stall inredning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ökenblomma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 049
Ö

ökenblomma

Hej vet inte om tråden hammnade rätt nu :confused:
hur högt över golvet ska en krubba. saltstenshållare och uppbindningsringar sitta?
håller ju på å inreder stallet...

Sv: stall inredning

Ska se när jag kommer hem om jag hittar boken jag har om stallinredningstips mm.. tror sånt står i den :)

botten på krubban ska vara mellan 60-75 cm över golvet, ngt lägre för ponny..
vattenkopp ska sitta på 115 cm höjd i spilta och 135-165 cm i box..
uppbindning i spilta 100 cm höjd, i box eller stallgång 160 cm höjd..

om man har en stallgång på 3 m, hur långa måste grimskaften man binder upp hästen i då vara?? kan man ha grimskaft att binda upp i?

Krubbmåttet är enklast räknat 0,55 * hästens mankhöjd.
Finns många mått och tips i boken Att Bygga Häststall av Ventorp/Michanek. Biblioteket brukar ha den.

jag brukar ha grimskaft som typ är 5 cm extra om man knäpper ihop grimskaft-grimskaft (utan häst med grimma emellan) det brukar vara lagomt..

ok, så det borde vara två grimskaft på ca 155 cm då om jag har förstått rätt?

ang skrev:
Krubbmåttet är enklast räknat 0,55 * hästens mankhöjd.
Finns många mått och tips i boken Att Bygga Häststall av Ventorp/Michanek. Biblioteket brukar ha den.

ska försöka låna den på tisdag, för förra gången jag var där (på biblioteket) skulle man ha lånekort så jag håller på å fixa det nu :D hoppas dom har boken oxå :angel:

nej, ett på 155 och ett på 150, annars blir det juh 10 cm extra.. :)

nu fattar jag :D men borde inte hästen kunna röra huvudet lite mer??

och hur gör man så att man får ett grimskaft på 150 och ett på 155 cm?? finns det att köpa?

finns plast kedjor som är bra dom kår även sönder om det händer ngt, dom kan du få hur långa som hälst

det blir bra rörelse med så långa grimskaft, hästen kan både ta ett steg fram och ett steg bak.. har man för långa grimskaft kan hästen kliva över dom och då är paniken och olyckrisken ett faktum..

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
412
Senast: warg
·
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
262
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka