Ställa igenom

scientifical

Trådstartare
Hallå!
Min 11-åriga valack som jag haft i ca 1,5 månad är väldigt oliksidig.
I vänstervarv lägger han sig superfint i handen, kliver på framåt, rund och jättehärlig.
I högervarv har vi ett litet problem. När jag vill ställa igenom så kliver han inte på med inner bakben utan skjuter istället ut ytterbogen. Försöker jag trycka in bogen igen så tvärar han lite svagt eller så flyttar han in bakdelen. Han är välutbildad med hjälper, vikt osv så jag vet inte ifall det är så att jag ger fler signaler till honom samtidigt eller ifall han har någon speciell stelhet i det bakbenet. Han brukar vara stel i det i början av ridpasset, och för det mesta blir det bättre, men inte alltid...

Råd och tips? :confused:

Sv: Ställa igenom

Jag hade börjat med att ta ut en equiterapeut för att kolla var problemet kommer i från. Från den kan du säkert oxå få tips på övningar som mjukar upp hästen.

ET är som sagt bra för att göra en koll.
Min häst har lite samma problem med samma varv och gör ungefär som din gör. Jag har kommit fram till att det dels handlar om att jag har varit väldigt sned själv.
Det jag brukar göra som i alla fall fungerar bra för oss är att dels böja igenom kroppen ordentligt i båda varven efter en ordentlig uppvärmning. Sen att i vändningarna se till att han inte bara smiter iväg full fart framåt utan att verkligen se till att flytta det inre bakbenet under kroppen och samtidigt parera yttersidan med ytter skänkel.

Alltid bra att låta en kiro kolla igenom om det finns någon låsning. Men problemet kan lika gärna vara att det finns en låsning hos dig och att det är din oliksidighet som påverkar hästen. Så be kiro känna igenom dig också;).

Säger som ovanstående... kolla att han är frisk.. sen:

Såhär tycker jag om att arbeta med en häst som är oliksidig på samma sätt som din... på volt en bit innanför spåret, tänk på att göra övergångar och pauser så att man inte nöter för länge på samma sak.. =)
I vänster varv, kontrollera redan här att han inte faller in med bogen det minsta.. öva lite med att flytta bogen för vänster skänkel.. Gå över i höger varvet och var riktigt noga med stöd på vänster tygel. Bry dig inte om ställningen till en början (du kan nästan ha honom utåtställd) utan fokusera på att få honom att spåra med hjälp av att flytta in bogen med vänster skänkel. Jobba med spårningen och försök sedan lirka över ställningen till höger. Ha gärna pisken i ytterhanden för att kunna parrera med en lätt touch om han smiter undan genom att sladda med rumpan. Tappar du fokus eller vänstersidan så ställ över till vänster en stund.

Rid i högervarvet på en stor volt (här vet du lagom böjning, alltså väldigt lite). Led in lite med innerhanden (för att visa vart du vill att näsan ska vara också ffa för att förhindra att du tar i munnen och förhindrar en ärlig eftergift), flytta honom undan ytter (sluta-tänk) och se till att du har kvar ytter! Yttertygeln reglerar; ställning, böjning, samling och tvärning, så om du släpper här kommer han att skjuta ut bogen och in med rumpan. Om du flyttar korrekt kommer istället inre bak att trampa extra inunder honom, detta är början till en bra böjning, då en bra böjning är ju när hästen kortar innersidan (istället för länga ytter). Så nu när du får honom att trampa in och under sig så kramar du på innertygeln och ser till att din innerskänkel är på plats, är den det kommer han att mjukna i inner och forma sig runt din skänkel. På så sätt har du en häst som är formad runt din innerskänkel och har en ärlig eftergift = )

(vet att du skrev ställning, men här är ett utgångsläge som kommer att underlätta att hitta (bara) ställningen)

Liknande trådar

Träning Har nu börjat jobba igång min 6-åring ordentligt efter vintern. Ett återkommande problem för oss är vänstergaloppen. Hon vill inte...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: grl
·
Dressyr hej! är ny här på dressyr vet inte om detta skivits om förut men jag tänkte fråga lite endå. det är så att vi ska tävla dressyr för...
Svar
10
· Visningar
2 003
Senast: EmmaBovary
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 803
Hästvård Knark har kele fått för en hel elefant idag ;) Imorse lastade vi, och damen visade lite av sin Ior-sida men var på släpet på 15...
Svar
18
· Visningar
1 895
Senast: zesel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka