Hallau

Trådstartare
På flera ställer bränner mina band/rep. Är då aggregatet för starkt för tråden? Vet ej vad det är för ohm eller så de redan satt uppe när jag köpte gården.
Någon som är bra på staket frågor?
 
Sv: stängsel

Hur har du skarvat ? Har du bara knytit så brukar ledarna till slut brännas av.
 
Sv: stängsel

Nu kan jag skriva mer då jag inte sitter på mobil. Så här menar jag. Oftast när folk stängslar och rullen med tråd/band/rep tar slut, då knyter man. Men detta får till följd att dett uppstår ett överslag. Om ledarna bara ligger några hundradels mm från varandra så uppstår det klassiska ljudet man alltför ofta hör från stängsel..ett knäppande. Detta knäppande är ett överslag från den strömförande ledaren till den strömlösa ledaren. En gnista med andra ord. Får detta pågå en längre tid utan åtgärd så bränns till slut ledarna av, och plasten med...blir värre när det är nederbörd/fuktigt väder.

När tråden tar slut måste man skarva med tillhörande skarvar för resp stängsel.
 
Sv: stängsel

Det är endast vid grindarna, där repet är igenom grindisolatoren och sedan är den knytet. Ska jag istället kanske sätta ett skarvlås? Men då ligger ju trådarna ganska nära varann ändå.
 
Sv: stängsel

Det är endast vid grindarna, där repet är igenom grindisolatoren och sedan är den knytet. Ska jag istället kanske sätta ett skarvlås? Men då ligger ju trådarna ganska nära varann ändå.

Man ska aldrig knyta ihop repen. (Är man skicklig kan man med den tunnare tråden, ej rep, göra det på ett bra sätt, men det rekommenderas ändå inte). Det finns bra material i alla stängselbutiker: skarvlås, och kauser.

DeLaval har en bra broschyr om vad som är viktigt att tänka på:
http://www.delaval.se/imagevaultfiles/id_8339/cf_5/montanv permanent hast_low.pdf
 
Sv: stängsel

Känn ingen press. Jag har knutit ihop ett otal elrep i mina dagar, men det slutar alltid med att tråden brinner av och man får göra det ordentligt så småningom. ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
893
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 321
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 123
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 162
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp