Stänga grindarna till hagen- en självklarhet om man passerar!! Eller...?

Cornelia

Trådstartare
Nu har det hänt igen. Grindarna till sommarhagen lämnas öppna av passerande människor, och hästarna knallar givetvis ut. Som väl är var grinden till vår vinterhage öppen, så de sprang in där i stället för att fortsätta rakt fram, ut på vägen.
Förra året hände det minst två gånger, fler om man räknar de gånger vi såg det före hästarna....
Vi bor i en by där nästan alla är djurägare och bönder eller fd bönder. De lämnar inga grindar öppna, det är ju en självklarhet hos alla med djurvana. Så detta måste vara folk utifrån. Jag antar att de promenerar i de vackra omgivningarna, vill fortsätta genom vår sommarhage och har inte en tanke på att det går en flock hästar där. Varav en unghäst och ett tre veckor gammalt föl. Och är man då inte från landet så är det kanske inte självklart att stänga de grindar man öppnar.....
Hur gör ni andra här för att få folk att stänga grindar efter sig??
 
ta bort handtagen å "knyt", ha ett batteri eller strömbrytare på ett ställe som inte syns....

folk är idioter, utgå alltid ifrån det..... å svaret på din fråga: jag skulle aldrig gå igenom någon hage med kossor, får eller okända hästar....
 
Ja, ta bort handtagen och knyta är en bra idè! Då väljer de förhoppningsvis en annan väg...! Skyltar är jag tveksam till om de verkligen hjälper, men jag ska sätta upp vid alla ingångarna. Trodde inte jag skulle behöva göra det här långt ute i de småländska urskogarna....! Men det finns folk till allt, överallt...
 
Nu har det hänt igen. Grindarna till sommarhagen lämnas öppna av passerande människor, och hästarna knallar givetvis ut. Som väl är var grinden till vår vinterhage öppen, så de sprang in där i stället för att fortsätta rakt fram, ut på vägen.
Förra året hände det minst två gånger, fler om man räknar de gånger vi såg det före hästarna....
Vi bor i en by där nästan alla är djurägare och bönder eller fd bönder. De lämnar inga grindar öppna, det är ju en självklarhet hos alla med djurvana. Så detta måste vara folk utifrån. Jag antar att de promenerar i de vackra omgivningarna, vill fortsätta genom vår sommarhage och har inte en tanke på att det går en flock hästar där. Varav en unghäst och ett tre veckor gammalt föl. Och är man då inte från landet så är det kanske inte självklart att stänga de grindar man öppnar.....
Hur gör ni andra här för att få folk att stänga grindar efter sig??
Stettor istället för grindar, så folk får klättra över istället för att öppna.
 
Vi har inte hagar som direkt är inbjudande att passera igenom, men vi har en grind ut till vägen för att underlätta mockning av lösdriften och med alla attacker på hästar/häststölder och dylikt som inträffar så kändes det inte helt bekvämt att det bara är att "stanna till" utanför hagen och gå in. När plasthandtaget till grinden gick sönder så ersatte vi det inte, nu är de bara metallfjädern och haken kvar. Det är alltså fortfarande enklare att öppna grinden än om vi skulle behöva knyta loss tråden som vi först pratade om, men det vill till att strömmen är avstängd annars lär man få sig en smäll. Strömmen kopplas bort vid den andra grinden som nås först när man gått över hela gårdsplanen - om någon är hemma så märker man det förhoppningsvis. Den som vill ta sig in i hagen kan förvisso fortfarande göra det, men det blir åtminstone lite mer besvärligt.
 
För att svara på TS ursprungsfråga så går jag inte in i hagar med djur, eller in i andras hagar över huvud taget utan tillstånd. Om jag gör det så är det djur som går på marker som är just vandringsstråk och då brukar det vara förberett för att passera utan att behöva öppna och stänga grindar, men annars JA, självklart(!!!) stänger man grinden efter sig, oavsett om det är djur eller ej i hagen!
 
Jag har inget bra svar på frågan men gör allt ni kan för att hålla folk ute! skriv på skyltarna att den som lämnar grinden öppen hålls ansvarig för vad som händer djur och ev. Kostnader som uppstår i samband med detta. Lär knappast hålla rättsligt men kanske skrämmer det någon.

Vi var med om skräckupplevelsen för snart 15 år sedan. En fiskare genade igenom hagen, utan att stänga grinden efter sig, där min kompis hade sin dåvarande foderhäst. I hagen stod tre hästar. När vi kom för att rida den dagen hade hästarna rymt och två av dem blivit påkörd av tåget, den oinridna unghästar hade mirakulöst klarat sig utan skador. Hästarna led obeskrivligt innan de dog. Den ena självdog efter att ha släpat sig efter tågspåret för att prova ta sig hem, den andra hittades levande med bruten nacke.

Min kompis har än idag aldrig återvänt till stallet och har aldrig satt sig på en häst efter den händelsen. Hon var 14år och förlorade sin bästa vän. Visst hade det kunna hända på andra sätt, hästarna hade kunna rymt än då men de öppna grindarna var liksom droppen. Tydligen hade det hänt förut att folk genat genom hagen utan att stänga några grindar för att komma till älven så det kom inte som någon nyhet för hon som äger gården.
 
Jag har inget bra svar på frågan men gör allt ni kan för att hålla folk ute! skriv på skyltarna att den som lämnar grinden öppen hålls ansvarig för vad som händer djur och ev. Kostnader som uppstår i samband med detta. Lär knappast hålla rättsligt men kanske skrämmer det någon.

Vi var med om skräckupplevelsen för snart 15 år sedan. En fiskare genade igenom hagen, utan att stänga grinden efter sig, där min kompis hade sin dåvarande foderhäst. I hagen stod tre hästar. När vi kom för att rida den dagen hade hästarna rymt och två av dem blivit påkörd av tåget, den oinridna unghästar hade mirakulöst klarat sig utan skador. Hästarna led obeskrivligt innan de dog. Den ena självdog efter att ha släpat sig efter tågspåret för att prova ta sig hem, den andra hittades levande med bruten nacke.

Min kompis har än idag aldrig återvänt till stallet och har aldrig satt sig på en häst efter den händelsen. Hon var 14år och förlorade sin bästa vän. Visst hade det kunna hända på andra sätt, hästarna hade kunna rymt än då men de öppna grindarna var liksom droppen. Tydligen hade det hänt förut att folk genat genom hagen utan att stänga några grindar för att komma till älven så det kom inte som någon nyhet för hon som äger gården.
Fick de nånsin tag på den skyldige? :nailbiting: :arghh: :cry:
 
Fick de nånsin tag på den skyldige? :nailbiting: :arghh: :cry:
Nej tyvärr, om jag minns rätt så hade hon som äger gården sina misstankar om en man hon hade pratat med tidigare om just hur viktigt det var att han stängde grinden efter sig men hade vid det tillfället blivit bemött väldigt nornchalant typ "jag går vart jag vill och ni borde inte ha en hage över en stig " men det är ju svårt att bevisa något och inte så roligt att gå runt och anklaga folk, Ingen hade ju sett just detta tillfälle.
 
Beroende på vad det är för tråd kan man kanske ersätta handtagen med karbinhakar som ju leder ström, då är det fortfarande relativt lätt att öppna när strömmen inte är på. Och sätt upp varningsskyltar om ström om det inte redan finns, gärna en där det står högspänning :devil: :angel:
 
Sätt upp skyltar med skarvad sanning :angel:

Prio ett bör ju vara att hålla folk ute helt och hållet. Så typ en skylt med text att det går en ilsken häst i hagen, ingång sker på egen risk och de som går in hålls själva skyldiga för skador på hästar, egendom eller sig själva.

Och såklart även skyltar med stor text om att stänga grinden. Skriv att grindöppnaren hålls skyldig för ev skada. Och skyltar om att det är stark el.

Det skulle väl inte gälla juridiskt OM något hände, men några kanske skräms bort eller iallafall skräms till "lydnad".

Alternativet är väl att vara tillmötesgående och göra som man gjort i ett stall här i närheten. De hagar som ligger över promenadstråk har de byggt trappstegar över staketet, så att de som är ute och går lätt kan komma in och ut ur hagen utan att öppna grinden. Det kan man ju också göra tydligare genom skylt om att inte öppna grinden utan använda den avsedda trappstegen.
 
att köpa ett lämpligt handtag och slå i sönder plasten är ju en ide :).

alternativt vara lite tillmötesgående och röja en gång runt om hagen så att folk inte behöver gå igenom öht. samt sätta en skyllt med PRIVAT obehöriga äga ej tillträde och lösa hundar ej tillåtet. typ
förstår inte hur folk kan få för sig att ranta in i en hage hursomhelst :/, har blivit jagad av en vilsekommen ungko i en nationalpark och det var inte roligt :(. det är inte små djur och är de stressade så är det inte roligt att vara i närheten.
hade inte ens velat gå in i en fårhage, eller över en gårdsplan med lösa gäss..
och jag har ändå någorlunda koll på ovan nämnda djur, har man inte det så är man ännu mer illa ute om de skulle få för sig ngt.
 
Fast allemansrätten ger dig rätt att vara i hagar så jag antar att du inte lagligen får hindra folk att gå i dina hagar.
Men, det är samtidigt en rättighet med skyldigheter med allemansrätten, så att stänga är något som borde falla inom lagen lika väl.
D.v.s jag tror inte du får låsa grindar, sätta el eller annat.

Vi kommer att sätta hagar över gåstigarna på vår mark men kommer att sätta vinkelgrindar så inga saker behöver öppnas eller stängas samt att hundar kan gå in och ut utan att folk behöver bära dem över.
Men, jag kommer också sätta upp en skylt där det står att det går hingst i hagen för säkerhets skull, trots att han är snäll som tusan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 258
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 772
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 383
Senast: iowa
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 954
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp