Stackars undulat?

Sv: Stackars undulat?

Fick precis en kommentar på jobbet häromdagen (jobbar som ass. på vet.klinik).
"Menar du att mitt djur ska lida för att jag inte har pengar" fick jag som kommentar när jag sa att vi inte tog faktura.
Eh ja, inte är det mitt problem - faktiskt. Vi jobbar inte ideellt, även om vi älskar vårt yrke. Vi behöver också få ut vår lön. Och anledningen till att denne djurägare inte hade pengar var att det hade köpts en ny bil fick jag höra...

Har man djur måste man ha försäkring och/eller en buffert. Det är man skyldig tycker jag.

Fast min veterinär fakturerar även distriktsveterinärerna fakturerar.

Och varför skulle de inte fakturera när tex elbolagen fakturerar och där kan räkningarna bli många tusen....mina föräldrar fakturerar i sitt företag.

Det är väl normalt att betala räkningar i slutet av månaden?

Det är väl inte att jobba ideellt bara för att man fakturerar????

Tja, betalar man inte elräkningen får man ingen el, betalar man inte vet räkningen så går man till en annan vet nästa gång.
Att jämföra egen/småföretagare med elbjässar är vanskligt. tror det finns siffror på att ca 30 % inte betalar för sig om de faktureras av småföretag som man sällan nyttjar o inte är beroende av.

Fast min veterinär fakturerar även distriktsveterinärerna fakturerar.

Och varför skulle de inte fakturera när tex elbolagen fakturerar och där kan räkningarna bli många tusen....mina föräldrar fakturerar i sitt företag.

Det är väl normalt att betala räkningar i slutet av månaden?

Det är väl inte att jobba ideellt bara för att man fakturerar????

Vad säger att man har pengar i slutet av månaden om man inte har det mitt i? Oförmågan att skaffa en buffert tyder i mina ögon på en instabil ekonomi. Låter snarare som en uppskjuten obetald räkning.

Vad säger att man har pengar i slutet av månaden om man inte har det mitt i? Oförmågan att skaffa en buffert tyder i mina ögon på en instabil ekonomi. Låter snarare som en uppskjuten obetald räkning.

Tja du jag har haft hästar i över 30 år och till största delen använt distriktsveterinärena när det är nåt meck. För mig känns det rätt så självklart med fakturering och det har inte hänt ännu att jag inte betalt mina räkningar.

Och när det gäller buffert, så ibland är det ju faktiskt så ibland att allting händer på en gång, tex bilen pajjar ( och man måste ha den för att ta sig till jobbet) och hästen blir sparkad och måste sys på akuttid. Eller som när våran ponny fick avlivas pga kolik i höstas.

Ja han VAR försäkrad men eftersom kadaverhämtningen skulle betalas kontant ( nästan 4000:-) och ske tämligen omgående så kan jag säga att både jag och fodervärden var rätt tacksamma att distriktarna fakturerar. För ett besök på ordinarie tid och två på kvalificerad jourtid blir rätt många tusenlappar. ( Och jag hade haft rätt mycket att betala redan ungefär då bland annat 16 hösilagebalar :angel:). Så även om man har en buffert på några tusen liggandes så är det ju inte alla som har en buffert liggande på låt oss säga 20 000:-.:angel:

Kan väl tillägga att även lantbrukaren som vi köper större delen av vårt foder av fakturerar. Som han brukar säga- jag vet ju var ni bor! :). Och när vi kastrerade en häst på ATG kliniken för ett par år sedan blev jag faktiskt förvånad när de INTE ville ha betalt direkt utan sa - vi skickar faktura...

Senast ändrad:

tror det finns siffror på att ca 30 % inte betalar för sig om de faktureras av småföretag som man sällan nyttjar o inte är beroende av.

Fast det finns ju ett begränsat antal veterinärer inom ens närområde och det sprider sig direkt om man inte betalar. Alla med vett i huvudet ser till att ha en GOD relation till sina veterinärer just för att det kan komma en dag när man verkligen kommer i knipa med nåt djur och kanske behöver dela upp en betalning i två eller nåt. Har man då skött sig klanderfritt i massor av år är ju chansen betydligt större att ens knipa kan lösas till det bästa för alla parter inkl veterinären- just pga av att veterinärerna etc VET att man är hederlig och en gammal pålitlig kund!

Jag tycker personligen inte att "några tusen" är någon buffert överhuvudtaget om man pratar om att man äger en eller flera hästar.
Visst är det bra om det går att ta saker på faktura, men jag ser inte att ett företag med automatik ska lämna faktura bara för att någon inte kan betala vid skadetillfället. I min värld är det ett väldit osäkert kort. Kan de inte betala vid skadan, vad säger att de fått fram pengar två veckor senare?

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 896
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka