Stängselfråga

Elin_B

Trådstartare
Har precis flyttat till gård och ska stolpa om vinterhagen som ser ut som hej kom och hjälp mig med ett gytter av knutna trådar, plaststolp varvat med trästolp etc.

Bonden som hjälper oss stolpa tyckte elrep var bäst - de blåser inte sönder och tvinnar sig inte. Breda elband var helt värdelöst enl. honom.

För mig är det viktigt att det håller för väder och vind såklart, men också att de går av om hästarna fastnar. Det tjockaste elrepet ligger på 780 kg i dragstyrka :eek:

Hittade en "elstängseltråd" som går av vid 77 kg. Dock var resistensen relativt hög, men förstår att det viktigaste är vad man har för ledare snarare än vad resistensen är. Den är 3 mm - är den för tunn? Är 77 kg för mesigt?

Kollade med det "hyllade" franska elbandet och deras breda variant går av vid 400 kg. Den tunnare något lättare. Tycker att det låter mycket ffa om man ska ha föl... Då finns det ju rep som också går av vid 300 kg. Sen kostar det ju en hel del.
 
Sv: Stängselfråga

Jag håller med bonden om att rep håller bäst. Vi har haft samma rep i nästan 20 år nu och de funkar utmärkt fortfarande :) Man sätter på "skarvar" med jämna mellanrum som skär av repet om en häst skulle trassla in sig. Jag är i varje fall mycket nöjd med elrep :)
 
Sv: Stängselfråga

Hur tätt sätter du skarvarna? Blir det inte sämre ledning i repet ju fler skarvar man sätter?

Tänkte att 77 kanske är väl lågt, det går väl av när man spänner tråden vid stängsling kanske?
 
Sv: Stängselfråga

Hej!
Jag vet inte hur mycket mina el-rep tål. Men så länge repen är väl spända och det är ström i repen så är inte min hästar nära tråden.
Det som du skall var noga med är att omtalet motståndet i tråden är så lågt som möjligt. Då får du lite stömbortfall i tråden.

Min el-rep har suttit uppe i 15-20 dom som är gammlast. Har även en dyrare variant från granngården har suttit uppe i 11 år utan prbolem.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Sv: Stängselfråga

Ja, jag förstod att det är resistensen, dvs ohm-talet, i kombination med vilka ledare man har som spelar roll. Man kan ha hög resistens men mycket och bra ledare och då går elen bra i tråden iallafall.

Men om man skulle köra på ett 8mm-rep som syns ordentligt men som då har 780 kg i dragstyrka så vill man ju skarva. Om man kör massor av skarvar med regelbundna mellanrum, leder elen ändå bra? Eller tappar den för varje skarv man sätter?
 
Sv: Stängselfråga

Jag har eltråd med minimum 6 ledare (3 mm eltråd). Det håller ca 2-3 år. Är inte dyrare än att jag tycker jag kan ta det. Byter alltså ut all tråd och ev. stolpar med jämna mellanrum. Tråden går sönder om en häst eller vilt drar igenom den och jag föredrar det än en som håller och ger fula skador.
 
Sv: Stängselfråga

Jag sätter ändå ett stort + för det franska elbandet, har deras 40mm och det ser likadant ut fortfarande som när det sattes upp för ca 5 år sedan, vinden blåser igenom det bara man har det ordentligt spänt, köpte ett dyrt på gg och det fladdrar för det mesta :(, blir F.E.B här i fortsättningen.
 
Sv: Stängselfråga

Har försträckt järntråd som sitter fast i varje stolpe så att det inte blir mängder med tråd som följer med hästen innan den går av. Blir inte nedtyngt av snön och alltid bra med kräm i.
 
Sv: Stängselfråga

Ohms lag gäller ju oavsett vilket material du har i ledarna. Det är ledararea och ledningsförmåga som ge ohmtalet.

Så läs du vad det är för ohmtal och gå på det.

Det viktigaste är att du skarvar korrekt för att få så lite spänningsfall som möjligt. e

Samt att du jordar korrekt med rejäla jordspett med stor area och tillräckligt avstånd och i mark som har god ledningsförmåga. (fuktig)
 
Sv: Stängselfråga

Jag tog precis hem hästarna från betet där de går tillsammans med får. Där sitter fårstaket uppe men sedan ståltråd en bra bit innanför så att hästarna håller sig borta och satan i gatan vilken kyss man fick av den tråden! Nära döden upplevelse typ... Tycker dock att bara ståltråd blir lite osynligt och vill helst inte behöva knyta en massa plastpåsar överallt...
 
Sv: Stängselfråga

Jag har en hoppare så jag vill att hon håller sig ifrån staketet, går bra nu ;)

Man kan ju sätta en rad med vitt band mellan exv översta och näst översta trådarna så syns staketet bättre.

Mina verkar dock inte ha problem att se var gränserna går.
 
Sv: Stängselfråga

Jag har 8 mm rep, suttit uppe i 9 år nu och fungerar fortfarande utmärkt, har inackorderingar. Nya människor och nya hästar brukar prova staketet en gång, sedan lär sig hästarna att inte vara i närheten och människorna att stänga av strömmen om man behöver vara nära staketet..... Har inga "extra" skarvar, utan bara där rullen tagit slut. Har sträckfjädrar, ungefär 1 fjäder per 300-meters rep. Har under alla dessa år inte varit med om att någon häst försökt gå genom staketen, väl spända rep och bra krut i strömmen är det viktiga!
 
Sv: Stängselfråga

Jag har 8mm rep, sitter skarvar lite här och var då vi byter om hagarna lite då och då efter behov. Och då blir det ett fint virrvarr av nya och gamla trådar :p.
 
Sv: Stängselfråga

Jag har ett smalt band (12 mm) överst för att det ska synas och en en vanlig eltråd under.

Nackdelen med band är att snön fastnar och bandet töjer sig när det kommer blötsnö. Då får man vackert plumsa runt för att dra av all snö.

När jag bygger om hagen nästa gång sätter jag nog elrep.
 
Sv: Stängselfråga

Hej!
Jag vet inte hur mycket mina el-rep tål. Men så länge repen är väl spända och det är ström i repen så är inte min hästar nära tråden.
Det som du skall var noga med är att omtalet motståndet i tråden är så lågt som möjligt. Då får du lite stömbortfall i tråden.

Min el-rep har suttit uppe i 15-20 dom som är gammlast. Har även en dyrare variant från granngården har suttit uppe i 11 år utan prbolem.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Så sa jag också fram tills vildsvinen kom, sedan spelade det ingen roll hur mycket ström jag hade i staketet. Fick börja ta in dom innan skymningen då grisarna kom fram.
Så det är smart att se till att dom inte skadar sig allt för mycket om dom skulle gå igenom, för en tillräckligt skrämd häst bryr sig inte vad vi sätter i vägen.
/Camilla
 
Sv: Stängselfråga

Tvi vale, jag är en person som avskyr allt vad rep heter! :meh: Den absolut bästa tråden (enligt mig) är 2mm enkel järntråd. Det leder ström fantastiskt bra, håller i alla väder och behövs inte bytas ut på många herrans år. Dessutom går tråden av när den ska utan att skada hästarna :) Det går lätt att sätta upp, lätt att spänna och blir snyggt om man gör ett bra jobb. Järntråd for the win! :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp