Jag står just nu i ett stall med boxar på båda sidorna (stort stall) och en
stallgång på ca 2,7 meter.
Detta upplever jag som för smalt! Alla hästar har täckeshängare utanpå boxen och alla hästar kan sträcka ut huvudena när man går förbi och då kan jag lova att stallgången känns smal
Speciellt om man kommer med foder, har sura hästar, eller hästar som biter efter hästar som går förbi
Det är också lite knöligt att komma förbi en uppställd häst med mockakärra, men det går.
Men jag ska byta stall om 2 månader.
Vi håller på och bygger om ett gammalt svinstall till häststall och det mesta är nog klart nu.
Ritning
Såhär ser ritningen ut för stallet ungefär. Dock kommer duschspiltan nedanför nedersta boxen istället, gick inte att lösa med avloppet annars. Den ytan på ritningen där duschspiltan skulle vara blir istället hörna för rykthinkar, sadelhängare så man kan smörja, en diskbänk och i hörnet ett litet rum med en toalett, ja den står visst redan med. Visa små ändringar som var dörren till sadelkammaren blev, djupet på torkrummet osv har givetvis också gjorts under byggandets lopp, men i stort sett såhär blir det
NU
INNAN
Våra stallgångar blir som du ser som smalast 3 meter och som bredast 4,6 meter. Eftersom vi även har boxarna på bara en sida blir gången också bredare då det inte kan hänga ut hästhuvuden från båda hållen. Det känns väldigt brett och luftigt när man går där!
Snart klart
Jag har varit i ett ministall en gäng där de hade 3 boxar (till hbl) byggt i en litet garage och det var absolut max 1 meter stallgång, man fick klaustrofobi! Usch! men det var bara sommarstall och de stod bara där om det krisade..
Lycka till!