stägsel till sambete

H

husfrun

hej
har en hage till hästarna som jag tänkte sätta ett par får i eller ev ett par getter.
jag har idag tre rader av 5 mm elrep, nu tänkte jag att nån kanske skulle kunna tipsa mig hur jag ska stängsla för att hålla inne fåren/getterna.
jag har fårnät liggande på loftet men är väl inte så hemskt sugen på att sätta upp det.
hur har ni som har sambete/växelbete stängslat era hagar.

tacksam för alla svar
 
Sv: stägsel till sambete

Jag hade första tråden ca 20cm från marken, andra 20cm över, tredje 20 över och fjärde runt 120-130 över marken.
Rymmer dem då så är det ju bara att sätta fler trådar.
 
Sv: stägsel till sambete

Har haft som du med 3 trådar, nedersta hade jag vanlig slät ståltråd.
Men de hände att dom smet ibland, ser ofta får instängd bakom bara 2 trådar och då undrar jag hur dom lyckats ha dom kvar i hagen:crazy:
Blir dom lärd att tråden är "farlig" går de nog bra...
 
Sv: stägsel till sambete

Strunta i får nätet tycker jag. Jag hade nog satt vanlig järntråd mellan repen. Det leder bra o ger "bra" stötar. Se till att du har bra ström i staketet.
Vi har fyra järntrådar mad ca 15 20 cm emellan. Där har det gått får innan o nu huserar våra minishettisar där.
 
Sv: stägsel till sambete

tack för alla svar
verkar vara det kanske enklaste alternativet, hoppas bara att det funkar till getter oxså, hade tänkt mig dvärg getter,
(hagen ska användas till en stor häst och två mini shettisar), men behöver slyröjare som inte går på bensin:smirk:
 
Sv: stägsel till sambete

Tre till fyra trådar går bra till får. Getter är inte lika lätt. De jag har hört har haft viltstängsel som är två meter höga eller två meter höga järntrådsstängsel med 10 cm mellan varje tråd. Getter är bra på att krypa, klättra och hoppa. Ett annat alternativ kan vara att ha dubbla stängsel till dem. Ett nätstängsel och så ett lägre eltrådsstängsel innanför det så att de inte kan ta sats och hoppa ut.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 073
Senast: Mia_R
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 230
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • A-kelpie, tollare eller collie?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp