Emmsan100

Trådstartare
hej, vi hämtar våran valp om en månad (En låååååång månad) men jag undrar om vi måste sätta upp staket. Vi bor långt ute på landet med hagar och Bäck till en stor väg och det är en stor gård vi har

S
Jag skulle börja planera staket nu, men än är det ingen brådska. Vissa hundar lär sig att stanna på gården, andra inte. Har ni en väg nära kanske man inte vill chansa.
Jag skulle börja planera staket nu, men än är det ingen brådska. Vissa hundar lär sig att stanna på gården, andra inte. Har ni en väg nära kanske man inte vill chansa.
Formulerade mig dåligt. Vi bor långt ifrån en väg

Okej, det är ju skönt. Vi har också långt till väg men tyvärr har vår unghund börjat ta egna promenader, och vi kommer därför sätta upp staket inom en snar framtid. Tills dess får han vara vara ute när vi också är det och kan hålla koll. Han kan försvinna himla kvickt, den lille skiten. :cool:

Sen är det ju inte bara att skydda den egna valpen som det handlar om, utan att man som hundägare har strikt hundägaransvar och måste hålla koll på att hunden inte springer vind för våg och stör vare sig andra människor eller andra djur i naturen :).

Staket/hundgård/annan inhägnad är ju verkligen att rekommendera om man inte kan ha total uppsikt på hunden hela tiden.

Beror lite på ras och individ också, skulle jag vilja påstå. Min rhodesian ridgeback stack gladeligen iväg på "utflykter" redan som valp, även om hon inte smet jättelångt så kan det ju vara svårt att hitta valpen om den traskar omkring på egen hand.
De flesta valpar håller sig nära men jag skulle nog se till att få upp staket relativt snart efter att valpen anlänt.
Better safe than sorry...

Sen är det ju inte bara att skydda den egna valpen som det handlar om, utan att man som hundägare har strikt hundägaransvar och måste hålla koll på att hunden inte springer vind för våg och stör vare sig andra människor eller andra djur i naturen :).

Verkligen, icke att förglömma!

V
Okej, det är ju skönt. Vi har också långt till väg men tyvärr har vår unghund börjat ta egna promenader, och vi kommer därför sätta upp staket inom en snar framtid. Tills dess får han vara vara ute när vi också är det och kan hålla koll. Han kan försvinna himla kvickt, den lille skiten. :cool:
Vad synd Ras?

Sätt upp staket för att vara på säkra sidan, ni känner er så mycket tryggare
Särskilt när ni bor vid stor väg

Jag skulle sätta upp innan. Sambon förlorade kullbrodern till vår tik på vägen här utanför. Ändå finns staket mot vägen men han gick ända ner till utfarten. Han var bara 10 v och pep ifrån flocken.
I nuläget planeras nytt, hundsäkrat staket. Tills det är på plats får valpar här ha långlina på sig eller vara i hundgården.

Beror lite på ras och individ också, skulle jag vilja påstå. Min rhodesian ridgeback stack gladeligen iväg på "utflykter" redan som valp, även om hon inte smet jättelångt så kan det ju vara svårt att hitta valpen om den traskar omkring på egen hand.
De flesta valpar håller sig nära men jag skulle nog se till att få upp staket relativt snart efter att valpen anlänt.
Better safe than sorry...
Ja om staketet ändå ska upp

Vi hämtar också vår valp om en månad. Vi bor i ett vanligt villaområde, fixade klart staketet igår.

Jo.. Nu bor vi ute å landet och det är en bit till nästa stora väg... 200 m kanske någonting
Som vi då....och det hjälpte tyvärr inte. Trots staket mot vägen. Staketet går inte runt hela tomten tyvärr så han knallade ut vid uppfarten, några hundra meter bort :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
960
Senast: ufot
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar