Ställa av vid lindrig ryggproblematik si-led!?

polly p

Trådstartare
Jag har just nu min häst under behandling för infl. i si-led. Även konstaterad en liten pålagring pga troligt trauma. Allt låter dock mycket hoppfullt och troligtvis är vi tillbaka i träning och lite tävling i vår. Vad jag förstått mår rygghästar bra av att arbetas kontinuerligt men min frågeställning gäller om man tex semare fram i vår skulle vilja betäcka ( Har lite andra skäl som gör att jag liksom skulle vilja breaka lite) ? Men om det liksom hämmar hästen mycket med den off-period det bli från ridning och möjligheterna att sen komma tillbaka??

Visste inte om min frågeställning istället hade passat på "ridning" eller avel?

Sv: Ställa av vid lindrig ryggproblematik si-led!?

Min har haft lite problem mot si-leden, bla att han brukar sitta fast/bli stel i området då och då. Händer främst om han leker i hagen häftigt med tvära svängar etc.

Han håller sig mycket bättre om han får regelbunden motion för det är faktiskt när han har haft vila som han fått mest problem. Antar att det beror på att kroppen inte hålls igång lika bra helt enkelt.

Hur det är i ert fall med viloperiod vet jag dock inte

Inflammerad SI-led, är det vad den behandlas för? Har orsaken till inflammationen behandlats? :)

Jag har erfarenhet av tre hästar som diagnosticerats (med hjälp av ultraljud)med pålagringar i SI-leden. Gemensamt för dessa är att de haft dåligt påskjut bakifrån och dessutom varit oliksidiga och svårare att ställa/böja åt det håll där problemsidan hamnar som yttersida. De har även haft sekundära hältor fram alt knäledsinflammation bak.

En av hästarna togs bort efter flertalet försök att få den att fungera som promenadhäst. Den andra går som promenadhäst sedan ett par år tillbaka. Den tredje har fått diagnos ganska nyss så just nu provar ägaren om den håller för promenadridning eller inte.

Som att han skulle vara stelopererad bak, rör sig inte normalt, tar inte ut steget, går inte i en ärlig form, snubblig, känns trippig/oren/otakt samt att han ömmar om man är och klämmer på honom vid aktuellt område.

Senaste tillfället var för ca 3 månader sen och då fick han även sekundär hälta mot vä-fram för att han felbelastar även när detta inträffar.

Han har haft detta ett par gånger och nu märker jag det så tydligt vad det rör sig om för jag har lärt mig att känna igen sambanden.

Jag tror dock inte min har pålagringar eller liknande/att det är allvarliga problem då problemet hos oss är väldigt lättfixad, jag ringer vår ET som kommer ut och efter 1-2 behandlingar är hästen normal igen och sitter inte "fast". Han är den ende fö som hittade problematiken hos oss när det för första gången uppdagade sig..Veterinärerna stod bara och kliade huvudet och skyllde på "hälta som vandrar" men kunde aldrig hitta grundproblemet även fast jag tryckte på och ville att de skulle fokusera längre upp på hästen om all undersökning av ben inte gav något, ringde ET som ganska tidigt sa "detta är ett typiskt fall för"..så jag kontaktar alltid honom numera när det kända problemet dyker upp.

Senast ändrad:

Problemen i ridning är tämligen små, nu tävlar jag bara la-dressyr men lite som du beskriver så är hon något svårare att skåla ur till höger men i vänster varv kan hon däremot tappa takt. Detta har iof. blivit bättre, alltså redan innan jag åkte på utredning. De jag tränar/tränat för har egentligen inte tyckt jag haft någon annledning att kollla upp min häst men min magkännsla och oro gjorde att jag valde det vilket jag är glad för så sett.

Veterinärens anteckningar på diagnosen är rätt svårlästa:crazy:..Ska på åb. på torsdag och får då mer svar. Är inte säker att den lilla pålagring just satt vid si-leden..

Hon både röntgades och ulades. Veterinärens uttalande var att dom ofta svarar bra på behandlingen i denna typ av inflammation och att den inte är av så allvarlig art ändå för fortsatt arbete på min nivå men det vet man ju aldrig.

Det lät ju himla mörkt för dina bekanta:(..

Capable Case: Du menar att man ser över vad som ev kan ha orsakat inflammationen? Eller hur menar du? Hästar inte kunna prata;)..Självklart spånar man i vad som orsakat en inflammation. Sadel bytt mm men det gjordes innan..

Ingen som har avlat på sto med tidigare si-ledsproblematik för det var det som min egentliga frågeställning handlade om. För är det så att rekommendationen är att inte ta för långt break så avstår jag hellre tanken att ta föl än riskerar något..

Jag skulle inte ha tagit något långt break.

Problemet med min häst (den som tyvärr fick tas bort) var just att jag blev tvungen att ställa av honom i nästan 3 mån pga en sparkskada och det var under igångsättningen sedan som symptomen blommade ut för fullt. Sedan blev det aldrig bättre.

Apropå vad som kan ha orsakat det så krävs det nästan alltid ganska kraftigt yttre våld så det är inget som man skapar genom att rida lite fel. Oftast har hästen gjort en vurpa eller liknande. Inte ovanligt att det händer i hagen när ingen ser och därför kanske man alltid förstår varför hästen helt plötsligt börjar kännas skum.

Vi är inne på den linjen i alla fall för min häst.
Han är en riktig klumpeduns och det är helt möjligt att han vurpat/slagit sig ordentligt i hagen då det inte fanns någon förklaring till att han tvärt blev så skum. Han är enbart hobbyhäst, rids inte direkt hårt, hoppas i regel aldrig osv.

Sen det upptäcktes så är området ganska instabilt eftersom att det återkommer utan känd orsak och gärna i samband när han lekt mycket i hagen med tvära rörelser (vilket sker som mest om han vilar). Så jag tror också på yttre våld gärna vid problemet eller mer traumatisk skada, inget som kommer smygandes av sig själv utan att något inträffat i alla fall.

Det var nog veterinärens linje också, alltså att ett tidigare trauma är bakomliggande. Dock måste jag understryka att jag har haft dom här problemen gga länge och hade bla en miniskskada för två år sedan i hö bak. När jag sedan sökte för hennes ibland taktmissar mm så fokuserades det bara på knäna och tesen då att vä var överbelastat pga tidigare skadehistorik i det högra men jag är inte lika övertygad.

Nåja, nu är det väl att leva på hoppet och så får jag väl se om jag skringlägger mina planer på betäckning..

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
Hästvård Hej! Jag har ett halvblodssto på 15 år, som har en relativt lång skadehistorik, både med mindre åkommor, och med kroniska. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 774
Senast: richness
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 254
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 432
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?