Ställa av

R

Rejält_felskapad

Har en häst som vi ska ställa av ca en månad nu, han kommer endast gå i skrittmaskin och i hage.
Övervuxen D-ponny, som är i tävlingskondition.

Som är nu står han på 7 kg hösilage och 2 kg hö,
1 1/3 kg korn
2 kg Krafft Sport
1 kg Krafft Grund
2 liter Krafft Musli
1 liter blöt betfor
+ övriga mineraler och grejer.

Vi har analys på hösilaget, men andvänder den mest som en hörnpelare på foderstaterna,

TS 62%
SmbRP/kg 51
MJ/kg 7,4

Frågan är räcker det att han står på 6-7 kg hösilage och 1 kg hö + 3/4 kg korn + 1 kg kraft grund?
 
Sv: Ställa av

Måste hästen ha så mycket kraftfoder även i vila? Det är ett bra hösilage och skulle räcka om ni fodrade med bara det.

Om ni avgör att hästen behöver så mycket mat så är det inga fel på kvoten mellan protein och energi iaf! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 571
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 272
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Behöver lite akut ha svar på följande: Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt)...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 158
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp