Stafylokocker! Tips emottages tacksamt!

S

somi

Jag äger en boxerhanne på 4 år som har haft problem med bl.a huden ända sedan han var liten valp. För att göra en lång historia kort så har han haft furunkulos på tassarna samt även bölder på kroppen (orsakat av stafylokocker.) Han blir väldigt allmänpåverkad och rasar snabbt i vikt samt får problem med öron och huden i ansiktet/hakan vilket gör det svårt att lokalt behandla. Vi har testat det mesta och varit i kontakt med flera olika veterinärer och fått div. specialschampo, fettsyror och penicillin. Inget har funkat riktigt bra tills vi började med kortison. Det har hjälpt honom men bölderna har dock kommit kommit tillbaka så fort vi försökt dra ner. Efter ett halvår på denna medicinering har han dock, kors i taket, varit fri från bölderna i över en månad utan kortison :banana:

Men nu till min fråga: Finns det något mer naturligt jag kan ge för att stärka hans immunförsvar mot dessa bakterier för att undvika en ny invasion av bölder? Jag har ju alltid kortisonet att ta till om det går utför igen men skulle gärna hitta något mer "naturligt" som hjälper honom. Funderar på att testa Aloe Vera-juice är det någon som har erfarenhet av detta till hund? Hjälper det immunförsvaret?

Annars behandlar vi med schampot vi fått av veterinären samt
äppelcidervinäger lokalt för att surgöra huden men tror med all säkerhet att jag kommer att behöva stöd med något invärtes. Om han inte helt sonika bestämt sig för att bli frisk "på riktigt".
Berätta gärna om egna erfarenheter samt huskurer. Fick tips om tea tree av en bullterrieruppfödare men tycker inte att det funkat (utvärtes alltså!)

Tacksam för råd och/eller länkar, tips om andra forum etc. :bow:

Mvh/Somi

Sv: Stafylokocker! Tips emottages tacksamt!

Vad trist för er! Min schäferhane har haft klåda sedan barnsben och ätit kortison hela livet. Han är snart elva år och mår jättebra! Det är inget annat som funkat än kortison. Periodvis har det varit intensivare, tex. på sommaren när det är varmt och fuktigt och då har vi fått sätta in antibiotika och svampdödande (invärtes) samt bad med klorhexidinschampo. Något som har fungerat suveränt bra att behandla lokalt med är Fucidin comp. som man vanligtvis har till öroninfektioner. Vi har använt det till tassar, öron, ljumskar och armhålor. Hudinfektionerna läker snabbt! Detta behöver vi ta till ca 2 gånger per år. Annars har vi också försökt surgöra lokalt för att förhindra svampinfektioner men det har faktiskt inte lyckats något särskilt bra. På somrarna har han även ätit antihistamintabletter. Det är vanliga som man köper på Apoteket till människor och han har fått 1 tablett per dag. Ju äldre han blivit så har han börjat reagera på fler och fler saker och pollen verkar vara en av dem. Jag har tyvärr inga huskurstips! Om det är till någon tröst så lär man sig med tiden att behandla sin hund och "se" innan det gått för långt innan man förstår att det är dags att göra något. Knepen kommer med tiden och med hudproblem verkar det vara väldigt individuellt vad som fungerar. Rent allmänt kan man väl säga att för hundar som lätt drabbas av hudinfektioner är det viktigt att hålla nere trycket från bakterier och svampar genom bad med schampo som innehåller något som fungerar just till det. Jag har en suveränt bra veterinär som förstår sig på detta med klåda. PM:ar dig!

Tack så mycket för ditt svar! tråkigt att höra att du har liknande problem. tack för tips om veterinär tyvärr bor jag i värmland så det är en bit bort. Som tur är har jag ÄNTLIGEN fått tag på en jättebra veterinär som förstår hur allvarligt detta är för min hund och oss. Som tur är så är han så förstående att vi bara behöver betala den faktiska medicinkostnaden. Innan var det många vändor hos olika veterinärer med provtagningar både blod- och hudprover som inte ledde någonstans. Så vi har ju hittat kortisonet som hjälper honom sååå bra. Problemet är ju inte akut längre men hur bra mår hundkroppen av ständig dos kortison i längden har jag frågat mig. Men din är ju 11 och verkar inte ta skada. Hos honom är det inte knutet till årstider utan det verkar bryta ut när immunförsvaret är svagt. När han äter dåligt p.g.a löptikar eller annat. har även haft problem med magen men äter nu Specific ägg och ris med goda resultat (men dyrt).

Ang. svamp så är det inte riktigt det som är hans stora problem trots att det händer ibland men då sprayar vi tassarna med utspädd ivamerol (används mot ringorm) då försvinner det DIREKT! Sambon fick det tipset mot sin "obotliga" fotsvamp efter 8 månader i militärkängor under sin FN-tjänstgöring. Funkar prima! Är kanske inget en läkare eller veterinär rekommenderar (?) men fungerar.

Ang. aloe vera som jag tänkte prova, vet någon om det finns biverkningar på hund? Alla pratar ju så gott om det så jag tänkte ge det ett försök.

Mvh/Somi

Är Imaverol receptbelagt eller kan man köpa det på Apoteket utan recept?

Jag sökte i Fass på Internet men hittade inget läkemedel med det namnet. Jag såg att vi stavade det olika ;) men sökte på båda varianterna. Inget napp!

Din stavning är nog den korrekta tror jag. Vet inte hur man får tag på, den flaskan jag nallat från är nog inte ny. Fått av en kompis som haft ringorm i sitt stall. Är nog med all säkerhet inte receptfritt. Kanske kan fråga på Hästvårdsforumet.

mvh/Somi

Jag har behandlat en boxer med samma problem med homeopatmedel. På honom passade Sulphur D-30 och han har blivit helt bra. Kontakta en homeopat så får du hjälp.

Har ingen erfarenhet av Homeopati men det kan ju vara värt att testa. Vet du någon bra i Värmland kan du väl PM:A. Bra för alltid eller får han medlet jämt?

Tack för svaren allihop även de PM:ade!

Mvh/Somi

sulfur kan du skicka efter själv från DCG (drogcentralen) via mail kan du göra beställning.....jag har gett min schäfer med "nackeksem" probiotika och han blev bra ganska så omgående....

Men vet vi att det är just Sulfur han ska ha? Isf inga problem. Får leta upp drogcentralen. Tack för tipset!

Mvh/Somi

sulfur är ganska så känt för att bota hudproblem ..en burk kostar inte mycket och det kan inte hända nåt "farligt" om du ger det...det finns piller tbl eller droppar...ksoatr runt 50 lappen + frakt....och det räcker hur länge somhelst..

Låter bra. Jag ska maila dem. Hittade sidan. Får jag passa på att fråga om en sak jag PM.ade dig om för några månader sen. Ang. min travare som fick en kotsenbensfraktur och hade en synlig kärlfåra nedanför frakturen. Köpte flexijoint som jag gett i tre månader och ska snart in och röntga igen. Hittills ser det bra ut (ohalt) men har inte börjat köra än utan tömkör bara. Vill ju att skelettet "sluter" sig för att undvika ny fraktur. Kanske kunde passa på att beställa till henne också om det finns något homeopatmedel som kan hjälpa.

Tack för snabba svar!

Mvh/Somi

Du kan ge symphytum D30, 3 doser räcker 10 piller( om du tar piller) morgon-kväll-morgon...
ger du tbl skall hon ha 2 tbl och samma som ovan

Det ska genast inhandlas! Jag litar på dig, tycker att du verkar ha stort kunnande inom rehab. Vill ju att min skrutta ska bli bra och hålla för travträning (och tävling) igen.

Mvh/Somi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka