Städtips?

sthu

Trådstartare
Efter dagens storstädning började jag fundera lite.
Har ni kattägare några speciella städtips? Hur bär man sig åt för att hålla hemmet rent och fint när man har katt?

Inte för att katten är speciellt smutsig av sig, men det blir ju ändå lite sand här och där och päls överallt.
Tips på allt!
 
Sv: Städtips?

Lägg en vanlig dörrmatta vid kattens toalett så fastnar den mesta sanden på mattan istället för att spridas runt i huset.
 
Sv: Städtips?

Träpellets kommer tyvärr ut på golvet i badrummet, blir blöta, fastnar i päls och så finns det massor i v-rumsmattan sen. I övrigt städar jag som vanligt, med undantaget att leksaker plockas upp först.

Har inte päls nånstans.
 
Sv: Städtips?

Jag har peewee låda, skräpar inte ner öht. Några enstaka pellets bara men det är bara att lägga tillbaka i lådan.
Dammsuger gör jag varannan dag. Har en jättebra typ av svamp som jag använder i soffan en gång om dagen, tar allt hår. Borstar även kissarna ordentligt. Har birmor, bra päls! Blir inte hår överallt utan mjuka tussar.
 
Sv: Städtips?

Den svampen låter intressant, berätta mer! :D

Jag undrar hur ni får rent era fleecefiltar från hår? Jag har säkert fel teknik men jag får inte bort ordentligt med bara dammsugare och rulle.
 
Sv: Städtips?

Det lät spännande, vad är det för svamp? Jag har en V7-borste som jag brukar borsta igenom soffan med, men det blir lite tungt för handlederna..

Dörrmatta har jag en, men sanden fastnar i kisses tassar och följer med överallt :crazy: Har en långhårig huskatt som borstas dagligen, men det blir päls överallt ändå.
 
Sv: Städtips?

Det är en hårremover, finns i djuraffärer.
Fleece är värdelöst. Jag har stickade filtar från Åhlens.
Hunden har några fleece filtar i sin källarkorg, dock fäller inte han :-)
 
Sv: Städtips?

Jag har också en svamp, den tar allt hår från textil. Min soffa suger åt sig katthår.. Den har jag köpt på marknad.

KL
En hörn-kattlåda med höga kanter är suveränt. Annars gäller det att dammsuga innan det ser smutsigt ut, en gång per veck per person i hushållet och då räknas varje djur som en person.. Tex vi är tre personer och tre katter, då behövs det dammsugas sex ggr i veckan :)
 
Sv: Städtips?

Jag har en peewee-låda. Visst kommer det ett par pelletsar utanför iböand, men det är ju bara att stoppa tillbaka igen. Päls tycker jag inte det blir så mycket, kanske lite på mattorna från den långhåriga, men jag har utekatter. Annars är det väl bara dammsugaren som gäller :)
 
Senast ändrad:
Sv: Städtips?

Ordningsamma katter ni har :o. Mina katter är energiska grävare och gräver trots kattlåda med huv ur stora mängder sand ur lådan. Den ena har även en förmåga att sätta sig med kroppen i lådan men rumpan stickande ut genom entréhålet när han kissar. Vi har en plastmatta som skall hålla lite mer kontroll på kattsanden men det funkar så där, även den har väll sina begränsningar.
Kattmat har vi överallt eftersom den på något sätt hela tiden hamnar runt skålen i stället för i katten. De föredrar klösbrädor i kartong så det är små kartongbitar överallt. Katthår är egentligen det minsta problemet :p.
Vi delar på en etta med så det trånga utrymmet kanske är en del av problemet. Men jag har fått en handdammsugare (en sån utan sladd och "klump") så kanske kommer det att se lite mer rent ut hemma i framtiden. Till kläderna har jag klisterrulle och till möblerna har jag en borste för det mesta dammsuger jag dock rent möblerna (katterna är inte de enda som smular).
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
283
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp