Stalla in?!

antiloop8

Trådstartare
Ja nu har det varit riktigt kallt några nätter här. Jag har stora funderingar på att ha pållen min inne på nätterna nu så han får stå på hö +kraftfoder.

Han ska dock iväg på ett bete med 3 av de andra pållarna, betet ligger här nere i samhället och jag kommer alltså inte kunna ta in honom.
Tycker ni att jag ska ta in honom och fodra upp honom tills att han ska ner på betet eller ska jag låta han gå kvar ute? :confused:

Sv: Stalla in?!

antiloop8 skrev:
Ja nu har det varit riktigt kallt några nätter här. Jag har stora funderingar på att ha pållen min inne på nätterna nu så han får stå på hö +kraftfoder.

Han ska dock iväg på ett bete med 3 av de andra pållarna, betet ligger här nere i samhället och jag kommer alltså inte kunna ta in honom.
Tycker ni att jag ska ta in honom och fodra upp honom tills att han ska ner på betet eller ska jag låta han gå kvar ute? :confused:

Är det temperaturen du är orolig för eller är det matmängden?
Om han får för lite mat på betet skulle jag se till att han får i sig mat - det är viktigast. Om det innebär stallvistelse så skulle jag göra så. Om det är temperaturen så tycker jag inte du behöver oroa dig... hästar tål ner till -15 grader utan extra tillskott av foder. Och; ni har väl inte minusgrader än?? Om hästen är klippt och det blir regnigt och kallt så kan det ju vara en annan femma. Men det brukar man kunna lösa med täcken så kan kusen gå ute, vilket jag ser som bäst för hästen av psykiska skäl.

Min häst går ute dygnet runt, året om.

Augusti är inte slut än!!!! Och du funderar på att stalla in!!!??? :eek:

stackars häst!!!!! :crazy:

Inte illa menat, men...

Om han behöver mer mat, så kan du väl ge honom hö och kraftfoder i hagen, eller?

Låt honom gå ute!!! det tål han så länge han är frisk!!!

:love: Embla

Jag tycker du ska låta han stå ute, det är ju bara augusti än. Har han inte fri tillgång på hö i nya stallet? Skulle låta han gå ute och fodra i hagen.. :)

Senast ändrad:

Varför skulle det vara synd om hästen???

Mina har jag tagit in till och ifrån hela sommaren, nu har dom varit inne i 3 nätter på raken och förmodligen så får det bli så också...Mina väljer att komma in...dom VILL in för att knotten är helt galna nu...

Endel hästar vill inte vara ute dygnet runt heller, man ska titta på sin häst och se vad den föredrar...även om jag är människa och hästarna hästar så ser jag ju iallafall att dom nästan har panik med allt skit som biter på dom dygnet runt och att dom vill in o vila o äta i lugn o ro.

Har man en ädlare ras så är dom lite känsligare än t ex isis och ponnyer...tänk på det innan du vräker ur dig att det är synd om hästar som kansle tvingas vara ute även om dom skulle välja att gå in.

En häst är gjord för att gå ute!!! Den har päls som skyddar mot väder och vind! När det blir kallt kommer vintrepälsen, låt du din häst bestämma när det är kallt.

Mina hästar har det på samma sätt som Marthas,är vädret otjänligt,flygfäna odrägliga el. solen för besvärande väljer dom att gå in.

Jag har en känsla av att Brasse har ett tidigare förflutet som löphäst,just därför kan han behöva den omtanke som du ger honom.

Mina hästar utom ponnyn,får kraftfoder även under betesgång+tillgång till hö om dom vill äta kan dom det.

Din fråga var nu hur du skulle göra inför det nya betet,om du tycker han har börjat falla ur det minsta kan du väl ta in och fodra upp honom under de dagarna.
Kan du inte gå till betet sedan och ge honom x:tra?

Betet nu är ju inte lika näringsrikt och hästar som har svårt att hålla hull kan snabbt falla ur.

vänl//Stally

Mina hästar har fått komma in över natten till och från hela sommaren, mest pga vädret. De nätter de inte står inne hela natten tar vi in dem en stund på kvällen och ger kraftfoder. Blir mindre strul än att fodra fyra hästar i hagen! Och så ser man ju att resp häst får det den behöver i lugn och ro.

Jag har en häst som är känslig för kyla och fukt samt svårfödd. Nu när nätterna blivit kyligare tar jag helt enkelt på honom ett täcke på kvällen och stallägaren tar av det på morgonen. Om jag inte hade haft denna möjlighet, hade jag hellre tagit in hästen över natten än att låta den gå ute och frysa.

Förstår inte vitsen med att ta i honom nu om han skulle gå på bete i nästa vecka, utan möjlighet att komma in.....

Flugor och annat skit finns mycket medel och annat att bekämpa med, och jag förutsätter att hästen ha något slags skydd i hagen, både för sol och regn!!!!

Och jag tycker synd om hästar som står inne på natten!!!! För de mår så mycket bättre av att få röra sig fritt.
Sen fattar jag också att de behöver vara inne ibland.
Men jag hAr svÅrt att fatta att de ska behöva vara inne hela natten för att de behöver lite extra foder.

Mina står inte inne fler nätter än nödvändigt på vintern, och jag tror att alla hästar mår bra av att gå ute....... OM DE ÄR FRISKA, GIVETVIS!!!!

Men vad skall man göra om hästen, trots flug-och myggmedel, skydd mot sol, vind och regn samt hö i hagen ändå står vid grinden på kvällen och vill komma in i stallet?

Inatt så stog min pålle inne iaf. Han har ätit massor med hö så det tyder ju på att betet börjar bli för magert nu. Men imorrn ska de ner på nya betet så det ska nog inte vara några problem.

Han stog med fleecetäcke på sig inatt och kommer få ha sitt tunnare utetäcke på sig här nere oxå!

Hästen får 1,5 - 2 kg kraftfoder/dag!
Vissa hästar vill faktiskt gå in på nätterna nu när det börjar bli kyligt, min är en av dom!

Jag tycker inte heller det är nåt konstigt med att låta hästen stå inne över natten nu.
Har själv gått i de tankebanorna idag och undrat hur länge min häst kan gå ute på natten utan att frysa.
I morse vid 05.20 var det bara +4 ute och det är inte särskilt långt från nollstrecket.
Och jag har oxå en häst som har en tendens att frysa väldigt lätt. Funderar allvarligt att lägga på henne ett fleece-täcke inatt.
Så jag tycker att det är helt okej att plocka in sin häst fram på kvällskvisten. ;)

Jag tycker nog att antingen är hästen inne om nätterna eller också är den ute. Inte hatta fram och tillbaka. Naturligtvis måste man fodra extra om inte betet räcker och kanske täcke på om den är frusen. Fryser gör dock hästarna mest om de är blöta och det blåser eller är köldgrader och än är det inte så kallt.

EmblaAsk skrev:
Förstår inte vitsen med att ta i honom nu om han skulle gå på bete i nästa vecka, utan möjlighet att komma in.....

Flugor och annat skit finns mycket medel och annat att bekämpa med, och jag förutsätter att hästen ha något slags skydd i hagen, både för sol och regn!!!!

Och jag tycker synd om hästar som står inne på natten!!!! För de mår så mycket bättre av att få röra sig fritt.
Sen fattar jag också att de behöver vara inne ibland.
Men jag hAr svÅrt att fatta att de ska behöva vara inne hela natten för att de behöver lite extra foder.

Mina står inte inne fler nätter än nödvändigt på vintern, och jag tror att alla hästar mår bra av att gå ute....... OM DE ÄR FRISKA, GIVETVIS!!!!

Näe du, alla hästar mår inte bra av att gå ute dygnet runt!
Hästar är som människor, de har alla olika behov. En del står hellre ute dygnet runt, andra vill in när kl är 16 och värma sig i boxen, trots de nu har päls som skyddar.
Tycker mer synd om hästar som är tvingade att stå ute, just för att folk har uppfattningen att "de har päls, de klarar det här".. Har sett så många hästar som står vid grinden och trampar förtvivlat och vill in, sena nätter som tidiga morgnar...

Hästar är individer, så är även deras ägare.

Jag tror minsann att min pålle är lika frusen som sin matte :D
Så nu minsann när han flyttas till betet imorrn så får han gå med ett sommar-utetäcke! :bow:

Det var ju hemskt vad trångsynt du var då.....
Jag stallade in mina hästar för två veckor sedan. Kan du dessutom tänka dig att de bara går ute tre timmar om dagen nu.
Mina hästar ville in och de är fullkomligt nöjda med hur de har det nu. De koncentrerar sig på träning och tävling och går de ute och betar länge så blir de oerhört lata.

Dra inte alla över en kam är du snäll!

Tilläggas kan att jag inte har bete hemma utan hästarna måste iväg. Nu går de i grushagar....Det är lite synd tyvärr....

Givetvis ska inte hästar plockas ut och in på nätterna.
Men nu är det snart september och jag tycker inte att det är så mycket att diskutera om en del tar in sina hästar för nätterna redan nu.
Men det är inte så bra att ha en häst inne nu i en vecka och sen släppa dem ute på nätterna igen.
Min häst får gå ute ett tag till då jag måste anpassa mig efter de andra som har häst .
Kanske att jag istället har ett regntäcke eller liknanade på henne. För här är det kallt på nätterna + att det regnat och blåst mycket de senaste dagarna/nätterna.
För har man väl tagit in dem på nätterna så kan man inte släppa ut dem igen för då är de ju vana vid att vara inne i värmen.
( Men hade jag fått bestämma så hade de stått inne nu med hö och slaget gräs att äta.)

antiloop8 skrev:
Jag tror minsann att min pålle är lika frusen som sin matte :D

He he he.. Drar sig frusna människor till frusna hästar?? Dasti och jag huttrar oxå ikapp på vintrarna och står med näsan ut genom stalldörren och rynkar på näsa och mule åt kylan. ;) :D

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 285
Senast: Görel
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar