Staknings skada,har någon erfarenhet??

A

Angela

Hej,,min halvblods åring fick en staknings skada här för 3 veckor sedan.Hon snubblade och körde in ett avblåset träd rakt in i bogen,som pga hennes vikt åkte in ca 2dm.
(vår teori om hur det hänt då vi sett det avblåsta trädet som satt som ett spjut upp ur marken vid en liten "nerförsbacke")
Hon fick pecillin i 10 dar & veterinären satte in en drän som satt i 5 dar,så ev flisor som var kvar skulle kunna komma ut,hon spolades mkt nogrannt också innan dränen sattes dit.Sedan när dränen togs bort så spolades hon varje kväll.Nu har såret nästan läkt ihop,och hon har hela tiden varit pigg,glad,haft aptit,ingen feber,och kunnat gå "som vanligt",visst var det vårt ibörja och hon hade ont,men hon kunde iallafall,nu går hon nästan som före skadan.
Har någon erfarenhet av likande skador???Vad tror ni,kommer hon bli helt återställd eller är det kört?
förstår att det är en svår fråga men man vill så gärna höra åsikter..
Mvh

Du kan vara lugn,har hästen fått veterinärvård,och dränering av såret ,så läker det från botten och ut.
Ett litet ärr,kanske blir kvar.

OKEJ,JA MAN VET JU ALDRIG,DET VAR MKT OTÄCKT SÅR,SOM VAR OTROLIGT DJUPT,MEN VETRINÄREN SPOLADE RENT DET PÅ PLATS SOM SAGT O SEN LYCKADES VI FÅ IN HENNE I BOXEN,OCH DÄR SPOLADE VI MED SLANG OCH SEDAN SATTE HAN IN DRENAGE I 5DAR.EFTER SÅ SPOLADE JU JAG HENNE VARJE KVÄLL IN I DRENAGET,MEN DET BLEV STOPP INNE I DEN,SÅ NÄR DEN PLOCKADES BORT SÅ GICK DET BÄTTRE O KOMMA LÄNGST IN,DÅ ANVÄNDE JAG EN 60ML SPRUTA OCH EN LÅNG KATETER SOM SATTES PÅ OCH FÖRDE IN,5DL KOKSALT LÖSNING VARJE KVÄLL SOM SAGT!!MEN NU GÅR HN I EN STÖRRE HAGE OCH GALOPPERAR LITE DÅ O DÅ OCH TRAVAR O HON RÖR SIG MKT BRA,MEN STELT SÅKLART,,DÄRIMOT UNDRAR JAG JU OM DETTA KOMMER ATT HA BETYDELSE SEDAN VID DRESSYR MOMENTEN,HADE JU TÄNKT UTB HENNE SÅ LÅNGT DET GÅR,MEN "HÅLLER HON EJ" SÅ ÄR DET JU BÄST O SÄLJA HENNE ISÅFALL SOM AVELS STO,HEMSKT MEN SANT. :cry:
MEN JAG BER JU O HOPPAS HON FÅR BLI 110% ÅTERSTÄLLD.
VORE INTRESSANT OM NGN MER HAR VARIT MED OM NÅT LIKNANDE.
MVH

Liknande trådar

A
Hästvård \"spättat sig själv\" har ngn varit med om samma skada? Hej,,min halvblods åring fick en staknings skada här för 3 veckor sedan.Hon...
Svar
7
· Visningar
1 011
Senast: alpha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka