Stall/boxar utan gjuten grund

Sv: Stall/boxar utan gjuten grund

Kanske är olika beroende på vilket län man bor i, men vi har fått besked om att man måste ha betong under boxarna. Har en loge med jordgolv som ska renoveras och enligt den personen vi pratade om vad det inge snack om saken, vi är tvungen att gjuta golv om vi ska ha hästarna där.

Jo det är tydligen olika i olika län men jag tycker att i lösdrifter är det bättre med grusbädd då halkrisken minimeras ja den blir i stort sett obefintlig. För även om man lägger en halmbädd så blir det lätt precis vid utgången att bädden i början inte ligger still, hästarna drar med sig en del halm ut och betongen kommer fram. I alla fall i de hallar jag sett med betong och halmbädd. Då blir det en stor halkrisk speciellt om man har skodda hästar.

Sen undrar jag lite om hästarna kissar mer i hagen är i ligghallen så finns där ju ingenting som suger upp. För hästar kissar faktiskt utomhus också och det är ju lite svårt att förbjuda ;) Så varför är det big no no till grusbädd :confused:

Jo, men det blir nog någon form av matta emellan.

Daisy-> Gav dom någon anledning till varför?

Jag kommer att göra en sån här utebox när jag flyttar. Den kommer att användas som installningsbox för lösdriftshästar vid extremt väder (storbox) Jag kommer inte att lägga matta, utan grus, och sen torv,kalk och halm. Har likadant i min nuvarande lösdrift, ingen platta, och den måste mockas ur varje år enligt lag för att inte läcka vad jag vet.

Jag vet flera stall som har stampat jordgolv sas i boxarna. Inga gummimattor eller nåt utan bara strö direkt på. Både permanentbädd och växelströ.
Jag är inte helt förtjust men det funkar.
Det som jag tycker är negativt är att man liksom aldrig kan få golvet helt rent, kiss och sånt kan ju rinna ner i jorden och det känns inte så fresh alla gånger.
Sen kan det ju hända att jorden blandar sig med ströt om man har en häst som gillar att gräva och stöka runt.

Jo, det kan jag tänka mig. Det stallet jag syftade på i mitt första inlägg hade inte heller någonting under, men när killarna mockade ut bäddarna på sommarn var dom över en meter höga. Tungt som satan måste det ha varit.

Det som kan vara en nackdel kanske är när man mockar ur bädden. Det kan vara lite svårt att inte få med singeln (eller vad man nu har) som ligger under bädden. Men det är nog den enda nackdelen jag kan komma på i alla fall.

Och det slipper man om man lägger gräsarmeringsplattor :idea: De gör att det blir en yta man kan skrapa av längst upp och gruset ligger still. Hästarna kan inte krafsa gruset ojämnt.

Jag har markduk, singel, gräsarmeringsplattor fyllda med singel upp till "kanten" och överst torv i min lösdrift.

Kanonbra och det mest lättmockade jag sett öht!

Sök på tex pelleplatta eller hit grid så hittar du bilder på armeringen!

Jag vet att när vi funderade på att bygga lösdrift så var jag inne o tittade på jordbruksverkets hemsida, då var man iallafall tvungen att ha det i en lösdrift. Kan inte tänka mig att det är någon skillnad. Lycka till med bygget:laugh:

Jag vet att när vi funderade på att bygga lösdrift så var jag inne o tittade på jordbruksverkets hemsida, då var man iallafall tvungen att ha det i en lösdrift. Kan inte tänka mig att det är någon skillnad. Lycka till med bygget:laugh:

Var hittar du det? Så här står det:

Golv och liggytor ska ha en jämn och halkfri yta. Golv i spiltor och boxar ska vara försett med ströbädd eller på annat sätt ge en god liggkomfort.

Jag har grusgolv i en lösdrift och en box (strött med bränslepellets som blivit som spån), och pelleplattor med grus (strött med torv) i en lösdrift. Förprövat u.a.

Vad är priset för pelleplattorna? Jag googlade på pelleplatta och hittade först en tråd om någon som tyckte dom var jättedyra för att dom kostade 180.-/m2 + moms. Sedan hittade jag någon som sålde begagnade på blocket för 360.-/m2

Det var jättebra på alla sätt. Det enda jag inte gillade att hästarna inte kunde röra vid varandra genom väggarna/gallret men dock kunde de nå varandra via boxgrinden (boxdörrarna var bara stängda ett par timmar nattetid). Man kunde ställa sig och sjunga jättehögt i ena änden av stallet och det hördes knappt på andra sidan. Jordgolvet dämpade alla höga ljud och höll dessutom värmen kvar bättre än ett vanligt betonggolv - när det var minus 30 ute kunde man rykta i ridstövlar utan att frysa tårna av sig. :bow:

Nackdelen är om du har en häst som gräver, då krävs verkligen stora gummimattor för att det inte ska bli "en krater" och har hästen lyckats gräva upp boxen en gng så är det MKT svårare att få marken hårdgjord så man får till ett jämnt underlag så att gummimattorna ligger bra. Annar funkar det bra:laugh:

Jo, men det blir nog någon form av matta emellan.

Daisy-> Gav dom någon anledning till varför?

Det skulle vara för att avföringen inte skulle kunna läcka ner i marken, blir tydligen alldeles för koncentrerat inomhus mot i hagen.
Vi fick inte ens ha två boxar provisoriskt på jordgolv, lustigt att det skiljer sig så mellan länen:confused:

Vi fick inte ens ha två boxar provisoriskt på jordgolv, lustigt att det skiljer sig så mellan länen:confused:

Det kan ha att göra med hur nära intill det finns vattendrag eller vattenbrunn. För det man absolut inte vill är att det ska läcka ut i dricksvattenbrunnar ej heller i andra vattendrag. En hästägare där jag bor fick till och med inte ha hästarna i en hage som låg alldeles intill grannens grävda brunn.

Nix, hade tydligen inget med detta att göra - var allmänt tvärstopp att ha boxar på annat än betonggolv som grund.

Nix, hade tydligen inget med detta att göra - var allmänt tvärstopp att ha boxar på annat än betonggolv som grund.
Jag vet att man ofta har det kravet, men jag tror att det har med att göra på grund av att "det brukar vara så", för någon grund i miljöbalken har man inte eftersom marken är täckt med ett tak = gödseln rinner inte iväg. Det är lite lustigt det där, skulle vara intressant att få det prövat i rätten faktiskt. Djurskyddsmässigt finns inte heller något krav på betong. Men man måste förstås ha en rejäl bädd så att urin sugs upp av bädden i första hand. Annars blir det nog en del lukt så småningom kanske???

intressant
Men vad händer om du samlar gödseln under tak utomhus?
Kan man göra en sorts bädd där också i stället för platta?
Eller det går kanske inte?

intressant
Men vad händer om du samlar gödseln under tak utomhus?
Kan man göra en sorts bädd där också i stället för platta?
Eller det går kanske inte?
Man måste ju kunna bevisa att någon urlakning inte sker till omgivningen. Det är ju själva idén med regeln. I min värld minskar risken för urlakning till grundvattnet till ett minimum när det inte regnar på gödseln. Men som sagt, det är min tolkning (och den kommun jag jobbade i förr), därför vore det intressant att se om betonggolvskravet skulle hålla i rätten. Jag är tveksam till att det skulle det faktiskt.

Fast det blir ju lite motsägelsfullt egentligen. Enligt jordbruksverket ska golvet var halkfritt och betong är ofta halt, riktigt halt ibland. Speciellt om man har skodda hästar.

Vad är priset för pelleplattorna? Jag googlade på pelleplatta och hittade först en tråd om någon som tyckte dom var jättedyra för att dom kostade 180.-/m2 + moms. Sedan hittade jag någon som sålde begagnade på blocket för 360.-/m2

Vet inte, jag köpte dem begagnade i stort parti på blocket och då var frakten lika dyr som plattorna, typ.

Sök på olika sorter av gräsarmering!

Det är sällan med prisuppgifter i kataloger o dyl, här är några för 150 kr/kvm http://www.alltimark.se/Category.aspx?mode=1&hid=98&id=98

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 156
Senast: __Stilett__
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 269
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar