Ställa ut kastrerad hund?

kisse

Trådstartare
Ja, får man det? Har sökt lite på kastreering, och många svar i de trådarna går ut på att det är positivt att kastrera om man inte ska avla el ställa ut.

Min kompis hävdar bestämt att man får det, men den hund de känner som ställs ut och är kastrerad är en tik, och då kan man ju inte se att den är kastrerad (steriliserad).

Någon som kan stilla min nyfikenhet?:)

Sv: Ställa ut kastrerad hund?

Som jag har fårstått det så får man ställa en kastrerad hane om det finns ett intyg som visar att båda bollarna var nere vid op.:)

Eftersom domaren kollar att hanhunden har bägge testiklarna nere så tror jag att man måste ha ett intyg med från veterinär som intygar att bägge kulorna var på rätt plats innan kastreringen. Helt hundra på om man får ställa ut är jag däremot inte.

Ja, det får man, men i konkurrensen så går oftast de okastrerade före..

*alla*

Allright då är jag med. Men då funderar jag ju på varför folk råder varandra i trådar här att kastrera om de inte ska ställa... Då handlar det väl gissningsvis om att jaga rosetter då så man får bättre placering.

Tack!

Vet du varför det är så? En kastrerad hund kan man ju ändå inte avla på så då borde det inte spela någon roll hur kulorna låg innan kastreringen..

Aha :idea: (Jag tänkte bara på att det inte fanns någon risk att man förde det vidare.)

Eftersom utställning är en avels utsvärdering, är kryptoshism ett diskvalificerande fel..och ett ärftligt fel. Därför ska intyg finnas på normalt belägna testiklar före kastrering.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 685
Senast: BornAgain
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka