :)

Ja det är nog stor skillnad, jag betalar 1500 kr i kallhyra och då ingår en box, uppvärmd sadelkammare, ridbana, ridhus , hage.
Tillkommer pengar för att få in och utsläpp och fodringar så betalat ca 2000 kr inkl in o utsläpp och fodring på vardagar (exkl kvällsfodring som alla delar på samt helger) Sedan tillkommer såklart all mat och strö också :)
 
Till TS: utifrån ekonomiska perspektiv är 1000kr per box och månad rimligt.
Det kostar pengar att ha belyst paddock, underhåll av hagar et c.

Ni som tycker att betalningen är i form av utsläpp/intag: hur tänkte ni nu?
TS får hjälp ett visst antal dagar genom att den andra hästägaren tar passen. Å andra sidan får TS MER jobb de dagar TS har hand om ut- och insläpp eftersom de tre nya hästarna då ingår i jobbet. Alltså bör det bli, på veckobasis, +/- noll i arbetsmängd.
Det TS tar betalt för, är slitage på boxar, hagar, arbete med underhåll av paddock, hagar et c samt möjligen ökade el- och vattenkostnader.
Den ökade kostnaden kompenseras knappast av att arbetsmängden går plusminusnoll.
 
@Zamira
Stallägare har ingen skyldighet att rättfärdiga sina priser, men eftersom det handlar om vänner hade jag personligen sett till att ha någon typ av underlag till varför just X kr/månad, tex kvitton/fakturor på stängselmaterial, el, färg osv.
Pengar är ett känsligt ämne, därför hade det känts viktigt att visa att summan är rimlig både för vänskapens och ev konflikters/skitsnacks skull.
 
Stallet är granskat och godkänt, så där inga problem.

Visa kvitton är inte aktuellt, vissa kostnader uppstår bara vissa år. Vi köper inte nytt stängselmaterial till varje hage varje år, och ska vi visa körjournal på båda traktorerna för att visa dieselåtgången när jag vallputsar hagarna och harvar volten? Nej funkar inte riktigt.
Men visst något slags underlag ska jag visa för att förklara hur vi tänker,

kostnader att visa, är det något här jag missar?

- vår kostnad för ränta på lån på stallet
- elförbrukning stall inkl varmvattenberedare, ridbana, elstängsel
- gödselhantering (diesel)
- skötsel ridbana (diesel)
- sandningssand till gårdsplan och ridbanan
- diesel plogning och sandning
- rent krasst, slitage av maskinerna som vi använder till stallets skötsel
- färg till stallets årliga ommålning
- förbrukning i form av hinkar, vattenkar, fodermått, höpåsar, skottkärror, lysrör, elaggregat, batterier till sommarhagarnas aggregat mm alltid något som går sönder eller försvinner
- inredning som skyltar, hängare, lampor mm
- stängselmaterial
- arrende sommar och vinterhagar

vad glömmer jag?
 
Stallet är granskat och godkänt, så där inga problem.

Visa kvitton är inte aktuellt, vissa kostnader uppstår bara vissa år. Vi köper inte nytt stängselmaterial till varje hage varje år, och ska vi visa körjournal på båda traktorerna för att visa dieselåtgången när jag vallputsar hagarna och harvar volten? Nej funkar inte riktigt.
Men visst något slags underlag ska jag visa för att förklara hur vi tänker,

kostnader att visa, är det något här jag missar?

- vår kostnad för ränta på lån på stallet
- elförbrukning stall inkl varmvattenberedare, ridbana, elstängsel
- gödselhantering (diesel)
- skötsel ridbana (diesel)
- sandningssand till gårdsplan och ridbanan
- diesel plogning och sandning
- rent krasst, slitage av maskinerna som vi använder till stallets skötsel
- färg till stallets årliga ommålning
- förbrukning i form av hinkar, vattenkar, fodermått, höpåsar, skottkärror, lysrör, elaggregat, batterier till sommarhagarnas aggregat mm alltid något som går sönder eller försvinner
- inredning som skyltar, hängare, lampor mm
- stängselmaterial
- arrende sommar och vinterhagar

vad glömmer jag?

Det där var väldigt detaljerat, betydligt mer än jag hade tänkt så du har nog inte glömt något alls. Bara det att du vill visa vad pengarna går till gör nog mycket, du har ju ingen skyldighet att göra det.
Det viktigaste är att du och dina vänner som hyr känner att ni är nöjda :)
 
Nej hade egentligen inte tänkt redovisa några kostnader. Men flera här verkade tycka jag skulle det.

Vi klarar oss utmärkt utan dem, vill de stå här, och därmed halvera sitt jobb i antalet pass räknat, så vill jag ha 1000 kr per häst.
Antingen tycker de att det är bra, och flyttar hit. Eller så står de kvar där de står nu.

Jag har ingen aning om vad de betalar i hyra nu (de hyr ett helt litet stall) men vet vilka de hyr av, och det är desamma som vi hyr mark av, och de är inte billiga. Men helst skulle jag ju vilja ge ett erbjudande som gör att det både blir färre pass för dem, men även lite billigare.

För jag ser fördelen för mig att jag har en avlösare om något händer eller om jag reser bort. Och egentligen så har ju vi jobbet med stängsel och hagar och ridbanan även om det bara är vi själva här. Så jag vinner också i antalet pass, men också på att det helt plötsligt är någon som tar hälften av våra kostnader. Och det var ju precis ursprungsfrågan, vad är egentligen våra kostnader?
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 369
Senast: Pilot
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 015
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 388
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 458
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp