Stallåda/Stallapotek

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Faanny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 350
F

Faanny

Jag har varit medryttare på en häst i över ett år nu och har fått erbjudande att ta henne på foder och flytta henne till ett stall lite närmare hem. Eftersom detta är min första "egna häst" så skulle jag vilja ha lite råd angående vad man bör ha i sin ryktlåda förutom alla ryktgrejer?

Sv: Stallåda/Stallapotek

Stallet du ska flytta till har säkert ett medicinskåp eller liknande. Du kan höra med dem om du ska bidra med någonting. Det borde vara rätt opraktiskt om alla inackorderade har varsitt medicinskåp, men hör med dem hur de gör i det stallet.
Till resor är det bra att ha en akutväska som är lätt att ta med. (på träningar, tävlingar osv) Det bör innehålla bomull, jodopax, saltlösning, elestiskt linda, gasbinda, sax, vet-flex linda, brems,
kommer inte på mer just nu. Andra kan säkert komplettera. (bäst jag åker till jobbet nu:))

Jag tycker det är skönt att ha lite egna basgrejer i stallapoteket även om stallägaren också har medecinskåp. Då vet man alltid vad som exakt finns kvar osv.

Alltid i mitt stallapotek:
Gasbindor
Bomull
Klisterlindor
Steril kompress
Steril multikompress
Helosan
Idomin
Hästsalva
Nån typ av sårtvätt (alsolspritliknande)
Sårspray
Febertermometer
Brems
Rentvättade stallbandage/paddar

Nu har jag säkert glömt några saker, men det finns färdiga första hjälpen-väskor på välsorterade hästsportbutiker, kolla vad som finns i en sådan och utgå från det.

En "akut-telefonlista" brukar jag ha. Där står mitt eget nummer, min verinär, hovslagaren och om du inte äger hästen själv, nummret till hästägaren. När olyckan väl händer så står det ofta still i skallen, eller så kanske man inte ens är där

Mitt stallapotek är ganska stort sas, jag har en liten väska med det mest akuta som man kan ha med på tävling eller om man åker, lixom en ICE-låda, sen har jag såna extrema mängder av allt :o Det fetstilta är sådant jag alltid har med också.

Bomull - både för omläggning på rulle och liten förp.
Co-flexlindor
Bakteriedödande kompresser (minns inte vad de heter nu på rak arm)
Vanliga kompresser
Animalintex
Väteperioxid 3%
Tarplaster
Jodopax
Alsolsprit
Koksaltlösning
Hirudoid
Temp x 2
Gummihandskar (såna tunna, inte de där gula á la städtant ;))
Gasbinda
Självhäftande skumgummi (gud jag minns inte vad det heter heller? klistrig sida som man sätter på kompress + mot såret)
Cellona linda
Fixomull
Idomin
Sax + kniv (och nej jag opererar inte min häst själv, haha...)
Plastsprutor (om man behöver medicinera så)
Kanyler (vet inte varför men de har blivit kvar och jag har helt enkelt inte slängt dom)
Stallbandage + paddar enbart vid skador eller liknande så de är alltid rena
Bakteriedödande handtvål, minns inte vad det heter? Men så man gör rent händerna innan man pysslar med sår. Desin... något jag glömt hur det stavas.

Just nu har jag även finadyne + hippotrim som min häst får p.g.a. sårskador.

Detta har jag alltid och jag behöver inte oroa mig för så mycket i o m att jag har det, känns skönt att vara förberedd. Har även ett svagt lugnande som jag inte minns vad det heter, tänk typ som plegg, utifall att hästen blir rabiat så man inte kan göra rent sår etc, min häst funkar inte på brems. Det är väldigt svagt men fungerar på min, gjorde att jag kunde spola rent alla hans sår när han fläkte sig utan problem och alla såren är riktigt fina tack vare det.
Det är min första grej jag alltid gör, spolar/kyler såren ordentligt så att det inte ska ha fastnat eller kommit in något. Så iskallt vatten kanske bör stå med haha :p

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
997
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 872
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 255
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka