Stall, -färg på utsidan?

J

jezzibell

Hej,
Vi ska ju bygga både hus (enplans) o stall nu och jag sitter och funderar på färger. Ibland är jag övertygad om att jag vill ha både hus o stall i traditionellt falurött med vita knutar. Men ibland lurar jag på om jag ska måla i en ljusare grön med vita knutar, eller en ljus beige med röda knutar...
Både hus o stall kommer att ha röda tegelpannor.

Jag undrar om någon här har stall i annan färg än faluröd/vit?
Dela gärna med er av foton, please :)

//Jezz

Sv: Stall, -färg på utsidan?

tegel? :love:
Annars kan en mjuk, ljus gul ton med vita knutar vara fint.
Själv är man ju lite kär i röd/vita traditionella, men det är väldigt kul med andra färger!

hehe, snälla måla huset i vilken annan färg som helst än rött och vitt, jag tycker det är väldigt tråkigt, fantasilöst och traditionellt.

i vilket fall, välj en färg som inte är för stark, det får inte bli "för mkt" av det vackra.

ljusgult med vita knutar är stilrent och vackert tycker jag.
kanske ljusgult med gröna knutar? det låter kanske sjukt, men jag tycker sådana byggnader är vackra...

lycka till med färgvalet =)

Vi har ett gult charmigt hus med vita knutar från 1939 & sen ett stall i samma färgsättning från tidigt 90-tal. Jättefint tycker jag. :love:

Visst finns det många snygga färger. Jag är dock praktisk och ekonmisk och skulle definitivt välja en slamfärg, finns i fler kulörer än röd. Då får du billig färg och minimalt med förarbete när det är dags för ommålning. Slamfärgen skall dock målas på obehandlat trä helst ohyvlat tror jag.// Eva

Hej,
Men ibland lurar jag på om jag ska måla i en ljusare grön med vita knutar, eller en ljus beige med röda knutar...
Både hus o stall kommer att ha röda tegelpannor.
//Jezz

Vi kommer att måla vårt hus i lattefärg med röda fönsterkarmar och vitt i spröjsen. Ladugården som ligger väldigt nära huset kommer att få fortsätta vara faluröd men där gör vi tvärt om målar foder och dörrar i lattefärg. Vi skall gå mot strömmen i och med att vi skall måla betångväggarna röda, traditionellt målar man dem vita.

Kanske inte riktigt svar på din fråga men...

På själva huset är ju falurödfärg fint. men för att göra det lite annorlunda så kan ju knutarna vara gula samt fönster. och sedan lite grönt i detta (fönsterna) *skit fint* min bror målade så och det ble hur fint som helst. kanske låter knepigt men om du hittar en fin gul färg som passar med rött och en härlig grön färg så kommer ditt hus att smälta in men samtidigt inte se likadant ut som "alla andras" :D

Vi har herrgårdsgult hus och stall. Rött plåttak på båda byggnaderna och sen så vita knutbrädor, vindskivor osv. Huset har dessutom röda spröjs runt fönstren, vit ytterdörr osv. Stallet har gula trädörrar.

I boken "Att Bygga Häststall" finns ett intressant avsnitt om byggnadernas utsida, och man refererar också till mera historiska perspektiv. Då var huset "finast" och "viktigast" och hade därmed fler utsmyckningar. Sedan stallet -> kostallet -> grisarna och sist hönsen har jag för mig. Alltså blev byggnaderna enklare och enklare.

Personligen gillar jag en sammanhållen färgskala och skulle nog välja samma färg på byggnaderna. Säg falu röd. Och sen mera vitt på huset med dörrar, foder, ev verandaräcke etc. På stallet kan jag då tänka mig svarta portar, men fortfarande vita foder. Sen brukar ju trädgård/ omgivande utsmyckning också skilja sig åt.

*knapp*

På väg till mina svärföräldrar åker man förbi ett hus som är (typ) dalablått med faluröda knutar, Helläckert!!!

Hemma på byn finns även ett gult hus med gröna knutar, mkt fint även det.

Representerat finns oxå falu rödfärg med ockragula knutar och foder.

Det ändrar ju mkt bara man byter ut det vita mot någonting annat för som du säger (eller vem det var..) så är det ju himla smidigt med slamfärger när man ska måla om!! :)

hehe, snälla måla huset i vilken annan färg som helst än rött och vitt, jag tycker det är väldigt tråkigt, fantasilöst och traditionellt.

Här var jag bor är 90 % av alla husen röd/vita, men jag tycker ändå att det är den finaste kombinationen. Det ser så hemtrevligt och mysigt ut :angel:

Eftersom jag bor på en gård där alla ekonomibyggnader inkl stallen är röda med vita foder och svarta dörrar, så blir man ju lätt trött på det som sagt, även om det ser enhetligt ut.

Så skulle jag bygga nytt blev det definitivt ljusgrått med vita knutar och svarta dörrar... gärna med detaljer i vinrött t ex fönsterbågarna.

Ljusgult/beige/sand tillsammans med vinröda/röda knutar och fönster tycker jag är jättefint!

Kul med så många svar.
Kolla här färgen på garaget, tycker den verkar ganska läcker:
67670756.jpg

Den dalablå färgen med röda knutar, har jag en granne som har. Snyggt, men ganska mörkt å lite tråkigt. Det huset vi har nu är ljusblått med dalablå knutar -andra tycker de e snyggt men man vill ju variera sig, hi hi.

När jag ser denna ljusa beiga med de röda knutarna och vita spröjsen tycker jag det ser ganska snyggt ut, men vet inte om det passar på stall? Sedan tänker jag vidare, hur ser det ut när snön ligger vit överallt... kanske det bleknar bort då?

//Jezz

Rött är en snyggt och klassik färg som alltid funkar!

Vitt tycker jag också är fint, och ser snyggt och stilrent ut men det kan också se lite kallt ut i vissa fall.

Men annars tycker jag ljusgult med vita knutar, det är jättefint och ser fräscht, snyggt och lite mer modernt ut. Sedan skulle man kunna ha samma färg på stallbyggnaden utanpå och även något liknande inuti, när det är ljust ser det så fräscht, och stort och luftigt ut!

Här får du lite inspirationsbilder :)

house.jpg

3AEJPQEKM7A1MMSR_3AEJPQPPQ7A1MNQ7_xl.JPG

398KTQ57LMN5L684_3993THN27I7U4DVS

3A4AKUDDIP3QMFO9_3A4AKV06GP3QMGJO.JPG

Själv är jag "barnsligt" förtjust i just Röd/vit kombination på både stall och hus... (om det inte är vit "murad" stalldel alternativt stora murade gråtonade block = omålat. Men nu va inte de frågan ;) )

Själv kommer jag måla mina ekonomibyggnader inkl stall rött med vita knutar MEN istället för svarta dörrar så ska de vara "sol/herrgårds"gula. Har sett den kombinationen här i socknen och det blev betydligt "gladare" än svarta dörrar...

Just nu e dock ekonomibyggnaderna ännu tristare då de är rött med svarta knutar mm :( Men nästa år KANSKE jag har tid att måla om :)

Liknande trådar

Hemmet Hur bestämmer man sig för vilken färg man vill ha om man ska måla om huset? Rött eller vitt känns fint, Det måste passa in och ge en... 2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: iNHALE
·
Gnägg Förhoppningsvis blir det nybygge av stall här hemma nu i sommar. Det vi vill ha är ett betongstall. Nu får vi ju den lyxen att kunna...
Svar
5
· Visningar
1 137
P
Utrustning Jag skulle gärna vilja veta lite vad ni har för prylar till era hästar, vilka märken/producenter ni tycker är bra och dåliga osv osv. Så... 2
Svar
35
· Visningar
6 304
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka