Stallbandage!

L

Lord Owen

Satt och filosoferade lite kring det här med stallbandage då min egen pålle måste lindas varje natt på fram pga pålagringar.

Frågor:

*Måste man ha JÄTTEtjocka paddar under stallbandagen eller räcker det men "vanliga" som är några cm tjocka?

*Funkar fleece lindor med en del akryl på slutet som man täcker över fleecet med som stallindor? Vet ju att man inte ska ha elastiska som stallindor så därför undrar jag.

:confused:

Sv: Stallbandage!

*Måste man ha JÄTTEtjocka paddar under stallbandagen eller räcker det men "vanliga" som är några cm tjocka?

Poängen är oftast att det ska vara värmande, för blodcirkulationen. Så tjockleken är oftast inte så väsentlig, utan funktionen. Vulkanpaddar (Heter de så?) är ju inte så tjocka, inte TL Tricos heller, men de värmer.

*Funkar fleece lindor med en del akryl på slutet som man täcker över fleecet med som stallindor? Vet ju att man inte ska ha elastiska som stallindor så därför undrar jag.

Ja, det gör de säkert, men eftersom man inte brukar linda stallbandage som stöd är det inte nödvändigt med elasticitet. Det går alltså att använda elastiska lindor, men man drar inte åt dem utan lindar ganska löst.

pinky skrev:
Poängen är oftast att det ska vara värmande, för blodcirkulationen. Så tjockleken är oftast inte så väsentlig, utan funktionen. Vulkanpaddar (Heter de så?) är ju inte så tjocka, inte TL Tricos heller, men de värmer.

Men jag läste någonstans att om man lindar med fleecelindor som ju inte är elastiska så är det lätt att linda med ojämnt tryck och då ska man tydligen använda tjocka paddar just för fleecelindor men jag har alltid använt vanliga paddar till fleecelindor och varit nogrann med just jämnt tryck och det kan ju inte vara så mkt sämre? Eller?

pinky skrev:
Ja, det gör de säkert, men eftersom man inte brukar linda stallbandage som stöd är det inte nödvändigt med elasticitet. Det går alltså att använda elastiska lindor, men man drar inte åt dem utan lindar ganska löst.

Det är mest för att fleecelindorna drar åt sig ALLT i spån och halmväg som jag använder lindorna med slut i akryl för att de går att borsta av lättarna på morgonen sen. Men det ska alltså inte kunna bli någon neg. tryckeffekt av detta?

nej,de behöver inte vara tjocka,de ska ju värma..aman kan har tjockare paddar för man är rädd att ´det ska bli ojämt tryck lr nåt..

jag har fleece/teddy paddar och dom inte alls tjocka

Ett tips om man har en häst som ska stå lindad varje natt är att köpa Hööks snabbstallbandage som man sätter på med kardborrband. Använder sedan ett år på gamla ponnyn varje natt och på hblstoet i samband med träning/tävling. Funkar kanon, sitter bra och är lätta att borsta rena. Gå in på Hööks o kolla på dem! Just när man håller på o lindar vareviga dag tycker jag att det är en stor fördela att ha sådana här "snabbandage".

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 720
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hej på er! Idag när jag kom till stallet var hästen varm och svullen i kotan på ena bak, det fick bli att hänga tillbaka sadeln och ge...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Linnpan
·
Hästvård ligger tråden fel, så flytta den gärna. Jag undrar helt enkelt om man kan använda elastiska lindor som stallbandage? Det jag...
Svar
13
· Visningar
2 020
Senast: Fiorano
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 807
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka