Stackars hästarna...

Z

zana

Hittade gamla nedskrivna foderstater som vi gav till hästarna när jag var liten. Här kommer de:

Isa, 127cm,korsning welsh/russ, reds 1-2dagar i veckan lugnt.9år, 300kg, svårfödd(!)
morgon:
2kg hö
3dl havre
1/2 mått e-vit
2 morötter

middag:
1kg hö

kväll:
2,5kg hö
3dl havre
1 mått linfrö
0,5 mått mineraler
halm

Tequila,1år, arab
morgon:
2kg hö
2,5dl havre
0,5 mått e-vit
3morötter

middag:
o,5kg hö

kväll:
2kg hö
2,5dl havre
1mått linfrö
o,5 mått mineraler
halm

Betty, shettis,250kg, reds/kördes 2-3 dagar i veckan lugnt

morgon:
0.5kg hö
0.5dl havre
0.5 mått e-vit
1 morot

middag:
0.5kg hö

kväll:
0.5kg hö
0.5dl havre
0.5 mått linfrö
0.5 mått mineraler
halm

Stackars betty, hoppas att hon fick i sig ycket halm iallafall =/
 
Varför är det så svårt att förstå att höet är det viktigaste för våra vänner. Varför är det så många som DRAR NER på höet om de tycker att hästen/ponnyn skall banta. Ibland blir man inte klok på vad folk har innanför eller under håret :mad:
 
Stackarna!! Dom vet nog inte vad lite mat hästarna fick.

:cry:
 
Anlisu: Men gud vilken onödig reaktion! :mad: Det är väl bra att man inser sina misstag och lär sig från dem.

zana: Jaa sådär tänker jag oxå ibland... När jag fick min första häst så hade jag ingen aning om vad en höanalys var m.m. Fast det känns ju bra att man har fått mer kunskap och gör annorlunda nu än vad man gjorde då. Man får se det så.
 
:crazy: Hmm ja visst är det lite läskigt att tänka tillbaka ibland. Men det är ju skönt att man lär sig nåt med åren :smirk:

På ridskolan där jag hade min första ponny uppstallad fick alla C-ponnies samma foderstat!!! 2,1,2 på hö 0,5, 0,25 0,5 havre och mineraler....
 
Ja, det är tyr att man lär sig, och jag har för mig att det här med att räkna foderstater och vara medveten om vad man egentligen ger hästarna har blivit vanligare nu... eller så kanske det bara är jag som har fått upp ögonen för det!
 
oj, ja även om hästara är lika höga så kanske de inte behöver lika mycket mat...
 
På "min" ridskola som jag är uppväxt på fick ALLA hästar max 5 kg hö och då pratar vi allt från lektionshästar till elithästar! Sen fick ponnyerna nån näve havre och alla stora hästar fick 3-4 kg havre(beroende på om det var en LITEN stor häst eller en STOR stor häst).
Mer fick inte hästarna, ingen betfor och inga mineraler!

Inte konstigt att många hästar blev nippriga av all den havren!

Detta var när jag var "liten" och då fick man ju lära sig att detta var helt ok.

Sen när jag köpte egen häst fick jag Christina Plancks foderbok och hajjade verkligen till när jag läste den!!!
 
Hmm, på riskolan jag "växt upp" på fick alla stora hästar 6kg hö per dag och jag tror knappast att det har ändrats.... :( Hon som äger ridskolam skulle tuppa av om jag berättade att mitt sto får 14kg grovfoder per dag! :smirk:
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag vill höra lite om vad "idealvikten" är på Islandshäst. Självklart är jag medveten om att det varierar beroende på storlek och...
2
Svar
27
· Visningar
7 007
Senast: FreSus
·
Foder & Strö Min donna är ett Mecklenburgersto, 5år, ENORM energi och kräver mycket i både träning & foder! Håller på att sättas igång efter en...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 859
Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 111
Senast: arabia
·
Träning Hej! Jag har en häst, ett sto som är 8 år. Köpte henne i somras och var väldigt nöjd. Utbildad till lätt A men inte tävlad...
Svar
13
· Visningar
2 438
Senast: life
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp