Stall-bekymmer

BernT

Trådstartare
Har ett litet problem/dilemma. Ska sälja min häst pga att jag totalt tröttnat och vi ska få barn i höst.

Har en stallplats som jag sagt upp men fortfarande betalar för ett tag till pga uppsägningstid. Varken jag eller häst trivdes där så flyttade istället till lite mer betes-aktigt under våren för jag spydde så mkt att jag knappt kunde stå upp, allra minst rida i april.

Iaf där hästen är nu finns inga bra möjligheter till provridning. Det finns ridhus och så en bit bort men det blir ju ett projekt för varje provridning.
Plus att jag jobbar hela sommaren typ, hade jag varit ledig hade det inte gjort något att det tar lite tid.

Alternativet är ju att flytta tillbaka till gamla tillfälligt eftersom det finns ridbanor osv och jag ändå betalar för det oavsett men jag VILL INTE!!! Får lätta blä-känslor bara av tanken.

Hur hade ni gjort? Försökt få tag på annat stall för någon-några månader? Tänkte prisdumpa ganska rejält så att hästen säljs innan hösten. Kanske dumt men jag har ingen lust att hålla på med häst just nu så då känns det mer värt än x antal tiotusen till.

Eller flytta tillbaka till gamla? Eller försökt rodda ihop provridningarna på nuvarande betes-platsen? Förhoppningsvis kommer det ju inte 30 spekulanter utan kanske bara en handfull, då är det ju inte så farligt.

Ett sista alternativ är att köra hem hästen till min familj så de tar hand om henne tills hon blir såld. Nackdelen är att då kan jag inte vara med på några provridningar (är 25 mil enkel väg) och det kanske inte ser bra ut.
 
Rent spontant så måste jag bara säga att de värsta provridningarna jag varit på är när hästägaren inte har några möjligheter i närheten till en ridbana utan förväntar sig att man ska rida ut första gången på en helt okänd häst med en helt okänd omgivning.

Vill du inte flytta tillbaka till det andra stallet så skulle jag se till att boka tid och plats för spekulanterna att komma till ridhuset och sen möta de i ridhuset med hästen. Om de sen är intresserade av att se hur hästen är att pyssla om på hemmaplan så kan de komma igen och göra det, eller om de följer med er tillbaka till hästens hem.
 
Även om du inte vill ha hästen i gamla så kan du ju försöka ordna provridningarna där. Dvs lasta och köra dit hästen visa och köra till betet igen.
Även om du inte tycker om det stallet så borde du vara vuxen nog att se förbi det den timmen du är där och visar hästen en gång i veckan eller hur det blir. Och när uppsägnigstiden är slut så kan du hyra in dig på en annan ridbana eller ridhus.
Kräver dock att du har kontakt med stall ägaren så att provridningen inte krockar med träningar eller så. Dvs boka ridbanan till dig själv.

Så hade jag gjort i alla fall.
 
Även om du inte vill ha hästen i gamla så kan du ju försöka ordna provridningarna där. Dvs lasta och köra dit hästen visa och köra till betet igen.
Även om du inte tycker om det stallet så borde du vara vuxen nog att se förbi det den timmen du är där och visar hästen en gång i veckan eller hur det blir. Och när uppsägnigstiden är slut så kan du hyra in dig på en annan ridbana eller ridhus.
Kräver dock att du har kontakt med stall ägaren så att provridningen inte krockar med träningar eller så. Dvs boka ridbanan till dig själv.

Så hade jag gjort i alla fall.


Det är inte aktuellt av många skäl och det beror inte på att jag inte är vuxen. Snarare att andra betydligt äldre personer beter sig som barnrumpor. Men nog om det för det hör inte hit.

Då kan jag lika gärna åka till ridhuset närmare betet, är kanske 7-8 km. Till gamla stallet är det typ 1.5 mil. Har eget släp såklart och hästen är superlätt att lasta. Det är mest att det tar mycket tid, och att jag känner att jag inkräktar på privatlivet hos de som bor där vid betet. Fast de kanske inte bryr sig ett skit om att jag kommer dit med släp x antal gånger i veckan, men det känns lite så av vibbarna jag fått. Ska såklart fråga.

@Aionee
Nä rida ut i skogen känns både tråkigt och dåligt som provridning. Köparen lär ju vara hoppryttare så är ju en fördel om man kan hoppa på provridningen.
 
Det är inte aktuellt av många skäl och det beror inte på att jag inte är vuxen. Snarare att andra betydligt äldre personer beter sig som barnrumpor. Men nog om det för det hör inte hit.

Då kan jag lika gärna åka till ridhuset närmare betet, är kanske 7-8 km. Till gamla stallet är det typ 1.5 mil. Har eget släp såklart och hästen är superlätt att lasta. Det är mest att det tar mycket tid, och att jag känner att jag inkräktar på privatlivet hos de som bor där vid betet. Fast de kanske inte bryr sig ett skit om att jag kommer dit med släp x antal gånger i veckan, men det känns lite så av vibbarna jag fått. Ska såklart fråga.

@Aionee
Nä rida ut i skogen känns både tråkigt och dåligt som provridning. Köparen lär ju vara hoppryttare så är ju en fördel om man kan hoppa på provridningen.
Det finns ingen stallplats över sommaren i stallet där ridhuset är?
 
Det finns ingen stallplats över sommaren i stallet där ridhuset är?

Nej tyvärr. Hade varit optimalt annars. Alltså jag vet att det här är ett i-landsproblem av rang men jag tycker det är skitjobbig sits just nu. Det är ju "bara att köra iväg" för att ordna provridningarna. Men det blir ändå ett projekt.
 
Nej tyvärr. Hade varit optimalt annars. Alltså jag vet att det här är ett i-landsproblem av rang men jag tycker det är skitjobbig sits just nu. Det är ju "bara att köra iväg" för att ordna provridningarna. Men det blir ändå ett projekt.
Lämna till en duktig förmedlare då? Det verkar som om du spyr på det mesta när det gäller hästen så då kanske det vore enklare att lämna bort hästen för försäljning? Det hindrar ju inte att du är där vid eventuell provridning?
 
Lämna till en duktig förmedlare då? Det verkar som om du spyr på det mesta när det gäller hästen så då kanske det vore enklare att lämna bort hästen för försäljning? Det hindrar ju inte att du är där vid eventuell provridning?

Det tar antagligen för lång tid, plus känns sådär att släppa iväg henne ganska långt bort. Finns ingen bra här där jag bor. Vadå spyr på det mesta? Vart har du fått det ifrån? Klart det är ett "lyxproblem" att ha en fin häst som man inte vill ha men det betyder inte att jag inte tar hand om den eller tycker att jag tycker mindre om den för det.
 
Nej tyvärr. Hade varit optimalt annars. Alltså jag vet att det här är ett i-landsproblem av rang men jag tycker det är skitjobbig sits just nu. Det är ju "bara att köra iväg" för att ordna provridningarna. Men det blir ändå ett projekt.

Fast SÅ lång tid tar det ju inte att lasta och åka en bit till ett ridhus. Det är ju dessutom ett gyllene tillfälle för spekulanter att se hur hästen beter sig vid lastning osv.
Jag skulle absolut ha den kvar på bete där den är van att gå och sen åka för provridning.
 
Men kan du inte lämna hästen i ett försäljningsstall så får de sköta allt åt dig? Så kanske du kan deala till dig att de får viss procent av försäljningssumman mot att uppstallningen är billigare?


Vad uppstallningen kostar är skitsamma. Säljer inte av ekonomiska skäl. Utan för att jag har haft häst de senaste 13 åren och nu inte vill längre. Tyvärr finns det ingen bra här i närheten.
 
Det tar antagligen för lång tid, plus känns sådär att släppa iväg henne ganska långt bort. Finns ingen bra här där jag bor. Vadå spyr på det mesta? Vart har du fått det ifrån? Klart det är ett "lyxproblem" att ha en fin häst som man inte vill ha men det betyder inte att jag inte tar hand om den eller tycker att jag tycker mindre om den för det.
Jag tror att du läser in lite mer i uttrycket "spyr på det mesta" än vad jag menade. Jag menade att det kanske vore skönt att slippa ansvaret och kunna fokusera på det lilla livet som ska komma. Att du skulle skita i hästen har jag inte haft en tanke på. Då skulle du ju inte vilja vara med vid provridningar och sånt...
 
Jag tror att du läser in lite mer i uttrycket "spyr på det mesta" än vad jag menade. Jag menade att det kanske vore skönt att slippa ansvaret och kunna fokusera på det lilla livet som ska komma. Att du skulle skita i hästen har jag inte haft en tanke på. Då skulle du ju inte vilja vara med vid provridningar och sånt...


Ah det var jag som var sur över annat och feltolkade dig, sorry. Ja det kommer ju helt klart bli en lättnad när hästen är såld. Och mycket roligare för hästen, blir ju roligare för den att få vara nummer ett i sin ägares liv.
 
Nej tyvärr. Hade varit optimalt annars. Alltså jag vet att det här är ett i-landsproblem av rang men jag tycker det är skitjobbig sits just nu. Det är ju "bara att köra iväg" för att ordna provridningarna. Men det blir ändå ett projekt.
Jag förstår dig precis. Har haft precis samma problem.

Jag gjorde så att jag sa att jag ville ha 15 000kr för hästen och så fick min kompis behålla allt över det. Hon sålde hästen sen för 50 000 så hon tjänade bra på det upplägget. Tror det tog ca 3 månader att sälja hästen. Två av dom månaderna var tillridning.

Det finns ingen möjlighet att göra något liknande?
(Nu behöver du ju inte dumpa priset så mycket som jag gjorde men för mig var det en enorm lättnad att göra så)

Edit: såg först nu att du redan svarat på ett liknande förslag
 
Vad uppstallningen kostar är skitsamma. Säljer inte av ekonomiska skäl. Utan för att jag har haft häst de senaste 13 åren och nu inte vill längre. Tyvärr finns det ingen bra här i närheten.

Om uppstallningens pris är skitsamma så är det ju bara att du hör dig för efter ett försäljningsstall med bra rykte och pratar med dem, då blir du ju av med ditt stall-dilemma på direkten. @Tora s förslag är också ett bra sätt.
 
Om uppstallningens pris är skitsamma så är det ju bara att du hör dig för efter ett försäljningsstall med bra rykte och pratar med dem, då blir du ju av med ditt stall-dilemma på direkten. @Tora s förslag är också ett bra sätt.

Jag har ju redan svarat på att jag inte vill det och varför, att ska hon åka 40 mil för någon månad är bara dumt. Och då kan jag heller inte närvara vid provridningarna. Finns inget behov att att utbilda henne vidare heller, är redan en riktigt fin häst så en månad hos utbildare gör liksom ingen skillnad så det är väldigt omotiverat. Nja så mycket tänker jag inte dumpa priset, hon är värd flera gånger det beloppet iaf, även efter att jag dumpat priset dit jag tänkt.

Nåja lutar åt att va kvar i stallet/betet. Frågade igår i ridhuset nära om jag kunde ha visningarna där och det var inga problem så det känns bra.
 
Jag har ju redan svarat på att jag inte vill det och varför, att ska hon åka 40 mil för någon månad är bara dumt. Och då kan jag heller inte närvara vid provridningarna. Finns inget behov att att utbilda henne vidare heller, är redan en riktigt fin häst så en månad hos utbildare gör liksom ingen skillnad så det är väldigt omotiverat. Nja så mycket tänker jag inte dumpa priset, hon är värd flera gånger det beloppet iaf, även efter att jag dumpat priset dit jag tänkt.

Nåja lutar åt att va kvar i stallet/betet. Frågade igår i ridhuset nära om jag kunde ha visningarna där och det var inga problem så det känns bra.

Jag förstår. Hoppas det löser sig!
 
Jag förstår absolut ditt dilemma med att du inte under några som helst omständigheter vill åka tillbaka till det gamla stallet ens för provridningarna. Jag har själv inte ridbana vid mitt stall, men det fanns i mitt förra, men aldrig i livet att jag hade släpat dit min häst igen när jag flyttat därifrån. Nu kanske jag läser in mer i din text än vad som står där, men finns det någon form av konflikt i det gamla stallet (känns så i och med att du skriver att där finns vuxna som beter sig som barnrumpor?) känns det väl inte helt optimalt att ta dit spekulanter och låta dem provrida din häst? Risken finns ju att de här omogna personerna blandar sig i provridningen och börjar bråka, och även om det är du som har rätt så vet ju inte spekulanterna det. Jag hade ju definitivt dragit mig ur ett hästköp där någon annan i stallet hade sagt negativa saker om hästen.

Jag hade försökt boka in en tid i ett annat ridhus för själva provridningen. Är det så att någon fastnar extra för hästen och vill prova att rida ut finns det ju antagligen bra möjligheter till det vid betet och du slipper släpa iväg hästen igen för den spekulanten. Det finns kanske även privatpersoner som bor inte alltför långt bort som kan tänka sig att låna ut sin ridbana för en timme om det skulle vara så? Man behöver ju inte provrida i ett ridhus, utan en vanlig paddock duger ju också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 108
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
801
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 362
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp