Stallbyte = höbyte...

P

pepparkaksdeg

Fick rådet att köpa med mig hö från gamla stallet när jag flyttar hästen. Och blanda med det nya höet så han vänjer sig sakta. Trodde bara det gällde vid kraftfoderbyte och tex om man går över från hö till ensilage och tvärtom. Alltså inte hö till annat hö. I båda stallen är det bra hö med bra värden.
Hur har ni gjort när ni bytt stall?
 
Sv: Stallbyte = höbyte...

Jag har bytt rakt av. Har aldrig haft några problem med det. Byte av kraftfoder gör jag dock långsamt.
 
Sv: Stallbyte = höbyte...

Beror på hur känslig häst man har och hur mycket det skiljer mellan värden. Man får också ett bättre foderutnyttjande om man har en gradvis övergång. Det är bra om man har möjlighet att blanda höet ett tag. Men de allra flesta hästar klarar av ett byte utan problem.
 
Sv: Stallbyte = höbyte...

enligt böcker mm ska man väl göra så, men sen får man väl tänka själv hur möjligt det är att genomföra i praktiken och hur pass känslig mage din häst har som sagt... eftersom båda höen har bra värden så skulle inte jag göra det, men det beror ju som sagt var på =) lycka till
 
Sv: Stallbyte = höbyte...

Eftersom mikroorganismerna i tarmen anpassar sig efter den näring som kommer dit = de anpassar sig efter grovfodret, riskerar man att få ett sämre upptag av näringsämnen vid ett plötsligt byte.
 
Sv: Stallbyte = höbyte...

Tack för era svar :bow:
Eftersom det är ungefär samma värden på båda hösorterna så byter jag rakt av. Min häst är inte speciellt känslig så jag tror det kommer gå bra så!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 051
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp