Stängselfråga

Sv: Stängselfråga

Vi har elrep och då min nya häst rullade in i stängslet då hon rullade över på andra sidan tackade jag min lyckliga stjärna för att jag hade spänt repet ordentligt runt isolatorerna så att det gick av...
 
Sv: Stängselfråga

Vi har elrep sedan 8 år, men de ska bytas ut mot järntråd så snart som stängselfirman (dvs vår son) har tid över.
Vad gäller vildsvin så har de inte varit inne på vår mark (än), men de huserar hej vilt på grannens mark, alldeles på andra sidan staketet. Mina hästar har inte visat några tecken till rädsla, de tar grisarna (och älgarna) som ett naturligt inslag i livet.
 
Sv: Stängselfråga

Men, kan det inte bli läskiga skärskador av järntråden?:confused:

Tänker på att man själv skär sej när man håller på med tunn ståltråd.
Den känns ju seg och töjbar, känns inte som att den skulle kunna gå av...
 
Sv: Stängselfråga

när vi haft järntråd så har den töjts sig oftare än den gått i sönder. hade den som jordad tråd mellan 2 elrep hos shettisen. då hon ändå gick ut så satte vi 3 elrep istället.
 
Sv: Stängselfråga

Det är bara resistansen som är intressant för ledningsförmågan. Är det bättre material (som leder bättre) har det lägre Ohm-tal. Köp inte hög-ohmiga ledare om du ska bygga större stängsel! Det är absolut viktigast.

Elrep finns i massa former. Jag har fastnat för de här polytrådarna (3mm och ohm-tal kring 0,1 ohm/m). De leder bra, håller skapligt och är så mycket lättare att hantera vid uppsättning/nedtagning.

Mina "gamla" tjockare elrep är ganska kassa efter 5-7 år och får lätt avbrott på många ställen, så att de måste bytas. Låter skumt med elrep som håller i 20 år med bibehållen ledningsförmåga, men det beror väl på miljö och skötsel i övrigt också kan jag tänka.
 
Sv: Stängselfråga

Tvi vale, jag är en person som avskyr allt vad rep heter! :meh: Den absolut bästa tråden (enligt mig) är 2mm enkel järntråd. Det leder ström fantastiskt bra, håller i alla väder och behövs inte bytas ut på många herrans år. Dessutom går tråden av när den ska utan att skada hästarna :) Det går lätt att sätta upp, lätt att spänna och blir snyggt om man gör ett bra jobb. Järntråd for the win! :p

Ja, bara man köper sådan tråd som går av vid känd belastning - dvs sådan som säljs som stängseltråd av seriösa tillverkare. Vissa (inga nämnda inga glömda) för får sig att köpa gammal ståltråd från överskottslager och sätta upp. De går inte av vid känd belastning och kan skapa tokskador.

Elrep går också av vid känd belastning och har man ett välskött stängsel med spänd tråd är det inga problem alls med skador vid genombrott.
 
Sv: Stängselfråga

Det är väl så med alla typer av stängsel. Jag åker tyvärr förbi många hagar där rep, band, tråd...ståltråd...hänger betänkligt mellan varje stolpe. Så lätt att slå ögla kring ett ben på en häst som rullar sig etc. *ryser* ...Välskötta, sträckta stängsel är bra oavsett...
 
Sv: Stängselfråga

KL

Jag är jättenöjd med vår 2 mm aluminiumtråd. Den är lätt att hantera, väger inte så mycket, går av och orsakar inga skador - och leder ström bättre än järntråden.
 
Sv: Stängselfråga

Ni som kör med järn- och alutråd. Märker ni ut staketen med plastpåsar eller dylikt eller tycker ni att det räcker med den starka elen så "lär dom sig"? Inser också att om en häst får panik så spelar det ingen roll om det är sytråd eller snickrat trästaket - de drar igenom ändå. Men tycker att metalltråden är lite osynlig. I kombination med trästaket dock oslagbar. 2mm alutråd har en brottstyrka på 90 kg vilket ju känns som att den är lättforcerad.

Verkar ju himla smidig att sätta upp och spänna och jag vet ju som sagt av erfarenhet att man bara struntar i att stänga av elen en gång..... Men som sagt lite osynlig och vill helst inte behöva ha 4 trådar.
 
Sv: Stängselfråga

Vi märker inte upp tråden. Hästarna lär sig snabbt var den är, jag tror att de känner av strömfältet. Dessutom är det ju svårt att jämföra hästars syn med vår- men jag vet inte hur hästarna ser tråden. Men vi har aldrig upplevt att de inte skulle se den. Vi har ju vissa grindar mellan olika hagar som ibland är öppna och ibland stängda. Där kan man se att de spanar lite ibland.
 
Sv: Stängselfråga

Så var det isolatorerna... Det sitter mycket isolatorer i stolparna som vi ska dra upp och som jag gärna återanvänder. De flesta är ringisolatorer med metallkärna men några "grisknorrar" också. Alutråden låter ju lockande för priset, enkelheten och strömstyrkans skull.

lil-sis, du som hade så bra skjuts i dina staket :) Har du vanliga ringisolatorer med metallkärna? Varför vill man ha UTAN metallkärna? "Knycker" de mindre el?
 
Sv: Stängselfråga

Jag sätter ändå ett stort + för det franska elbandet, har deras 40mm och det ser likadant ut fortfarande som när det sattes upp för ca 5 år sedan, vinden blåser igenom det bara man har det ordentligt spänt, köpte ett dyrt på gg och det fladdrar för det mesta :(, blir F.E.B här i fortsättningen.

Våra bruna franska är från 1994. I en hage är de helt utbytta med många år på nacken efter att storviltet gång efter annan sprungit ned övre bandet så att det i princip bara var skarvade småsnuttar kvar och därför hade rätt hög ohm. Men i skogshagen sitter de kvar. Så när som på lite lavpåväxt som jag inte kommit mig för att skura bort än så ser de fräscha och fina ut och leder bra. Det är ju rätt bra reklam.

Vi har ytterligare två hagar. Där har vi provat att stängsla med vita rep med grova ledare från Granngården som vi fick byta efter 3-5 år då plasten i dem uppenbarligen inte var uv-säkra utan smulades sönder när man tog i dem. Ledarna däremot var det inget fel på. Vi har även testat smalare band från några olika tillverkare för mer och mindre stationära staket. Flera har haft riktigt dåliga ledare som inte håller mer än ett par år innan de börjar gå av. De enda som jag tycker har hållit måttet bra kommer jag inte ihåg tillverkaren på... :o Ett är ett smalare vitt band med svarta kanter som jag inte kommer ihåg tillverkaren på, det är inte så brett men rätt tjockt och grova ledare i två material, ett annat är vitt rep med ett svart slag och grova plasttrådar och som också har rejäla ledare. Och så blank tråd då såklart.
 
Sv: Stängselfråga

Har inte märkt. Hästarna ser bra och vi har typ inget vilt som springer över gården.
 
Sv: Stängselfråga

När jag tillfälligt gjorde om vinterhagen i januari så köpte jag Biltemas orangea tråd. Den går av lätt, leder bra och håller i typ tre månader... Perfekt för tillfälliga hagar där man slänger tråden sen...
 
Sv: Stängselfråga

Jag använder Elmander på 20 mm och 12 mm. De håller sig spända bra och går sönder om en häst skulle fastna. De är inte så vindkänsliga heller som breda band lätt blir.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp