Stärkelsetillsats i hösilage??!

Penny_Lane

Trådstartare
Hej! Kort fråga tillför man något ämne vid "görandet" av hösilage eller är det vid "görandet" av ensilage??

Är på väg att köpa hösilage och bonden kallar det för hösilage men jag tror det är ensilage.
/Penny
 
Man kan tillföra ett ämne som heter myrsyra för att påskynda ensileringsprocessen, men alla gör inte det. Hösilage och ensilage är igentligen samma sak (samma process) men man brukar kalla det med en ts=torrsubstans på under ca 55% (dvs blötare)för ensilage medan det med en ts över brukar kallas hösilage...
 
Men om hösilaget får stora vita partier som inte luktar mögel och som inte smakar mögel. Kommer det av myrsyran då?? Har aldrig tidigare varit med om att köpa hösilage med myrsyra i..
 
Det vita kan vara mögel även om det inte luktar så, men ibland är det mjölksyran från stråna som pressas ut.

Men min erfarenhet är att om det är runda vita fläckar, så är det mögelsporer för de sprider sig från källan därutav formen, om det däremot är mer oregelbundet vitt på stråna så är det med större sannolikhet mjöksyran som trängt ut.

Vad gäller huruvida myrsyran kan ge upphov till dessa runda fläckar vet inte jag men någon annan kanske? jag använder opreparerat hösilage nämligen och har sett dessa runda vita fläckar i dem oxå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 665
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp