S
somi
Jag äger en boxerhanne på 4 år som har haft problem med bl.a huden ända sedan han var liten valp. För att göra en lång historia kort så har han haft furunkulos på tassarna samt även bölder på kroppen (orsakat av stafylokocker.) Han blir väldigt allmänpåverkad och rasar snabbt i vikt samt får problem med öron och huden i ansiktet/hakan vilket gör det svårt att lokalt behandla. Vi har testat det mesta och varit i kontakt med flera olika veterinärer och fått div. specialschampo, fettsyror och penicillin. Inget har funkat riktigt bra tills vi började med kortison. Det har hjälpt honom men bölderna har dock kommit kommit tillbaka så fort vi försökt dra ner. Efter ett halvår på denna medicinering har han dock, kors i taket, varit fri från bölderna i över en månad utan kortison
Men nu till min fråga: Finns det något mer naturligt jag kan ge för att stärka hans immunförsvar mot dessa bakterier för att undvika en ny invasion av bölder? Jag har ju alltid kortisonet att ta till om det går utför igen men skulle gärna hitta något mer "naturligt" som hjälper honom. Funderar på att testa Aloe Vera-juice är det någon som har erfarenhet av detta till hund? Hjälper det immunförsvaret?
Annars behandlar vi med schampot vi fått av veterinären samt
äppelcidervinäger lokalt för att surgöra huden men tror med all säkerhet att jag kommer att behöva stöd med något invärtes. Om han inte helt sonika bestämt sig för att bli frisk "på riktigt".
Berätta gärna om egna erfarenheter samt huskurer. Fick tips om tea tree av en bullterrieruppfödare men tycker inte att det funkat (utvärtes alltså!)
Tacksam för råd och/eller länkar, tips om andra forum etc.
Mvh/Somi
Men nu till min fråga: Finns det något mer naturligt jag kan ge för att stärka hans immunförsvar mot dessa bakterier för att undvika en ny invasion av bölder? Jag har ju alltid kortisonet att ta till om det går utför igen men skulle gärna hitta något mer "naturligt" som hjälper honom. Funderar på att testa Aloe Vera-juice är det någon som har erfarenhet av detta till hund? Hjälper det immunförsvaret?
Annars behandlar vi med schampot vi fått av veterinären samt
äppelcidervinäger lokalt för att surgöra huden men tror med all säkerhet att jag kommer att behöva stöd med något invärtes. Om han inte helt sonika bestämt sig för att bli frisk "på riktigt".
Berätta gärna om egna erfarenheter samt huskurer. Fick tips om tea tree av en bullterrieruppfödare men tycker inte att det funkat (utvärtes alltså!)
Tacksam för råd och/eller länkar, tips om andra forum etc.
Mvh/Somi